...
remco-evenepoel
Wielrennen

'Was wat angstig om het te zeggen naast Primoz, maar dat is het beste voorbeeld'; Remco Evenepoel neemt met Red Bull handschoen op

remco-evenepoel

Er bestaat geen twijfel over: Remco Evenepoel is 'the next big thing' bij Red Bull-BORA-hansgrohe. De Belg werd deze winter met veel bombarie binnengehaald bij de ploeg van Ralph Denk, waar ze hun nieuwe paradepaardje in een filmstudio op Mallorca voorstelden aan de mondiale pers. In de Leiderstrui mocht mee in conclaaf.

Geen Suitopia Hotel in Calpe meer voor Evenepoel, maar het hemelsbreed 200 tot 300 oostelijker gelegen Mallorca. Waar Red Bull-BORA-hansgrohe als enige van de WorldTour-ploegen het eerste trainingskamp richting het 2026-seizoen belegd. 'Het is mooi hier, maar aan de kant van het eiland, waar de zon nooit komt, kan het wel glibberig zijn', merkt de Belg, tevens parttime residerend aan de Costa Blanca, op.

Lees verder onder de foto!

remco-evenepoel-2

Evenepoel na Salzburg en VS op Mallorca met nieuwe ploeg

Na zijn laatste wedstrijd voor Soudal Quick-Step, de Ronde van Lombardije, maakte Evenepoel al de nodige tripjes met zijn nieuwe ploeg. 'Mijn eerste dag bij de ploeg was in Hangar 7 in Salzburg, wat al heel bijzonder was. Al die voer-, vaar- en luchtvaartuigen die ze daar hebben staan, waren tof om te zien.'

'En we zijn ook vier of vijf dagen in de Verenigde Staten geweest, om te testen in de windtunnel van Specialized', vervolgt Evenepoel, die daar kennismaakte met de Britse tech geeks van zijn nieuwe ploeg: Dan Bigham en Jonny Wale. 'Volgens mij zijn het ook beste vrienden, dus ze bespreken alles met elkaar. Het is indrukwekkend om te zien hoe georganiseerd ze te werk gaan.'

Evenepoel is dus onder de indruk van de Britse ex-werelduurrecordhouder ('ik zal dat record in de toekomst ook aanvallen') en zijn performance-team. 'Om een voorbeeld te geven: ik ben wel vijftig keer die windtunnel in geweest en telkens was alles perfect voorbereid. Die gestructureerde planning vind ik heel interessant en ik ben benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen, maar tot nu toe ben ik er heel erg over te spreken.'

'Het is best indrukwekkend om te zien wat de engineers hier allemaal testen. Red Bull brengt natuurlijk veel geld in, dus dat maakt het in die zin ook makkelijker. Maar het is heel mooi om te zien dat we die kansen krijgen en de communicatie is goed in deze ploeg, wat ook een flinke verandering is. Er wordt over alles, elke dag, gesproken. Daar zocht ik ook naar.'

Lees verder onder de foto!

dan-bigham

Evenepoel over coachwissel 

Evenepoel heeft het meeste contact met zijn nieuwe coach, de Luxemburger Dan Lorang. 'Het was best een grote verandering, maar alles gaat goed. We zijn in de tweede en derde week al begonnen met wat zwaardere inspanningen, terwijl ik eerder juist die eerste maand enkel 'aan het fietsen' was. We zijn het volume nu al op aan het bouwen en de communicatie verloopt ook goed, we spreken bijna elke dag.'

'Soms is het goed om te veranderen, ook al heb ik superveel mooie momenten en overwinningen meegemaakt met Koen', doelt hij op de Nederlander Koen Pelgrim, zijn vaste trainer bij Soudal Quick-Step. 'Grotendeels met dank aan zijn training, maar nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk en hopelijk een betere renner.'

Hoe die 'betere renner' zich power-wise moet gaan vertalen? 'Ik wil al mijn waardes verbreken, van de 5 minuten tot een uur', zegt Evenepoel zonder centje twijfel in zijn stem. 'Dat moet ook, als je de beste wil zijn. De ploeg heeft de nodige plannen om me beter te maken en dat gaan we zo goed mogelijk verwezenlijken.'

Lees verder onder de foto!

koen-pelgrim-remco-evenepoel

Harde programma-noten gekraakt door Evenepoel en nieuwe ploeg

De dubbele olympische kampioen wil dus het maximale uit zichzelf halen, wat zich ook laat zien in het ietwat verrassende programma voor 2026: zonder Milaan-Sanremo, Ronde van Vlaanderen en/of Giro d'Italia. 'Het is een keuze die we samen gemaakt hebben. Het grootste discussiepunt was de Giro-Tour-combinatie, omdat ik het gevoel had dat het Giro-parcours me heel goed zou liggen met onder meer een mooie tijdrit.'

'Uiteindelijk hebben we mijn tests bekeken en is besloten om een basic season te rijden, waarin ik hopelijk zonder interrupties verder kan groeien. Dat is de reden waarom we beide ideeën hebben laten varen, maar dat betekent niets voor de toekomst. Ik zal op een dag meedoen', belooft Evenepoel plechtig aan de Belgische fans.

De Tour is dus het hoofddoel en dan is het geen verrassing dat Evenepoel het parcours al aardig kent. 'De laatste week is zwaar. En persoonlijk ben ik wat teleurgesteld met de tijdrit die we voorgeschoteld hebben gekregen. Er zitten zoveel hoogtemeters in het parcours en dan zit er eigenlijk geen echte tijdrit in, wat voor mij het enige minpuntje is. Maar er zitten veel mooie ritten in, al blijven de bergen natuurlijk de bergen. We mikken ook op de eerste gele trui in Barcelona.'

Daarvoor begint Evenepoel zelfs extra vroeg aan zijn seizoen. 'Ik kom in januari voor de TTT naar Mallorca. Eigenlijk stond die niet echt op de planning ,maar richting de Tour is het toch een mooie kans. We gaan daar rijden alsof het de eerste dag van de Tour is en gaan er dus het maximale uithalen. Het is bijzonder dat we het jaar beginnen met zo'n opdracht en ik zal er misschien wel twee of drie weken (grijnst) van moeten herstellen, maar we gaan zien hoe het gaat. Het is een mooie kans, voor alle ploegen.'

Lees verder onder de foto!

remco-evenepoel-florian-lipowitz

Red Bull-BORA-hansgrohe kijkt met twee kopman-strategie naar Jumbo-Visma-succes

'Iedereen die de kans ruikt om een grote ronde te winnen, wil de Tour winnen', zegt Evenepoel over de gedeelde ambitie van hemzelf en zijn ploeg in La Grande Boucle. 'Het is geen geheim dat Pogacar de afgelopen jaren outstanding was, maar we willen zo dicht mogelijk komen en hopelijk lukt het dan. Voor ons is het belangrijk dat we dit jaar met een sterke ploeg aan de start staan, zodat we onszelf kunnen bewijzen richting de toekomst.'

Daarbij geldt de tweezijdige aanpak van Jumbo-Visma uit 2022 - toen Tadej Pogacar richting de Granon afgetroefd werd - als blauwdruk. 'Ik was wat angstig om het op het podium te zeggen, omdat Primoz naast ons zat en we allemaal weten hoe het toen jammer genoeg gegaan is. Maar ik denk dat het het beste voorbeeld is: twee sterke renners, tegen iemand die alleen - maar heel sterk - is. Tadej zal ook verbeterd zijn, maar dat voorbeeld van Jonas en Primoz is hoe het moet.

'Ik en Florian verschillen wel, maar juist twee verschillende types passen op dat vlak goed bij elkaar', kijkt Evenepoel naar de ietwat meer timide Duitser, vergeleken met de extraverte persoonlijkheid die hijzelf is. 'En dat gaan we ook in andere wedstrijden proberen', doelt hij op onder meer de Ronde van Catalonië als tussenbestemmingen. Met Parijs als eindbestemming?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws