...
tadej-pogacar
Wielrennen

Analisten zien 'ongemakkelijke positie' en een 'helm van tien jaar geleden' bij Pogacar: 'Kost tien tot vijftien seconden'

tadej-pogacar

De tijdrit op dag vijf van de Tour de France leverde een aantal interessante dingen op. Uiteraard is al veel gesproken over het tijdverlies van Vingegaard, de grafstemming bij Visma | Lease a Bike en de winnende tijd van Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step), maar vooral de posities op de tijdritfiets en het materiaal waren onderwerp van gesprek bij meerdere analisten.

Zo werd in de podcast The Move de aerodynamische houding van Evenepoel geprezen. 'Remco toonde zijn klasse', concludeerde Sir Bradley Wiggins. 'Voor iemand zo klein en de snelheid die hij kan genereren... Waarschijnlijk heeft hij de beste tijdritpositie die ik ooit heb gezien op het gebied van aerodynamica. Echt een klasse prestatie van hem.'

Evenepoel was niet de enige coureur aan wie complimenten werden uitgedeeld. 'Kévin Vauquelin verbaasde mij vooral. Hij heeft een nadeel bij een kleine Franse ploeg, met de kennis die ze daar hebben op het gebied van aerodynamica, windtunnel testen en de financiële middelen om te investeren op dit soort gebieden. Het was dus een erg goede prestatie van hem. Hij laat zien dat hij het in zich heeft om naar een grotere ploeg te transfereren. Hij is dus een groot talent.'

Podcast-host Johan Bruyneel haakt in op Wiggins. De Belg vindt de prestatie van Vauquelin des te knapper, vooral vanwege de tijdritfiets waarop de Fransman rijdt bij zijn ploeg Arkéa-B&B Hotels. 'Met alle respect voor het historische merk Bianchi, als we het hebben over tijdrit materiaal, maar zij staan mijlen ver achter bijvoorbeeld Cervelo, Specialized en alle andere grote merken. Hij gaat volgend jaar bij INEOS rijden, die deal is enkele maanden geleden gemaakt.'

Lees hieronder verder

Kevin vauquelin

Wiggins en Bruyneel zien 'ongemakkelijke' positie bij Pogacar en verbazen zich over helm

Waar de positie van Evenepoel meermaals wordt aangehaald als hét voorbeeld van een aerodynamische positie op een tijdritfiets ('Remco heeft de perfecte positie: niet voor niets noemen ze hem de aerobullet. Hij is te perfect.'), wordt de positie van Pogacar keihard afgekraakt. 'Bij Tadej lijkt het erop dat hij de slechtste positie en set-up heeft van al die grote mannen. Jonas zag er dan wel goed uit, met een grote helm, maar ging niet snel genoeg. Het is dus erg interessant: sommige gasten zien er dan wel goed uit, maar gaan gewoonweg niet snel genoeg', aldus Wiggins.

'Hij lijkt niet comfortabel op een tijdritfiets voor de prestaties die hij levert op de tijdritfiets. Hij ziet er een beetje ongemakkelijk uit', gaat de Brit verder. Bruyneel voegt daar aan toe: 'Pogi lijkt er aero uit te zien, maar hij is het minst aero van alle drie.' En daar blijft het bij het duo niet bij, waar de twee nog iets is opgevallen.

'Zijn helm is er eentje van tien jaar geleden', vindt Wiggins. 'De minste als het gaat om technologie.' Daar is Bruyneel het mee eens. 'Het is apart om te zien dat UAE en hun helmensponsor hier nog geen werk van hebben gemaakt.' Over de helmen bij Visma | Lease a Bike is Bruyneel dan wel weer te spreken. 'Die zien er gek uit, maar ze zijn ook fantastisch: echt geniaal.'

Lees hieronder verder

tadej-pogacar

Pogacar in tijdrit in bollenpak: 'Kost tien tot vijftien seconden'

Ook de kleding van Pogacar was onderwerp van gesprek. 'Per ongeluk is Pogacar in de bollentrui belandt', aldus Thijs Zonneveld in de podcast In de Waaier. 'Bij UAE zeiden ze dat ze blij waren dat ze niet in de gele trui staan, niet wetende dat Pogi de bolletjestrui heeft. Pogi wist dat in eerste instantie zelf ook niet na de vorige rit.'

En dus vertrok de Sloveense titelverdediger in een pak van de organisatie. 'Dat kost tien tot vijftien seconden in zo een tijdrit als vandaag, wanneer je niet je eigen costum-made aero-pak aan heb', schat Zonneveld in. Op de streep kwam Pogacar ruim zestien seconden te kort om Evenepoel te kloppen in de tijdrit.

Ook zag de Nederlandse analist dat ze bij UAE niet hebben stilgezeten. 'Toen Pogacar vertrok, zag je wel dat ze dingen hebben aangepast. Hij zat niet zo ver naar voren als in de Dauphiné. Hij leunde dus niet zo veel op zijn stuur en polsen. Hij is iets verder naar achter op zijn fiets gaan zitten. En hij had een lager voorwiel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws