...
jorgenson ttt parijs nice
Wielrennen

Moet Visma | Lease a Bike plots vrezen voor verlies in geliefde ploegentijdrit? 'Vingegaard kan niet harder dan hard'

jorgenson ttt parijs nice

Ooit was er zelfs een WK-discipline van, maar de ploegentijdrit is nu al enkele jaren een ondergeschoven kindje in de wielersport. Met zeven of acht man aan 60 of 70 per uur over een parcours jagen, daar voelen veel organisatoren niet veel meer voor anno 2025. En dus kunnen we er woensdag in etappe 5 van de Vuelta a España maar beter van genieten, als we een ploegentijdrit van 24,1 kilometer rond Figueres krijgen voorgeschoteld. Grote favoriet? Visma | Lease a Bike. Althans, dat was volgens coach Mathieu Heijboer zo, voordat de tegenslag begon. In de Leiderstrui sprak met hem.

Zo heel vaak zien we geen ploegentijdrit meer en dan was de laatste in Parijs-Nice ook nog één, waar de kopmannen individueel mochten finishen. Hoe is het hele proces richting deze klassieke ploegentijdrit voor jullie verlopen?

'Gelukkig is dit weer een normale, haha. In deze fase van het seizoen is het heel moeilijk om er specifiek aandacht aan te besteden, maar gelukkig hebben we een ervaren team en hebben we enkele jongens die in Parijs-Nice reden. De dag voor de eerste etappe in de Vuelta hebben we met elkaar getraind en verder hebben we vooral een heel vast stramien aan afspraken en werkwijzen, dat bij iedere renner bekend is. Het was dus een kwestie van herhaling, al rijden we wel in een nieuwe samenstelling.'

'De tijd en energie die we erin hebben kunnen steken, is beperkt geweest. We hebben ook geen apart kamp belegd in Nederland, maar we vertrouwen op onze werkwijze. Al moesten we wel terug naar de tekentafel, omdat Axel Zingle er niet meer bij is. De renners hebben zich de eerste dagen gericht op etappes 1 tot en met 4 en ik ben op de achtergrond bezig geweest met die tijdrit. Vanaf woensdag zal dat pas voor de groep het geval zijn.'

In zo'n specifieke discipline van samenwerking, dichtbij elkaar rijden en samen zo hard mogelijk gaan... Hoe groot is het gemis van één schakel in die trein?

'Dat is een heel groot gemis, ook omdat Axel nog eens een heel sterke renner is, die ook in Parijs-Nice heel belangrijk was. Reken maar uit hoeveel procent je mist, als je ineens met zeven moet starten, in plaats van acht. Het is echter wat het is en we hebben nog steeds vertrouwen dat we een goed team hebben. We gaan ervoor.'

Kan bijvoorbeeld een Jonas Vingegaard in topvorm het gemis van Zingle niet opvangen, door een beurtje extra te doen, net als enkele anderen?

'Uiteindelijk kan ook Jonas niet harder dan hard, maar het klopt wel dat vooral in het tweede deel van de tijdrit vaak de sterke jongens de kar trekken. Dan komt er ook meer lijn in, als zij op kop rijden. Op een vlak parcours verwacht ik daarom ook veel van Victor en Matteo (Campenaerts en Jorgenson, red.), die veel absoluut vermogen hebben. En Jonas zal ook zeker zijn mannetje staan.'

João Almeida zei voor de Vuelta dat iedereen heel moeilijk doet over de ploegentijdrit, maar dat profs het al sinds de junioren doen en dat als je weer achter elkaar aan rijdt, het vanzelf wel loopt. Is het volgens jou zo makkelijk?

'Ik denk dat het niet zo makkelijk is, maar dat heeft denk ik ook een beetje te maken met de cultuur waar je uit komt. In Nederland is er in de jeugd al best wel veel aandacht voor het tijdrijden en ook de ploegentijdrit. In andere wielerculturen is dat veel minder en in Groot-Brittannië zit het er juist nóg meer in dan bij ons. Als je er niets aan doet en je besteedt er geen aandacht aan, dan hebben we al vaak genoeg gezien hoe mis het kan gaan.'

Lees verder onder de foto

jumbo visma ploegentijdrit
De ploegentijdrit op de openingsdag van de Vuelta in 2023 werd opgeschikt door regen en daarmee vroege duisternis

Visma | Lease a Bike verwacht geen grote verschillen in ploegentijdrit

Hoe groot denk jij dat de verschillen kunnen zijn?

'Ik verwacht niet dat de verschillen tussen de topteams veel hoger uitvallen dan een halve minuut of zo. Wij zijn nu zeker in het nadeel met een mannetje minder. In de groep leefde echt wel dat ze voor de overwinningen wilden gaan, maar ik denk dat dat niet meer een realistische doelstelling is, met het verlies van Axel. Het niveau gaat heel hoog liggen, met alle topteams die goed voorbereid zijn met goed materiaal.'

Welke ploegen verwacht je naast Lidl-Trek en INEOS Grenadiers als concurrent?

'Dan denk ik wel aan Red Bull-BORA-hansgrohe,. En Jayco-AlUla is traditioneel sterk in dit onderdeel, al heb ik even niet voor me met welke renners zij hier zijn gestart. Verder heb je UAE Team Emirates-XRG, en dan hoop ik natuurlijk dat wij alsnog mee gaan doen.'

Zo'n ploegentijdrit moet er toch veel vaker in? Kunnen jullie daar als ploeg nog iets over zeggen bij organisatoren?

'Het is vooral dat je op een moment als deze kan uitspreken dat het een mooi onderdeel is. 24,1 kilometer is ook gewoon een prima afstand, waardoor de verschillen in het klassement echt niet in de minuten lopen. De ploegentijdrit hoort ook gewoon bij de sport, als toonbeeld van innovatie en vooruitgang. Het is een fantastisch onderdeel.'

Als het maar niet in het donker finisht, zoals in de Vuelta van 2023...

'Haha nee, dat moeten ze dan wel goed organiseren.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws