Mads Pedersen heeft het hart op de tong en dus zijn (online) persmomenten met de Deen van Lidl-Trek altijd interessant. Dat was vrijdagmiddag niet anders. De 29-jarige krachtpatser openbaarde tegenover onder meer In de Leiderstrui zijn programma, zijn plannen met Lidl-Trek om de grote sterren aan te kunnen én en hij liet zich heel duidelijk uit over de veiligheidsdiscussie...
Mads Pedersen over copy-paste en nog geen hoogtestage
Lidl-Trek en Pedersen kenden in 2024 een fantastisch voorjaar en dus veranderen ze niks in de aanloop van de Deen richting zijn hoofddoelen in de klassiekers. Dat betekent dat hij start in Etoile de Bessèges (vorig jaar rit- en eindwinst) en Tour de la Provence (vorig jaar drie ritzeges en eindwinst), alvorens hij via Parijs-Nice (vorig jaar twee keer tweede) naar Milaan-Sanremo (vorig jaar vierde) trekt.
Never change a winning team, zeggen ze dan. 'De winter is goed gegaan, de vorm is er. Ik ben geen ziekte, blessures of andere zaken tegengekomen, dus dat is een goede start van het jaar. De doelen zijn hetzelfde als altijd, daar verandert niets. Ik wil wedstrijden winnen, al verwacht ik niet zoveel te winnen in Frankrijk als vorig jaar. Dat was een exceptionele start. Maar we beginnen graag in goede vorm, zodat ik wel meteen kan winnen.'
'Ik verwacht geen kopie van 2024, al ga ik naar Besseges en de Provence met veel vertrouwen en goede herinneringen', klinkt het vol bravoure. In de winter deed Pedersen ook hetzelfde, dus nog geen hoogtestage, zoals zijn coach Mattias Reck voorzichtig opperde. 'Ik hou nog steeds niet van hoogtestages, maar iemand betaalt m’n salaris en als zij zeggen dat ik moet gaan, dan ga ik. Dat is dit jaar alleen niet zo en ik weet niet wat er in de toekomst gebeurt. Daar hou ik me niet mee bezig.'
Lees verder onder de foto

Mads Pedersen over de klassiekers
Na Sanremo kiest Pedersen voor de gekende eendagskoersen in zijn zo geliefde Vlaanderen. Dat betekent dat we hem terugzien in de E3 Saxo Classic, zijn in 2024 gewonnen Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, de Ronde van Vlaanderen en Paris-Roubaix. Dat hij voor precies dezelfde koersen kiest als vorig seizoen, vindt Pedersen niet zo gek. 'Als je een goed recept hebt voor pannenkoeken, verander je daar niks aan, toch?'
Hij zegt het met een lach, maar wat Pedersen ermee wil zeggen: andere renners veranderen zijn mindset niet. 'We weten goed wat we moeten doen, we hoeven niets uit te vinden. Het gaat zoals het gaat. Sommige races worden geworden door betere jongens, maar ik hoef er niet alles aan te doen om hen te kloppen. We hebben een goed plan en dat is het recept om mijn beste zelf te zijn.'
Dat hij Parijs-Roubaix graag eens wint, is een publiek geheim. Maar hoe? Dat weet hij zelf ook niet. 'Dat kan ik je zeggen als ik heb gewonnen. De beste renners in de wereld maken het niet makkelijk, maar ik heb al laten zien dat ik ze kan verslaan. Roubaix is mijn droomrace, dus ik hoop ‘m ooit te winnen, maar dat zal zwaar worden.'
Lees verder onder de foto

Mads Pedersen over knokken met Van der Poel én Van Aert
'De beste renners in de wereld', noemde Pedersen ze al. In het voorjaar noemen we dan Mathieu van der Poel, als titelverdediger in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. 'Maar ik focus me niet alleen op Van der Poel, Wout van Aert is er ook nog bij hè. En Tadej (Pogacar, red.) gaat ook meedoen', zo somt hij op. 'Ik focus me alleen op mezelf, pas als de koersen dichterbij komen, zullen we denken aan wat de andere ploegen doen en met wie ze zijn.'
Die andere blokken zullen met veel respect kijken naar de manschappen die Pedersen rond zich heeft staan. In 2024 maakte Lidl-Trek indruk met onder meer Jasper Stuyven, Toms Skujins en Jonathan Milan. Daar werd Søren Kragh Andersen (een jeugdvriend van Pedersen) bijgehaald en bovendien is youngster Mathias Vacek een jaartje ouder. 'Ik kan nu niet zeggen hoe we Van der Poel gaan verslaan, maar weet wel dat we met vertrouwen en geloof naar de klassiekers gaan.'
'Ik denk dat we sterker zijn dan in 2024', klinkt het optimistisch. En daarbij kijkt Pedersen niet eens per se naar de namen an sich. 'We hebben met elkaar vooral weer meer ervaring opgedaan. We hebben gevoeld wat we kunnen bereiken als groep en ik geloof erin dat succes tot meer succes leidt. Na ons voorjaar in 2024 beginnen we 2025 met grote ambities, we willen overal winnen. Het is mooi om te zien hoe iedereen toegewijd is aan zijn rol. We zullen sterker zijn.'
Lees verder onder de foto

Mads Pedersen over wel Giro d'Italia en geen Tour de France
Als Parijs-Roubaix erop zit, is het jaar voor Pedersen pas net begonnen. In tegenstelling tot 2024 laat hij de Tour de France links liggen en gaat hij naar de Giro d'Italia en de Vuelta a España. 'Een zomer thuis', zegt hij opgewekt, met daarbij de Ronde van Denemarken en de nieuwe Deense eendagskoers Copenhagen Classic erin. 'Na de Vuelta ligt het programma nog wat open, er zijn dan voldoende opties.'
De keuze voor de Giro-Vuelta is gemaakt vanwege Milan, die in de Tour de France sprintkopman zal zijn. 'Met dit Tourparcours moet Milan naar de Tour, met zoveel sprintkansen. Dat was geen gemakkelijk besluit, want ik had graag voor groen gevochten, maar met Jonathan kunnen we veel meer winnen, dus dat is een logische beslissing. Met hem is het makkelijker om drie of vier keer te winnen, dan met mij.'
De Giro deed Pedersen al drie keer, met in 2023 zijn eerste ritzege. De Vuelta deed hij één keer, maar was in 2022 met drie ritzeges en de puntentrui wel een doorslaand succes. De puntentrui is ook in de Giro het doel, waarbij Pedersen benadrukt dat hij van Italië houdt. Om die reden doet hij ook Milaan-Sanremo in maart. 'Sanremo is niet mijn facoriete race, maar het is een Monument en het ligt me. Dus ik ga m’n absolute best doen om die race te winnen.'
Lees verder onder de foto

Mads Pedersen over de veiligheidsvraag: moet er een grens worden gesteld aan het verzet?
Dan tot slot de veiligheidsdiscussie, iets waar Pedersen natuurlijk over mee kan praten. Hij was één van de slachtoffers, toen er in Dwars door Vlaanderen keihard werd gevallen. Geen Ronde- en Roubaix-succes voor hem in 2024, net als voor onder meer Stuyven en Van Aert. Vanuit de ASO, UCI en een hele hoop renners wordt opgeroepen om iets te doen aan de enorme snelheden, om de impact van zo'n val te verminderen.
Pedersen vindt dat onzin. 'Ik vind het geen logische beslissing om een maximaal verzet in te voeren, nee.' Als hem om wat duiding wordt gevraagd, blijft het even stil. 'Ik geloof er gewoon niet in en ik denk niet dat het de juiste beslissing is. Wat dan wel? De afdaling van de Kanarieberg eruit halen in Dwars door Vlaanderen, dat was alvast een goed begin en een betere beslissing.'
Alternatieven voor een veiligere wielersport heeft Pedersen even niet. 'Het is moeilijk om te zeggen wat we moeten doen, we zoeken allemaal naar oplossingen. We moeten ook gewoon accepteren dat we racen met een kans om te vallen. Soms zijn die valpartijen zwaar.' Daarmee sluit Pedersen zich als één van de weinigen aan bij Pogacar, die er in december eenzelfde mening op nahield. 'Iedereen wil altijd sneller, de hele wielerwereld ontwikkelt zich net als alle sporten', zo zei de Sloveen.
'Er worden records verbroken met de ontwikkeling van de technologie. Daar gaat een fiets die tien kilometer per uur langzamer gaat niet zoveel aan veranderen', was Pogacar kritisch op de mogelijke maatregelen. 'Marketingtechnisch zal zo'n limiet een probleem zijn, als we dingen moeten gaan aanprijzen die minder goed zijn dan ze eigenlijk kunnen zijn. Alles moet beter, dat wil de sponsor ook. Daarin zijn geen limieten, vroeger was het net zo gevaarlijk. Ik denk niet dat er toen minder risico's werden genomen, toen ze langzamer gingen.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties