Vincenzo Nibali weet als geen ander hoe je een Giro d'Italia moet rijden. En sterker nog, hoe je deze Italiaanse grote ronde kan winnen. Met zijn vernuftige en vaak onvoorspelbare tactieken verraste hij vaak zijn concurrenten, wat hem uiteindelijk twee Giro-zeges opleverden en zeven etappeoverwinningen.
De inmiddels gestopte Italiaan won alle drie de grote rondes, maar vooral in de ronde in zijn vaderland kwam hij het beste tot zijn recht. Net als in zijn jaren verwacht Nibali dan ook een hele open en ingewikkelde ronde. 'Er zijn bepaalde fasen die valkuilen kunnen vormen', zegt de Haai van Messina in gesprek met bici.pro. 'In de Giro is het nooit makkelijk en de laatste week is echt zwaar.'
Nibali, die in zijn loopbaan heftig werd gevolgd in de dopingperiode van het wielrennen, verwacht dat er een interessante situatie kan voordien deze Ronde van Italië. 'Roglic heeft veel ervaring en dat kan hem veel helpen, maar hij is een renner die vooral verdedigend rijdt. Ayuso is daarentegen het tegenovergestelde, dus we zouden met een aanvaller en een verdediger kunnen eindigen en dat zou de wedstrijd interessant kunnen maken.'
Maar Nibali ziet meer renners gaan vechten om de eindoverwinning. 'Ik zou Del Toro en Yates niet onderschatten. Tiberi heeft deze Giro tot in detail voorbereid en al aan het begin van het jaar de etappes ter plaatse verkend. Ciccone arriveert met uitstekende benen en we moeten erachter komen of hij zich zal richten op het klassement of op de etappes.'
Tekst loopt hierna verder

Nibali hoopt niet dat boni's het verschil gaan maken
Nieuw deze Giro: de Red Bull Kilometer. Zagen we de vorige edities al wel bonificatiesprints van 3, 2 en 1 seconden onderweg, in de Red Bull Kilometer gaat het in mei om 6, 4 en 2 seconden voor het klassement. De bonificatiesprint wordt een Red Bull Kilometer genoemd, omdat de organisatie de sprint zal introduceren op 1 kilometer van de lijn. De kilometer wordt in iedere Giro-etappe gebruikt, behalve in de twee tijdritten op dagen 2 en 10.
Nibali is duidelijk als hem gevraagd wordt of hij denkt dat deze nieuwe invoering het klassement gaat beïnvloeden. 'Dat hoop ik niet! Ik heb ook een interview gedaan waarin ik zei dat snelle mannen vaak de race hebben platgelegd en dat ik hoop dat dat niet nog eens gebeurt. Ik denk echter niet dat deze bonificatieseconden het klassement zullen verstoren.'
Daarbij haalt de 40-jarige Italiaan een voorbeeld uit het verleden naar boven, wanneer hij zij mening geeft over de extra te verdienen secondes onderweg, maar ook aan de finish. 'Het zou nog erger zijn geweest als er voor de top drie aanzienlijke tijdbonussen waren geweest. Ik kan me nog herinneren dat Joaquim Rodriguez de Giro van 2012 verloor, juist dankzij een boni-spel.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties