De Belgische bond maakte maandag zijn selecties bekend voor het WK wielrennen in Rwanda, waarbij Remco Evenepoel - logischerwijs - de uitgesproken kopman was. Om voor een tweede regenboogtrui te gaan, heeft Serge Pauwels bij HLN een uitgekiend strijdplan wereldkundig gemaakt, dat we in dit artikel stapsgewijs doornemen.
Stap 1: Vermeersch openingsfase laten controleren
Wanneer de wedstrijd in gang geschoten zal worden, zal er naar verwachting een grote strijd om de ontsnapping volgen. Daarbij krijgt Florian Vermeersch een cruciale rol. 'Hij moet maken dat de vroege ontsnapping niet te ver wegrijdt. Je wil niemand 25 minuten voorsprong geven' aldus Pauwels.
'Florian moet er ook over waken dat de juiste renners wegrijden', gaat de Belgische bondscoach verder. Dat betekent dat er geen al te grote namen namen mee moeten schuiven. Dat zou namelijk betekenen dat Vermeersch de vlucht terug moet halen. 'Hij moet zorgen dat er rust is', zo klinkt het.
Stap 2a: met zo veel mogelijk Belgen de eerste klim overleven
Het idee is om alleen Vermeersch in de openingsfase zich leeg te laten rijden, om zoveel mogelijk Belgen aan de voet van Mount Kigali te krijgen. Dat is met zo'n honderd kilometer te gaan het eerste belangrijke punt van de dag. De klim is 5,9 kilometer lang aan 6,9% gemiddeld en dus spreekt Pauwels van 'een lastige en steile klim'.
Hij ligt ook op een afstand waar de ligging al cruciaal kan zijn. 'Nog ver, maar we hebben in Zürich gezien dat Pogacar niet bang is om van ver te gaan', doelt hij op de aanval van de Sloveen vorig jaar op het WK in Zürich. Toen snelde de UAE-ster met een versnelling op zo'n honderd kilometer van de meet naar zijn eerste regenboogtrui.
Daarom houdt de bondscoach er rekening mee dat Pogacar wel eens opnieuw zou kunnen versnellen zo ver van de finish. 'De bedoeling is om met zoveel mogelijk Belgen over Mount Kigali te geraken. Florian zal dan al zijn werk gedaan hebben, maar in de ideale wereld hoop ik dat de andere zeven er goed doorkomen.'
Stap 2b: niet reageren op Pogacar, of in ieder geval niet iedereen
Het doel is dus met zoveel mogelijk Belgen de klim overleven, maar als Pogacar versnelt, liggen de kaarten wat anders. Mocht dat echt gebeuren, zijn de regels van Pauwels duidelijk: niemand reageert op de Sloveen, enkel Evenepoel en Cian Uijtdebroeks mogen dat proberen. 'Dit is een klim die Cian heel goed moet liggen', verklaart de bondscoach.
De rest mag dus niet meespringen. 'De fout die vorig jaar gemaakt is, en die we niet mogen herhalen, is dat we één na één geprobeerd hebben om de kloof met Pogacar kleiner te maken. Dat heeft niets opgeleverd. Deze keer wil ik de jongens als groep zien koersen.'
Versnelling of geen versnelling: volgens Pauwels is die beslissing van Pogacar tekenend voor de rest van de koers. 'Alles zal toch afhangen van wat Pogacar op dat moment doet. Dat is de realiteit van de koers vandaag.'
Stap 3: hopen op bondgenoten, Denemarken in het bijzonder
Mocht België daadwerkelijk Pogacar willen kloppen, dan zal het waarschijnlijk wel iets van bondgenoten nodig hebben. Denemarken bijvoorbeeld, dat naast kopman Mattias Skjelmose en sterke selectie lijkt mee te nemen.
Pauwels denkt in ieder geval dat zij de koers ook zullen willen dragen. 'Ik ken Michael Mørkøv vrij goed. Hij is ook bondscoach van de beloften en ik sprak hem vorige week nog tijdens de Ronde van de Toekomst. We hebben al een paar keer van gedachten gewisseld over het WK. Het is nooit een slecht idee om een bondgenoot te zoeken.'
Stap 4: Evenepoel sterk ondersteunen op slotcircuit
De finale zal vervolgens gereden worden op een lokaal circuit. Daar hoopt Pauwels dat naast Evenepoel ook Tiesj Benoot, Victor Campenaerts en Xandro Meurisse hun rol zullen spelen. Over die laatste is de bondscoach behoorlijk lovend. 'Een heel betrouwbare renner. In de dubbele betekenis: ik weet dat Xandro zijn taak heel trouw zal uitvoeren én ik reken erop dat hij er in de finale nog bij zal zijn. Hij reed een heel goeie Tour, hij was uitstekend in de Clásica San Sebastián, en als hij niet was gebotst tegen een toeschouwer met een gsm, had hij het voorbije weekend ook top tien gereden in de Bretagne Classic in Plouay.'
Al met al zal het een loodzware wedstrijd worden. 'Je mag niet vergeten dat er in Rwanda niet alleen moet worden geklommen, maar dat ook de vlakkere stukken op hoogte liggen. De hele dag, 267 kilometer lang, zitten we boven 1.400 meter hoogte - zo is er geen enkele wedstrijd in Europa.'
'Onderschat dat niet', weet Pauwels. 'Dat zal impact hebben op de prestatie van veel renners. In onze selectie zitten twee renners die specifiek heel goed reageren op hoogte, die niet kapot gaan door hoogte: Uijtdebroeks en Ilan Van Wilder. Dat is een beetje aangeboren. Zij verliezen heel weinig vermogen op hoogte. Zij kunnen heel positief verrassen.'
Stap 5: zorgen dat Evenepoel een goede dag heeft
Toch zal het voornamelijk afhangen van de vorm van Evenepoel. De Belg zal op zijn best moeten zijn om Pogacar te kloppen, maar Pauwels is in ieder geval strijdvaardig. 'Ik spreek Remco bijna elke dag nu. Hij is heel hongerig en klinkt opnieuw vol zelfvertrouwen, zoals we hem kennen. Hij heeft de Tour een plaats kunnen geven. Hij heeft goed kunnen resetten. Hij geeft zelf aan dat hij blinkt in zijn vel en heel veel vertrouwen heeft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties