Quick Step blij met lead-out Evenepoel: 'Hij knapt in z'n eentje een beurt op van een pion of twee, drie' Wielrennen
Wielrennen

Quick Step blij met lead-out Evenepoel: 'Hij knapt in z'n eentje een beurt op van een pion of twee, drie'

Quick Step blij met lead-out Evenepoel: 'Hij knapt in z'n eentje een beurt op van een pion of twee, drie'

Remco Evenepoel toonde zich in de eerste drie dagen van de Vuelta a San Juan als meesterknecht van de sprinttrein en dat is volgens zijn coach Koen Pelgrim niet zo gek. De jonge Belg heeft volgens hem zoveel inhoud dat hij het werk van twee of drie 'normale' renners kan opknappen.

Evenepoel zagen we op dag één, twee en drie al serieus kopwerk doen in de finales, in dienst van sprinter Fabio Jakobsen. De Nederlander maakte het werk één keer af, maar werd op de eerste en derde dag nog wel afgetroefd. Jakobsen zei al dat hij het een luxe vindt dat de wereldkampioen hem probeert af te zetten. 'Remco kan ook verschrikkelijk hard rijden op het vlakke. Dat maakt hem zeer nuttig en bruikbaar in zo'n lead-out. Dankzij zijn prima conditie kan hij die inspanning ook lang doortrekken. Waar dat zich bij anderen doorgaans beperkt tot een paar honderd meter, knapt hij in zijn eentje soms een beurt op van drie tot vijf kilometer. Daar heb je in principe een pion of twee, drie voor nodig', zo zegt Evenepoels coach Pelgrim in Het Laatste Nieuws.

De grote vraag is: houdt Evenepoel op deze manier genoeg energie over om straks in de enige bergetappe van de Vuelta a San Juan ook voor eindwinst te gaan? Pelgrim zegt er met zijn pupil mee bezig te zijn. 'De kunst is om, op kop, een snelheid te vinden waarbij je het tempo nog wat kan optrekken als andere teams dreigen langs te komen en je ploegmaats uit positie proberen te rijden. Je moet daar wat mee spelen. En dat spelletje dan zo lang mogelijk volhouden.'

Evenepoel gebruikt lead-outs ook als training

Bij Soudal-Quick Step draaien ze het zelfs zo positief, dat ze Evenepoel als lead-out uit de gevarenzone willen houden. 'Daarom rijd je beter voorin dan in pakweg positie 20, 25. Dé miseriezone, waar het échte gewriemel plaatsvindt. Waar renners zich laten afzakken of trachten op te schuiven. En zich daarbij door kleine gaatjes wurmen en risico's nemen. Áls ze vallen, dan meestal daar. Net achter de diverse sprinttreinen. Vooraan zie je alles aankomen. Er kan alvast vóór je niemand neergaan. Zo vermijd je ook bressen in het peloton, die zo'n val altijd veroorzaken. Annex onnodig tijdverlies', aldus Pelgrim.

Voor nu is het een luxe-probleem, omdat Evenepoel toch zeker geen doel heeft gemaakt van de Vuelta a San Juan. Hij moet later in het voorjaar en straks in de Giro d'Italia top zijn en test in Argentinië dus vooral de benen. 'In rondjes als San Juan, Valencia en de Algarve kan het perfect. Remco is een echte 'teamplayer'. Als hij Fabio of een andere ploegmaat aan de zege kan helpen, doet hij dat met plezier. Op deze manier kan hij zich eens uitleven. Iets nuttigs verrichten voor het team. En inspanningsprikkels van vijf, zes minuten zijn in de conditionele opbouwfase waarin hij zich bevindt absoluut niet verkeerd.'


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws