'Ieder jaar met geknepen billen naar beneden, aan snelheden die nergens over gaan'; peloton over dé afdaling Wielrennen
Wielrennen

'Ieder jaar met geknepen billen naar beneden, aan snelheden die nergens over gaan'; peloton over dé afdaling

'Ieder jaar met geknepen billen naar beneden, aan snelheden die nergens over gaan'; peloton over dé afdaling

Dwars door Vlaanderen was een koers van uitersten, die uiteindelijk ook een mooi podium kende met Matteo Jorgenson, Jonas Abrahamsen en Stefan Küng. In de interviews na afloop ging het echter slechts gedeeltelijk over zijn prestaties, omdat de crash van onder meer Wout van Aert ook werd besproken.

'Ik denk dat een tweede plaats het maximaal haalbare was geweest, omdat Visma | Lease a Bike een overtal had', zegt podiumklant Küng over zijn derde plaats, achter winnaar Matteo Jorgenson (die Tiesj Benoot bij zich had) en Abrahamsen. 'Dat hebben ze goed gespeeld, al was ik na hen misschien wel de sterkste. Het was daarom bijna onmogelijk om te winnen, met twee tegen één en de rest die op de limiet naar mij keek.'

Küng was de afgelopen klassiekers nog niet bij de voorsten, maar heeft precies op tijd zijn goede benen gevonden. 'Ik denk dat ik een kandidaat ben voor De Ronde, de kasseienklimmen liggen me normaliter nog beter. Ik voel dat ik iedere race beter word, dat is positief. We hebben drie kaarten om te spelen met Laurence, Valentin en mezelf', doelt hij op Laurence Pithie en Valentin Madouas.

Küng vond afdaling Berg ten Houte niet gevaarlijker dan anderen

Over de crash was Küng vrij helder: kan gebeuren. 'Het was hectisch en ik zat alleen. Ik schoof net op, toen ik de crash achter mij hoorde. Iedereen was een beetje geschokt en toen heropende Matteo de race en gingen we mee', analyseert hij nuchter, omdat de renner van Groupama-FDJ ook weet dat dit kan gebeuren. 'Ik doe deze races nu tien jaar en in negen van de tien gevallen gaat het goed. Maar het is moeilijk te ontwijken. We hebben te maken met brede en smalle wegen, dat is onderdeel van het fietsen. Het is alleen niet het onderdeel dat je wil zien.'

Dat Dwars door Vlaanderen de beklimmingen van Berg ten Houte en de Kanarieberg nog wel in het parcours opnam, terwijl de Ronde van Vlaanderen die om veiligheidsredenen skipt, vindt Küng dan ook te makkelijk om naar te wijzen. 'Ik las dat ze die afdaling uit de Ronde van Vlaanderen hebben gehaald, vanwege een crash van vorig jaar. Maar eerlijk gezegd zijn er meer van zulke plekken, bijvoorbeeld na de afdaling van de Hotond richting Trieu. Soms besef je dat het zo snel kan gaan, met één aanraking van de wielen.'

'Ieder jaar met geknepen billen naar beneden, aan snelheden die nergens over gaan'; peloton over dé afdaling

Declercq en Van Dijke's over zottekot in afdaling richting Kanarieberg

Tim Declercq zag ploeggenoten Alex Kirsch (snee), Jasper Stuyven (gebroken sleutelbeen) en Mads Pedersen (voorlopig met de schrik vrij) ten gronde gaan op de afdaling richting de Kanarieberg. 'Wat die afdaling zo gevaarlijk maakt? Omdat de weg er zo breed is. Het algemene niveau in het peloton is bovendien ook zo hoog. Er is zo'n enorme druk naar voren en er zijn zoveel sterke renners. Je mag niet te vroeg in de wind komen, maar ook niet te laat', duidt de Belg, wiens ploegleiders niet te veel met de pers mochten praten afloop. 'Maar ze overvleugelen je daar en je wil in een gat duiken, want je moet er zitten. Maar soms is er gewoon geen plaats. Als je daar remt, ben je verloren. Het is en blijft een enorm gevaarlijke sport.'

Ook de gebroeders Van Dijke - ploeggenoten van Van Aert - delen die mening. 'Ze halen het er ook niet voor niets uit in De Ronde. Het is allemaal leuk, die actie die wordt opgezweept. Maar dan kan het ook nog wel eens fout gaan en dat is nu helaas gebeurd', vertelde Mick aan In de Leiderstrui. Tim vulde aan: 'Het was mijn taak om die mannen af te zetten. Ik gaf alles wat ik had en denk dat ik wel tegen de 90 km/u ging, toen ik achter me een grote klap hoorde. Toen ik omkeek, zag ik Wout er aarde stortten. Dat was een heel akelig moment en vanaf toen kon ik alleen maar aan hem en de andere slachtoffers denken. Er ligt daar grind, het is gevaarlijk... het is misschien wel de ergste plek om te vallen, dat moet ongelofelijk zijn. Ieder jaar is het daar met geknepen billen naar beneden, aan snelheden die nergens over gaan', schudt hij zijn hoofd.

Gaat organisatie de gevaarlijke fase links laten liggen?

De valpartij zou zomaar eens gevolgen kunnen hebben voor meer wedstrijden dan alleen de Ronde van Vlaanderen. Berg ten Houte en Kanarieberg niet langer in Belgische koersen? Tomas Van Den Spiegel hint er in gesprek met HLN wel naar. 'Wij moeten inschattingen maken. De Ronde is de meest nerveuze wedstrijd. We hebben in het verleden gemerkt dat de afdaling richting Kanarieberg echt wel een punt van bezorgdheid was in de Ronde, maar niet in de kleinere wedstrijd die Dwars Door Vlaanderen is. In het verleden kenden we hier nooit problemen met die afdaling. Maar dit toont aan dat we nooit voorzichtig genoeg kunnen zijn én dat we een punt hadden om die passage uit het parcours van de Ronde te schrappen.'

Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws