Roglic in zoektocht naar 'allerbeste Primoz' klaar met obsessieve Red Bull-rol: 'Daar werd ik gek van' Wielrennen
Wielrennen

Roglic in zoektocht naar 'allerbeste Primoz' klaar met obsessieve Red Bull-rol: 'Daar werd ik gek van'

Roglic in zoektocht naar 'allerbeste Primoz' klaar met obsessieve Red Bull-rol: 'Daar werd ik gek van'

Wie Primoz Roglic gedurende het jaar spreekt, moet het vaak doen met een grapje, een korte reactie en een welgemeende knipoog. De Sloveen van Red Bull-BORA-hansgrohe is echter zoveel meer dan dat, zo bewees hij zaterdag nog maar eens tijdens een uitgebreid gesprek met onder meer In de Leiderstrui. De inmiddels 35-jarige klasbak gaat in 2025 vol voor de dubbel Giro-Tour, in een ploeg die met Red Bull als krachtbron nu écht vertrokken is. Rogla sprak echter ook over leider zijn, een nieuwe generatie, valpartijen en meer...

Primoz, wat heb je de afgelopen weken allemaal gedaan tijdens je vakantie?

'Het was zoals altijd veel te kort, maar het is ook weer fijn om de routine op te pakken en iedere dag weer op de fiets te zitten. Ik heb een drukke tijd gehad, met activiteiten voor mijn foundation in Slovenië en een soort werk-vakantie-trip naar Azië. Ik heb er twee criteriums gereden en was vakantie gevierd, dat was het wel. Nu zitten we alweer in ons eerste trainingskamp, met een hoop meetings. Het voelt met de nieuwe sponsor alsof we in een nieuwe ploeg stappen, met zoveel nieuwe mensen. Ik wil hen nu leren kennen, omdat ik die kans tijdens het seizoen niet echt krijg. Dan trek je toch met dezelfde mensen op. In december en januari kun je anderen spreken.'

Hoe is Primoz in het leren kennen van anderen? Stap je op iemand af en ga je aan een tafeltje zitten of schud je alleen even de hand?

'Pfoe, ik ben verlegen van mezelf, hè. Normaliter zit ik ergens alleen, verscholen in een hoekje. Maar ik probeer de nieuwe mensen wel echt te leren kennen, omdat we samen gaan werken. Ik wil niet alleen hun namen weten, maar ook wie ze zijn. Dat maakt het makkelijker voor later.'

primoz roglic
Primoz Roglic beantwoordde bijna een half uur lang geduldig alle vragen

Roglic had Evenepoel best gewild en erkent Tour de France-fout

Wat vind je van alle nieuwe renners die zijn gehaald?

'Het zijn op papier sterke jongens, maar ik heb ze pas net ontmoet. Ik kijk ernaar uit om met ze te rijden, dan zal moeten blijken of al die goede renners ook samen kunnen werken. Je hebt een connectie nodig, alles moet samenkomen. We moeten elkaar gaan vertrouwen, als we straks veel met elkaar samen gaan zijn. Daarin wil ik overkomen als iemand die niet bijt.'

Had je Remco Evenepoel er graag bij gehad?

'Ik wil iedereen er wel bij, waarom niet? Maar ik heb daar nul gevoel bij als ik de geruchten hoor of lees. Er wordt zoveel gezegd en geschreven, ik maak me alleen druk om de renners die daadwerkelijk zijn vastgelegd. Er zijn al genoeg problemen en dingen die moeten gebeuren, daar ben ik met mijn gedachten.'

Haal je nog steeds dezelfde voldoening uit deze winterperiode, met trainingskampen, testen en fietsen?

'Het is wel anders nu, ik ben meer kalm. De ploeg heeft laten weten dat ik de Giro en de Tour ga doen, dus ik weet nu al dat ik dan klaar moet zijn. In die aanpak doe ik de dingen die ik moet doen. De winter is voor mij niet het belangrijkste, dan rijd ik gewoon lekker op m'n fiets voor vijf of zes uur. Wat ik zei: in deze periode is het nu belangrijker om het team beter te leren kennen, zodat ik straks de renner kan zijn die ik wil zijn.'

Vorig jaar moest je de hele ploeg leren kennen en je zegt dat dat nu eigenlijk weer zo is. Is het wel makkelijker dan toen je een jaar geleden binnenkwam?

'Ja, dat wel. Ik wil de beste zijn, dus wil ik ook dat de ploeg op z'n best is. In dat opzicht stak ik vorig seizoen veel energie in meer dan alleen het fietsen. Wat doen de mecaniekers? Wat doet de chef? Dat kostte mij energie, wat ik liever had gestoken in m'n prestaties. Nu we hier een stuk meer mensen hebben rondlopen, hoop ik weer wat meer alleen renner te zijn, laat de ploeg mij maar vertellen wat ik moet doen.'

Je zei begin vorig jaar dat Red Bull-BORA-hansgrohe op veel fronten moest verbeteren. Voeding was daarin een cruciaal onderdeel, klopt dat?

'Ja, zeker. We moeten hier stappen maken en daar hebben we nu de mensen voor. Het zal echter tijd nodig hebben, want het is niet dat je de beste mensen binnenhaalt en het de volgende dag meteen loopt. Alles is nieuw, dus we moeten alles op de juiste plek zetten en het laten werken. Misschien werkt het al in 2025, maar misschien ook pas in 2026. Ik zie het 't liefst zo snel mogelijk gebeuren, maar ik wil er ook niet te obsessief mee bezig zijn. Daar heb ik te veel energie in gestoken, daar werd ik gek van.'

Sportief directeur Rolf Aldag zei dat er vorig jaar in de eerste zes maanden zoveel veranderingen waren en dat er zo hard is gewerkt, dat jullie vlak voor de Tour de France beter hadden kunnen stoppen. Het weer tijdens jullie hoogtestage was slecht en jullie waren er eigenlijk al klaar voor. Ben je het ermee eens dat jullie te veel hebben gedaan?

'Met de wetenschap van nu, klopt dat. Ze zeggen alleen niet voor niets dat het na de oorlog heel makkelijk is om slim te zijn. Het is belangrijk om terug te kijken en van een afstandje en zonder emoties te kijken naar hoe het is gegaan. Daar moeten we van proberen te leren, zodat we die fouten niet nog eens maken. Hopelijk vinden we onszelf in 2025.'

In 2024 lag de focus louter op de Tour, hoe deel je jouw programma in, in 2025?

'Ik start in de Algarve en ga via Catalonië naar de Giro. Daarbij is het doel om mijn best mogelijke vorm te halen, dan zullen de resultaten zijn, wat ze zullen zijn. Dat is het belangrijkste doel, de allerbeste Primoz zijn.'

primoz roglic

Roglic moest zichzelf aanpassen aan Pogacar en co

Hoe goed kan volgens jou de beste Primoz zijn?

'Van binnen voel ik me nog steeds 20 jaar en ik had een heel hoog niveau in de Vuelta afgelopen seizoen. Ik ga op zoek naar die vorm.'

Maar hóe goed is dat? Kun je jezelf daarmee vergelijken met mannen als Pogacar, Vingegaard en Evenepoel?

'Pfoe. Ik heb in de Tour een beetje tegen ze gekoerst, maar ik was daar niet op hun niveau. Ik had in de Tour echter ook niet het niveau dat ik in de Vuelta had. Ik weet niet of ik hun niveau aankan, en dat boeit me eigenlijk ook niet. Als ik mijn ding kan doen zoals ik dat wil, dan ben ik blij.'

Gaat het rijden van de Giro d'Italia jou een paar procenten kosten in de Tour de France?

'Dat zullen we zien, we denken juist dat het mij zou moeten helpen om een nog betere conditie te halen.'

Wij kennen het officiële Giro-parcours nog niet, jij misschien al wel. In hoeverre moest jij het Giro-parcours kennen om te kiezen voor de Ronde van Italië?

'Ik ken het volledige parcours niet. De organisatie waarschijnlijk ook niet, anders hadden ze 'm al wel gepresenteerd. Ik heb gehoord dat we door Slovenië gaan, dus daar kijk ik naar uit. Ik heb er deze winter in Monaco met Enrico Gasparotto (ploegleider, red.) over gesproken, hoe we het gaan aanpakken. De keuze voor de Giro is samen gemaakt, dat ging heel soepel. Als het de foute keuze blijkt te zijn, dan is dat zo. Ik wilde graag iets anders.'

Met een start in de Vuelta had je voor een record-makende vijfde eindzege kunnen gaan. Heb je daar nog over getwijfeld?

