Madiot ziet onder meer Jumbo-Visma domineren en pleit voor budgetplafond: 'Meeste teams kunnen dat niet' Wielrennen
Wielrennen

Madiot ziet onder meer Jumbo-Visma domineren en pleit voor budgetplafond: 'Meeste teams kunnen dat niet'

Madiot ziet onder meer Jumbo-Visma domineren en pleit voor budgetplafond: 'Meeste teams kunnen dat niet'

Ex-profwielrenner Marc Madiot, die in zijn carrière twee keer Parijs-Roubaix wist te winnen(1985 en 1991), is heden ten dage algemeen directeur van de Franse wielerploeg Groupama-FDJ. In een interview met La Dernière Heure/Les Sports pleit de 63-jarige Fransman voor een radicale koerswijziging als het gaat om de begrotingen van WorldTour-teams. Als het aan Madiot ligt, wordt er binnen de kortste keren een budgetplafond ingesteld.

Het feit dat er in 2023 vier ploegen bijzonder dominant zijn wat betreft overwinningen, leidde ertoe dat Madiot van zich liet horen. Een Belgisch onderzoek toonde namelijk aan dat UAE Team Emirates, Jumbo-Visma, Alpecin-Deceuninck en Soudal Quick-Step ('The Big Four') dit kalenderjaar goed zijn voor 73 procent van het totale aantal zeges. Dat is te veel, aldus Madiot. 'Kijk naar de begroting en kijk naar de uitslagen', begint hij stellig. 'Zulke ploegen kunnen elke wedstrijd zes of zeven leiders opstellen. De meeste teams kunnen dat niet. Als we de budgetten niet begrenzen, blijven we in een situatie waarin de reusachtige teams alles kunnen controleren. Maar het is erg moeilijk om dingen te veranderen. Deze teams kunnen de dag, het tijdstip en de plaats kiezen van het moment dat ze flink gaan huishouden. En dat doen ze dan ook.'

'Ik ben op het punt dat ik iedere euro tel', aldus Groupama-FDJ-directeur Madiot

De budgetten van profploegen zijn enorm uiteenlopend. Naar schatting hebben de rijkste ploegen een budget van circa 50 miljoen euro. De minst bedeelde formaties moeten het doen met 'slechts' 8 miljoen euro. Madiot verwacht dat 'de kloof tussen arm en rijk' steeds groter gaat worden als de UCI niet snel met een budgetplafond op de proppen komt. Hij verwacht dat het op den duur niet meer te betalen is voor het merendeel van de teams, met name omdat alles wat in de wielerwereld belangrijk is duurder wordt. Volgens Madiot moeten de ploegen 50.000 euro extra uitgeven aan anti-dopingbijdragen en worden de UCI-boetes ook veel prijziger. Bovendien ziet hij de reis- en verblijfskosten flink stijgen.

Onlangs gaf Groupama-FDJ, mede om de hierboven genoemde redenen, geen acte de présence in de Brabantse Pijl. En dat ondanks het feit dat er genoeg renners waren die mee konden doen. Madiot vindt ook dat Franse ploegen in het bijzonder worden gestraft als het gaat om de besteding van hun budget aan rennerssalarissen. Volgens de Franse arbeidswetgeving moeten renners fulltime in dienst zijn en hogere belastingen en premies betalen, in plaats van dat renners zelfstandige contractanten zijn voor teams. 'Als je met een renner onderhandelt, moet je veel meer geld uitgeven dan onze concurrenten om hem een gelijkwaardig inkomen te bieden', aldus Madiot, die zijn formatie wel in de top-tien van de UCI-ranking ziet staan. 'Maar toch ben ik op het punt dat ik iedere euro tel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws