Jumbo-Visma was na 'levensgevaarlijke' ploegentijdrit belangrijke partij in maatregelen voor tweede Vueltarit Wielrennen
Wielrennen

Jumbo-Visma was na 'levensgevaarlijke' ploegentijdrit belangrijke partij in maatregelen voor tweede Vueltarit

Jumbo-Visma was na 'levensgevaarlijke' ploegentijdrit belangrijke partij in maatregelen voor tweede Vueltarit

Jumbo-Visma heeft zondagochtend een belangrijke rol gespeeld in de uiteindelijke beslissing om de klassementstijden in de tweede Vuelta-etappe op te nemen op negen kilometer van de finish. In de Leiderstrui ging vlak voor de start langs de bus en sprak met ploegleider Marc Reef.

Op het moment van interviewen wist nog niemand wat er nu precies ging gebeuren. De Vuelta-organisatie besloot eerst om de tijden op de top van de Montjuïc in Barcelona op te nemen, iets meer dan drie kilometer van de oorspronkelijke finish. Dat was voor veel ploegen echter niet voldoende. Na meerdere geluiden dat er verder werd gesproken, gingen we langs bij de Jumbo-Visma-bus.

Hi Marc, de adrenaline gisteravond een beetje snel gezakt?

‘Ja, al zit de adrenaline hem momenteel ook in wat er vandaag gaat gebeuren.’

Ja, ik begreep dat er diverse scenario’s worden besproken, omdat niet iedereen tevreden is met het plan om de finish voor klassementsrenners op de laatste klim te liggen…

‘Ja, want uiteindelijk maakt dat niet heel veel uit. Je hebt dan alsnog de bonificatieseconden op de top en aan de streep, waardoor ploegen zullen blijven rijden. Er wordt gesproken over een oplossing waarmee we allemaal kunnen leven. Want we zien ook het belang van de organisatie en het belang van Barcelona. Zij investeren in deze koers, maar wij hebben ook een belang en dat is de veiligheid van de renners. In deze omstandigheden kan dat heel tricky zijn.’

Nu, twintig minuten voor de start, is er nog geen witte rook?

‘Nee, maar als er iets anders besloten gaat worden, zal dat wel voor de start zijn.’

We hebben een video gezien van de fietswissel van Jonas Vingegaard in de ploegentijdrit, dat ging zo ontzettend snel! Hoe beleef jij dat vanuit de auto?

‘Dan komt het vooral neer op de communicatie. Mathieu (performance coach Heijboer, red.) deed de communicatie naar de groep en gaf aan wat er aan de hand was, en wat de renners moesten doen. Daarachter zaten de mecaniciens en die hebben heel snel gehandeld. Dit scenario was doorgesproken en ze wisten precies wat ze moesten doen. Ze waren met twee, waarbij de één de fiets aanpakt, overgeeft en de andere fiets staat klaar. Stress is er dan meer om het feit dat je het zo snel mogelijk wil doen.’

Is het uiteindelijk nog een soort van goed signaal dat je met fietswissel toch maar een halve minuut verliest?

‘Het is nooit lekker om zo te beginnen, maar de omstandigheden waren bij de start al niet optimaal. Dat was in het begin al zo, maar vooral aan het einde. Het belangrijkste was om veilig te blijven, geen gekke dingen te doen en allemaal op de fiets te blijven zitten. Daarin zat al een bepaalde acceptatie dat we tijd zouden verliezen tegenover ploegen die wel bereid waren om risico’s te nemen. Als je dan zoiets tegenkomt, is het belangrijk om bij je taak te blijven. Daar is goed op gestuurd door Mathieu en dat hebben de mannen zo goed mogelijk gedaan. We hadden het verschil liever kleiner gezien, maar de koers duurt nog drie weken en er gaat nog zoveel gebeuren. Iedereen komt z’n portie pech wel tegen.’

Lees verder onder de video!

Ik ving Attila Valter op aan de finish en die was eigenlijk gewoon doodsbang. Hoe trof jij de renners na afloop aan?

‘Kijk naar de reactie van Evenepoel, zo zijn er meer. Je zag geen hand voor ogen, het was gewoon donker en het regende. Je rijdt aan zeventig per uur op smalle bandjes door de stad heen, met opspattend water. Dat is voor veel mensen moeilijk voor te stellen, maar Evenepoel gaf een heel goed voorbeeld: Ga met 200 kilometer per uur over de snelweg rijden zonder je lampen aan, dat is ook levensgevaarlijk. Dat bekroop de renners nu ook, omdat het zo hard ging.’

Hebben jullie nog gedacht aan een officiële klacht bij de UCI?

‘Weet je wat het is? Als je dat doet, leg je de focus op zaterdag, maar het is ook zaak om ervan te leren en er niet te lang stil te blijven staan bij die dag. We moeten door en zoeken naar oplossingen, daar zijn wij als ploeg – samen met enkele andere teams – ook voorvechter van met Plan SafeR. Daarmee kun je dit soort zaken ook van tevoren aan gaan pakken. Iedereen was verrast over hoe snel het donker werd. Misschien kun je daar ook op voorhand over nadenken, al waren dit geen normale omstandigheden. Gisteren ligt achter ons, we moeten nadenken hoe we dit moeten oplossen voor de toekomst. Daar is dit een voorbeeld van.’

Over de tweede etappe dan, tot slot: afhankelijk van hoe de finale nu echt gaat lopen, is dit voorafgaand aan deze Vuelta een etappe die jullie omcirkeld hadden? Ik denk aan Wout van Aert-etappe 4 Tour de France 2022…

‘We moeten eerst zien wat er besloten gaat worden. We moeten ervan uitgaan dat er gekoerst gaat worden, ook als veiligheid het belangrijkste is. Als er iets geprobeerd gaat worden, moeten we er klaar voor zijn. Het is een lastige aankomst, dus dan komen automatisch de klassementsrenners bovendrijven. Daar hebben wij twee jongens van die daar heel goed in zijn.’

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws