Wielersponsors merken impact crisis: Jumbo winnaar, Sunweb en INEOS verliezers IDL-producties

Wielersponsors merken impact crisis: Jumbo winnaar, Sunweb en INEOS verliezers

Door Tom van der Salm 02 april 2020 | 15:10


Niet alleen de gezondheidszorg heeft te lijden onder de coronacrisis, ook de economie heeft een flinke mondiale klap gekregen. Dit geldt ook voor de wielersponsors in de WorldTour, al heeft de één er meer last van dan de ander. Dat de coronacrisis niet alleen op korte termijn impact gaat hebben in het wielerpeloton, lijkt wel duidelijk.

Patrick Lefevere gaf het al aan: 'Geen koers, geen startgeld, maar wel tachtig man personeel. En de loonstroken lopen gewoon door.' Ook Jonathan Vaughters sprak zijn zorgen uit. 'Er zal geen enkel team zijn dat hierdoor niet wordt geraakt. Ook niet voor de teams die een contract voor meerdere jaren hebben. Als een sponsor omvalt, is dat niets meer waard.' De wielerploegen worden zelf natuurlijk al hard geraakt door het cancelen van de wedstrijd, maar meerdere sponsors vangen ook flinke klappen door de pandemie. Het is namelijk van de Tweede Wereldoorlog geleden dat het wielerpeloton (en dus de bijbehorende aandacht en inkomsten) stilligt.

Jumbo ziet omzet flink stijgen, Sunweb krijgt klappen

Jumbo, hoofdsponsor van Jumbo-Visma, is een van de weinige bedrijven die de coronavirus met een flinke plus doorkomt. Pieter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het CBS, geeft aan dat supermarkten in Nederland over het algemeen 35 procent meer omzet draaien dan vorig jaar. 'De afgelopen week was er een enorme piek. Opvallend genoeg is er zelfs elf procent meer verkocht dan de week voor kerst, traditioneel de week waarin het meeste omgezet wordt.' Co-sponsor HEMA heeft het wel moeilijk, het firma van Marcel Boekhoorn vreest voor de ondergang.

Die andere ploeg met een Nederlands management, Sunweb, zit wel in de penarie. De reisorganisatie heeft alle reizen tot en met 15 april geschrapt, terwijl de boekingen voor de zomervakantie door alle onzekerheid ook gigantisch achterlopen. CEO Mattijs Ten Brink luidde op 15 maart al de noodklok in het FD: 'Het is nu alle hens aan dek.'

Het feit dat Transavia maandag besloot alle vluchten tot en met 6 mei te schrappen zal ook niet met gejuich ontvangen zijn bij Sunweb. De reisorganisatie werkt veel samen met Transavia, waardoor het naar alle waarschijnlijkheid nog meer vakanties moet annuleren. Iwan Spekenbrink, baas van Team Sunweb, werd zondagavond in Studio Sport al gevraagd naar de situatie. 'Wij hebben geluk met onze sponsor, waarmee we een bijzonder goede relatie hebben.'

Buiten de landsgrenzen: Oliecrisis zorgt voor problemen

Een andere kwestie die op kwam zetten tijdens de coronacrisis, was de hetze rondom de olieprijzen. Twee grote producenten van olie, Saudi-Arabië en Rusland, zijn in een prijzenoorlog met elkaar verwikkeld. Door de afnemende vraag naar olie, als gevolg van de coronacrisis, was Saudi-Arabië van plan de productie te verminderen, om de prijzen stabiel te houden. Rusland wenste hier niet aan mee te werken, waarna Saudi-Arabië de productie juist opvoerde. Het gevolg: een gigantisch overaanbod en flinke prijsdalingen.

Maar wat maakt dat uit voor het wielrennen, hoor ik u denken? Nou, er zijn nogal wat sponsors in het wielrennen die hier niet van profiteren. De rijkste ploeg, Team INEOS, bijvoorbeeld. Het Britse bedrijf is actief in de chemiesector en stelde al gepland groot onderhoud uit, uit angst voor de gevolgen van de crisis.

Ook de mannen achter de knoppen bij de ploegen uit Azië zullen wel een keer achter hun oren krabben, nu de olieprijs op het laagste punt in achttien jaar zit. Het feit dat er veel minder auto wordt gereden door de lockdowns, zorgt er tevens voor dat het einde van deze trend nog lang niet in zicht is. Enfin, terug naar de Aziatische teams. Zowel Bahrain McLaren, UAE-Team Emirates als Astana worden gesponsord door de staat. Een groot deel van het geld wat er in die staten zit, is afkomstig uit de olie-industrie.

Zo haalt Bahrein tachtig procent van haar inkomsten uit de oliesector, terwijl ook de Verenigde Arabische Emiraten (dertig procent) en Kazachstan (veertig procent) sterk afhankelijk zijn van de sector. Astana besloot al de salarissen van de renners met dertig procent te verlagen, terwijl Bahrain McLaren vorig jaar ook al eens problemen kende met de salarisbetalingen. Inmiddels heeft ook de formatie uit Bahrein de salarissen gekort, met zeventig procent.

En hoe zit het met de rest?

Ook de gokbedrijven worden geraakt door de coronacrisis. Het Franse FDJ, sponsor van Groupama-FDJ, verwacht een omzetdaling van 192 miljoen euro als gevolg van de pandemie. 'We hebben vandaag de dag te maken met een ongekende en uitzonderlijke situatie, die ons bedrijf voor enige tijd zal raken', vertelde directeur Stéphane Pallez. Ook de Belgische Lotto zal geen florissante tijd tegemoet gaan. Het renners- en personeelsbestand van Lotto Soudal besloot dan ook afstand te doen van een deel van het salaris. 

Ook de grote fietsbedrijven, Trek sponsort Trek-Segafredo en Scott Mitchelton-Scott, hebben last van de crisis. Zij kregen al een flinke opdoffer door de handelsoorlog tussen China en Amerika, maar zullen nu een deel van de wereld op slot is nog verder in de problemen zakken. Cyclingnews meldt dat Scott, dat eigendom is van een Koreaans bedrijf, het de laatste jaren al moeilijk had. Het koffiebedrijf Segafredo en de wijnproducent Mitchelton kunnen deze crisis vermoedelijk wel doorkomen. 

Movistar zal de crisis als telecomgigant naar alle waarschijnlijkheid wel doorkomen, iets wat mogelijk anders ligt voor bedrijven als BORA (kookapparatuur), EF Pro Cycling (taalreizen), Deceuninck (ramen en deuren) en Quick-Step (laminaatvloeren). In crisistijden zijn mensen naar alle waarschijnlijkheid minder snel geneigd om hun kind op taalreis te sturen of grove aanpassingen te doen in huis, wat bedrijven (en ploegen) als deze dus kunnen voelen in de portemonnee. Het marketingbudget is dan vaak een van de eerste budgetten die teruggeschroefd worden.

Blik op de beurs, de Tour als reddingsboei

Kijkend naar enkele beursgenoteerde sponsors, zijn er wisselende resultaten. Neem CCC, sponsor van de ploeg van Greg Van Avermaet. Dat zag haar beurswaarde dit jaar met maar liefst 80% afnemen, het kelderde van 115 zloty naar 25 zloty, de Poolse munteenheid. Nippon Telegraph and Telephone daarentegen, beter bekend als NTT, de ploeg van onder meer Victor Campenaerts en Michael Valgren, zag de beurswaarde stijgen. Ondanks een tijdelijke daling in februari, staat het nu iets hoger dan 1 januari (€23,33 om €22,58). Movistar, wat geregistreerd staat onder moederbedrijf Telefónica, verloor ongeveer een derde van de waarde. Het Spaanse bedrijf daalde van €6,33 naar €4,17. Het moederbedrijf van Segafredo, de Massimo Zanetti, maakte een soortgelijke daling vanaf 1 januari. Datzelfde geldt voor Deceuninck. Kortom, de meeste sponsoren hebben een moeilijke beurstijd. (cijfers via DeGiro)

De bedrijven vangen al flink wat klappen met de crisis, maar ze genereren momenteel ook geen aandacht via het deel van hun marketingstrategie dat gericht is op het professionele wielrennen. De mogelijke uitkomst is het doorgaan van de Tour de France, waar veruit het grootste deel van de jaarlijkse aandacht gegenereerd wordt. Wim Lagae, sporteconoom van de Koninklijke Universiteit in Leuven, sprak in het AD over een duizelingwekkend percentage van zestig procent van de totale economische waarde van de sport. 'Gaat de Tour niet door, dan verliezen de ploegen in één klap meer dan de helft van hun zichtbaarheid.' Daar sloot journalist Thijs Zonneveld zich bij aan. 'De Tour is een soort reddingsoperatie voor het hele wielrennen.' Laten we hopen dat de Tour inderdaad de reddingsboei is die wielrennen boven water houdt, in plaats van de klap die het onder water duwt. (foto: Sirotti, 2019)

Lees 1 Reacties

Tags:

Reacties

Poelwinst
31 Mar 2020 om 12:21

Als je dit zo leest kun je dit seizoen de Tour misschien in het najaar verrijden. Krijgen we wel meer risico op modderstromen en is er nauwelijks of geen ruimte meer voor de klassiekers.

Reageer


Meer nieuws