'Ik heb de Vuelta vier keer gewonnen en in veel gevallen stond die race aan het begin van het seizoen niet eens op mijn planning, haha. Het is een race die ik zelden plan, maar uiteindelijk vrijwel altijd doe. Dan hoeven we het nu niet officieel publiekelijk te maken, toch?'

Je wil de beste Primoz zijn, maar je wil natuurlijk ook winnen. Is de keuze voor de Giro ook tot stand gekomen, omdat je daar een grotere kans ziet om te winnen dan in de Tour?

'Nee, daar is de beslissing niet op gebaseerd. We zoeken naar mogelijkheden om mijn beste zelf te zijn en als je met die ogen kijkt en de voorbereiding die daarvoor nodig is, dan is de keuze voor de Giro op die gronden gemaakt.'

Heb je de Ronde van de Algarve al eens gewonnen?

'Ja, in 2017! Al zal ik er nu normaliter niet op m'n best en competitief zijn. We gaan wel uitgebreid testen met onze aerodynamica-mensen, omdat er in de Algarve een tijdrit wordt verreden. Voor het tijdrijden wordt dat dus een mooi moment om elkaar beter te leren kennen.'

Als we mensen rond jou vragen waarom je wil winnen, dan is dat niet voor het geld, voor de eer of voor je ego. Jij wil volgens hen winnen, omdat je zoveel moet opgeven voor deze sport en daarom het best mogelijke resultaat wil, om die opofferingen iets waard te laten zijn. Wat is volgens jou jouw drijfveer om te winnen?

'Ik wil vooral mezelf zijn, hè. Ik heb een geweldige kans gekregen in mijn leven, van skispringer naar professioneel wielrenner. Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden, net als dat ik nu wedstrijden kan winnen. Dat is heel mooi, maar het zorgt ook voor een bepaalde verantwoordelijkheid. Daarom probeer ik mezelf te zijn en het beste te doen in de tijd die ik heb.'

Dat je daarin ogenschijnlijk deel uitmaakt van een generatie, die we ons voor altijd gaan herinneren, doet dat nog iets met je?

'Op dit moment is dat zeker zo, maar over 200 jaar zijn wij ook maar gewoon wat mannen die aan het koersen waren. Het is mooi, maar tegelijk zwaar om deel uit te maken van een wielersport die verandert. Het is heel anders dan in 2016, de manier van koersen. Ik behoor tot de oudere generatie en dat is een uitdaging. Ik moet door blijven gaan en moet daarvoor veel dingen veranderen, om competitief te blijven met gasten die zijn opgegroeid met een andere mindset en andere verwachtingen. Ik kwam net kijken toen ik 23 was, zij moeten al een Monument en grote ronde gewonnen hebben op die leeftijd.'

Welke dingen heb je moeten veranderen om competitief te blijven?

'Dat zit vooral in de manier van koersen. In grote rondes was het lang wachten op de laatste week, nu is het koers vanaf de eerste dag. Als je tegenwoordig wacht, lig je een half uur achter en kun je het vergeten. De ontwikkeling van voeding en materiaal is zo snel gegaan, dat we nu deze wielersport hebben. Lange aanvallen waren vroeger ook niet zo normaal, vandaag de dag wel.'

Je hebt niet je manier van training moeten aanpassen, bijvoorbeeld?

'Hopelijk niet, liever minder uren trainen, haha!'

In het skispringen werken ze vandaag de dag met airbags in hun pakken. Een idee voor het wielrennen?

'Misschien wel, ja. Wielrennen is gevaarlijk, het gaat steeds sneller en de wegen zijn steeds linker. Tegelijkertijd wordt de kleding dunner en dunner. Het zou slim zijn om iets veiliger te maken, al weet ik niet of dat een airbag moet zijn.'

Heb je eigenlijk nog gereflecteerd op jouw eigen crashes van de afgelopen jaren in dit snellere peloton? Kun je trainen op beter op je fiets blijven zitten?

'Niemand wil vallen en bij mij zeggen ze dan vaak dat ik de opleiding in het fietsen mis. Ik heb alleen veel andere dingen gedaan, dus zou ik zeggen dat ik zelfs een voordeel heb ten opzichte van de anderen. Kijk hoeveel ik heb gewonnen? Als ik zo door kan gaan, dan is dat mooi.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws