Felle discussie in Frankrijk rond veiligheid: Madiot haalt uit, UCI houdt poot stijf Wielrennen
Wielrennen

Felle discussie in Frankrijk rond veiligheid: Madiot haalt uit, UCI houdt poot stijf

Felle discussie in Frankrijk rond veiligheid: Madiot haalt uit, UCI houdt poot stijf

Er heerst behoorlijk wat onvrede in het peloton na de talloze valpartijen in de derde etappe van de Tour de France. Terwijl er hard geoordeeld wordt over het parcours, houdt de UCI de poot stijf: 'Wielrennen is nou eenmaal zo.'

Marc Madiot, ploegbaas van Groupama-FDJ, haalde na afloop van de rit hard uit tegenover de Franse televisie. De uitgesproken Fransman riep op tot verandering, omdat hij vreesde dat er 'anders nog doden' zouden vallen. 'Dit is geen wielrennen meer', oordeelde hij. 'Op deze manier kunnen we niet verdergaan. We moeten dingen gaan veranderen. Materiaal, trainingen, de oortjes... Dit gaat niet goed zo. Als we dat niet doen, gaan er doden vallen. Het is het wielrennen onwaardig en ik heb geen zin om dat nieuws straks aan families te gaan vertellen.'

De ploegbaas kreeg veel steun van binnen en buiten het peloton. Verschillende renners reageerden fel op sociale media op alles wat er gebeurd was. Ook journalisten spraken zich uit. Columnist Thijs Zonneveld kaartte bij Het Laatste Nieuws aan dat veiligheid altijd de prioriteit moet blijven: 'Niet morgen, niet vandaag, maar gisteren.'

Lappartient verwerpt kritiek Madiot

Bij de UCI zijn ze op dit moment echter niet van zin om mee te gaan in de kritiek van Madiot. David Lappartient, voorzitter van de internationale wielerbond, hield bij Ouest-France zijn poot stijf. 'Hij (Madiot, red.) laat zich altijd wat meeslepen. Het wielrennen is nou eenmaal zo, al doet het mij ook pijn om renners zo te zien vallen. Madiot zegt altijd dat hij niet van wedstrijden in de woestijn houdt, maar als hij wedstrijden in stadscentra wil houden, moet hij ook accepteren dat het parcours daar iets technischer is.'

'Er was vooral veel nervositeit in het peloton', gaat de UCI-voorzitter verder. 'Roglic en Ewan zijn zelf gevallen. De meeste valpartijen ontstaan door een gebrek aan waakzaamheid en door concentratieverlies. De renners zijn de hele dag gestrest en plots gaat het dan mis. Je kunt niet allemaal op de eerste rij rijden, maar je kunt die valpartijen niet aan het parcours toeschrijven.'

Gouvenou: 'Straks houden we geen finish over'

Thierry Gouvenou, parcoursbouwer van de Tour de France, is het moeilijk om dingen te veranderen. Hij snijdt aan dat het steeds moeilijker is voor de organisatie om geschikte finishplaatsen te vinden. ‘Voor de derde etappe moesten we bijvoorbeeld al Lorient, Lanester, Hennebont en Plouay schrappen als mogelijke finishplaatsen, aangezien het daar te gevaarlijk was. Het begint steeds lastiger te worden.’

Volgens Gouvenou spelen de veelvoud aan rotondes, verkeerseilanden en wegversmallingen daarbij een grote rol. ‘Tien jaar geleden waren er nog 1100 gevaarlijke plekken tijdens de Tour, maar tegenwoordig zijn dat er 2300. Als de veiligheidsmaatregelen in de toekomst nog strenger worden, houden we geen finish meer over’, sluit hij af bij L’Équipe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws