...
tom pidcock Wielrennen
Wielrennen

Niet zwaar genoeg, onvoorbereid en pure pech: hoe Tom Pidcock tóch nog iets kan maken van zijn Giro d'Italia

tom pidcock

Tom Pidcock valt deze Giro d'Italia nog een beetje tussen wal en schip. De 25-jarige Brit kwam met zijn nieuwe ploeg Q36.5 met grote ambities naar Italië, wat voor renner en team een debuut betekende. De vele, op papier geschikte etappes voor Pidcock bleken echter net niet zwaar genoeg en zo een prooi voor Mads Pedersen en co, óf vluchters en klassementsmannen gingen met de zege lopen. In de dertiende etappe was het weer van dat, met 800 meter aan 7,6 procent punchen, met winst voor Pedersen. In de Leiderstrui besprak de situatie met zijn coach Kurt Bogaerts.

Pidcock rijdt ondanks het uitblijven van een zege al een prima Giro. Hij werd op dag 1 vijfde in Tirrana, sprintte naar plek drie op de vijfde dag en voegde daar op dag 11 nog een vierde plaats aan toe. Waren de eerste twee ereplaatsen in ritten die werden gewonnen door Pedersen, op de elfde dag was het klassementsman Ricard Carapaz (EF) die naar de zege snelde. Een lastige situatie, want Pidcock mist de enorme power van een Pedersen, maar kan volgens Bogaerts niet wedijveren met de GC-leiders.

Na de tijdrit op dag 10 noemde Pidcock het al 'een moeilijke Giro'. 'Het beste is dat ik gefocust blijf, iedere dag weer. Als ik niet iedere dag volle bak ga koersen, verlies ik rap interesse. Dus het is goed om het op deze manier aan te pakken. Of dat leuk is? Het zou leuker zijn als het wat beter zou gaan, haha. Ik had bijvoorbeeld heel teleurgesteld kunnen zijn na de Strade-rit, omdat ik me supergoed voelde. Maar ik heb ervan genoten.'

Lees verder onder de foto

Niet zwaar genoeg, onvoorbereid en pure pech: hoe Tom Pidcock tóch nog iets kan maken van zijn Giro d'Italia

Pidcock greep mis bij twee grootste kansen deze Giro

Hoewel het in veel etappes net voor een ander was, kreeg Pidcock op papier in week 1 wel twee uitgelezen kansen om ervoor te gaan. Op dag 7 met een snelle aankomst bergop kende hij echter zijn 'slechtste dag van het jaar' en op dag 9 over het Toscaanse gravel viel hij, reed hij twee keer lek en was de zege zo nooit dichtbij. 'Het is nog niet in de plooi gevallen, met name in de Strade Bianche-etappe. Tom moest twee keer van fiets wisselen, terwijl hij de benen had om mee te doen voor de overwinning.'

Op dag 13 lag er dan misschien een nieuwe kans, met een punchy aankomst van 800 meter aan 7,8 procent gemiddeld en dubbele cijfers in de laatste honderden meters. 'Misschien iets te kort en explosief', zei Pidcock vooraf. 'Maar het moge duidelijk zijn dat ik dit liever heb dan een vlakke sprint. Het is een kans, dus laten we zien wat we kunnen doen.' En dus reed Q36.5 mee met Visma | Lease a Bike en Lidl-Trek. Het bleek echter voor de grote motoren, met Pidcock die achttiende werd.

Lees verder onder de foto

tom pidcock

Q36.5 blijft met Pidcock zoeken naar geschikte kans

Bogaerts wees voor rit 13 al terecht naar de ereplaatsen die Pidcock bijeen reed en benadrukte: 'Tom heeft niet de voorbereiding gehad om een klassement te rijden, omdat hij voor de klassiekers heeft getraind. Het is geen geheim dat als je voor het klassement wil gaan, je een specifieke voorbereiding moet hebben. Daarom gaan we er iedere dag voor, om zo zijn lichaam 21 dagen een signaal te geven en het onderste uit de kan te halen. Dat doet hij tot dusverre goed, al zaten er moeilijke dagen tussen.'

'Maar er komen ook nog mooie dagen, want zijn uitslagen waren zeker niet slecht hè. Na wat hij allemaal al gedaan heeft sinds begin februari moet je realistisch zijn. Dat is wat we iedere dag tegen hem zeggen', klonk het verder bij Pidcocks coach. 'In rit 11 voelde hij zich bijvoorbeeld niet super op die eerste klim. Dat was niet gek, want daar had hij niet op getraind. Maar hij zal door zulke beklimmingen wel steeds beter worden. In een strak tempo omhoog fietsen, dat neem je mee naar de laatste week.'

Lees verder onder de foto

tom pidcock

Is een klassement dan tóch een optie voor Pidcock?

Pidcock hoopt in week 3 de benen te hebben om uit te pakken, maar staat ook nog steeds vijftiende in het klassement, op slechts een dikke minuut van de top tien. Is bewust wat tijd verliezen geen optie, als hij graag een ritzege wil? 'Ik ben daar geen voorstander van. Tom moet iedere dag vechten en dan staat hij op een bepaald punt echt wel op zo’n afstand, dat hij de kans krijgt om mee te gaan in de ontsnapping.'

Interessante teksten, want geen tijd verliezen in het klassement betekent dat Pidcock in principe op schootafstand van de top tien de derde week in gaat. Als we de vraag dan 180 graden draaien: waarom zou top tien geen mogelijkheid zijn voor de Brit? 'Dan rijd je wél een klassement, zeker. Daar zou ik tevreden mee zijn en we zijn ook blij waar hij nu staat', stelt Bogaerts. Maar goed, dan moet hij wel de grote bergen overleven.

Het scenario waar Bogaerts op lijkt te rekenen, is dat Pidcock op de grotere cols echt wel het gebrek aan voorbereiding gaat voelen. Maar dat hij tegelijkertijd wél de benen heeft om zich een keer één dag uit te leven. En als de benen beter blijken dan gedacht, kan een klassement altijd nog. 'We zien deze Giro ook als iets voor de lange termijn en moeten daarom op deze weg verder gaan. Leren, herstellen, focus, voeding… Dat is een volgende stap in zijn carrière.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws