Ter wereld gekomen als onderdeel van drieling, maar het peloton vervroegd verlaten als eenling Wielrennen
Wielrennen

Ter wereld gekomen als onderdeel van drieling, maar het peloton vervroegd verlaten als eenling

Ter wereld gekomen als onderdeel van drieling, maar het peloton vervroegd verlaten als eenling

2024 loopt stilletjes aan op zijn einde en dat houdt elk jaar in dat een deel van het wielerpeloton adieu zegt tegen de collega's. Dat is dit seizoen niet anders, maar bij In de Leiderstrui zetten we ze nog wel een voor een in het zonnetje. Daarbij is het dit keer de beurt aan Patrick Bevin van dsm-firmenich PostNL, die zijn laatste koers alweer reed in maart.

Bevin werd op 15 februari 1991 geboren in Taupo, gelegen op het noordereiland van Nieuw-Zeeland en bekend van de vulkanen in de omgeving. Voor de ouders van Bevin zal die bewuste 15 februari altijd een memorabele blijven, daar ze naast Patrick nog twee kinderen kregen. Bevin was namelijk onderdeel van een drieling, maar naar eigen zeggen lijkt hij totaal niet op zijn broer en zus.

Samen met zijn broers en zussen groeide hij dus op in het sportminded Nieuw-Zeeland, waar hij in eerste instantie nooit aan een wielerloopbaan zal hebben gedacht. Zijn jeugd bestond met onder meer hardlopen, triatlon en rugby uit veel sporten, maar zoals zoveel jonge Nieuw-Zeelanders staken de All Blacks - het befaamde rugbyteam - er toch wel bovenuit qua voorkeur. Richie McCaw, voormalig captain, was zijn idool.

Gedurende zijn wielerloopbaan maakte hij nog wel eens een vergelijking tussen rugby en wielrennen. 'Rugby is een sport waarbij je helemaal opgaat in het teamaspect. Soms denk ik dat er in het wielrennen nog wel eens wordt vergeten hoe belangrijk die teamsfeer- en cultuur kan zijn. Maar toch is het de coolste sport ter wereld, doordat het een combinatie van kracht, tactiek, individualisme en teamwork is.'

Lees verder onder de foto!

Ter wereld gekomen als onderdeel van drieling, maar het peloton vervroegd verlaten als eenling

Bevin combineerde baanwielrennen met weg

Op een gegeven moment vond Bevin vanuit de triatlon dus toch de fiets, waar hij gedurende zijn tienerjaren verknocht aan raakte. 'Toen ik klaar was met de middelbare school, had ik nog niet direct iets gepland. Ik koos dus voor een tussenjaar om te gaan koersen en reizen met de gedachte dat ik binnen twaalf maanden terug zou zijn, maar dat werd uiteindelijk meer dan twaalf jaar.'

Zoals zo veel coureurs uit Oceanië combineerde Bevin de weg met de baan, waarbij hij gedurende zijn loopbaan ook nog eens de switch heen-en-weer maakte. Na van 2010 tot en met 2013 voor het Amerikaanse Bissell gekoerst te hebben, kwam hij na een sabbatical - veroorzaakt door de gevolgen van enkele valpartijen - en de Commonwealth Games van 2014 terecht bij Avanti in 2015.

Daar toonde hij flarden van zijn talent op de weg met zeges in de Herald Sun Tour, Ronde van Taiwan en Ronde van Korea. Het leverde hem prompt een WorldTour-contract bij het Cannondale van Jonathan Vaughters op voor 2016, waar hij direct liet zien dat hij dat niveau aankon. Bevin werd tiende in de Tour Down Under, reed naar top tien-noteringen in ritten van Parijs-Nice, Ronde van Californië en Ronde van Burgos en mocht met de Vuelta ook aan zijn eerste grote ronde beginnen. Een jaar later reed hij direct de Tour de France uit.

Lees verder onder de foto!

Ter wereld gekomen als onderdeel van drieling, maar het peloton vervroegd verlaten als eenling

Bevin breekt definitief door op WorldTour-niveau

Met de Tour op de bagagedrager kon hij zich vanaf 2018 steeds meer focussen op het behalen van resultaten, temeer daar hij bij het tijdritgekke BMC ging rijden. Daar werd hij onderdeel van de gesmeerde ploegentijdritploeg die onder meer succes boekte in de Tour, terwijl hij zelf nog enkele keren dicht bij een WorldTour-zege kwam en ook nog achtste werd op het WK tegen de klok.

2019 begon zelfs nóg beter. De Kiwi won de tweede rit van de Tour Down Under en leek op weg naar de eindzege in de WorldTour-koers, maar kwam in het slotweekeinde jammerlijk ten val en verspeelde daarmee de ochre jersey van de WorldTour-seizoensopener. Een hard gelag, met de puntentrui als doekje voor het bloeden.

Eenmaal terug in Europa reed hij goed in de Rondes van Catalonië, Romandië en Zwitserland, om vervolgens lelijk ten val te komen in de Tour de France. De Nieuw-Zeelander brak daarbij twee ribben, reed nog enkele etappes verder, maar moest uiteindelijk toch na vijf dagen huiswaarts keren. Via de Vuelta - waar hij tweede werd in de tijdrit - bereidde hij zich voor op het WK in Yorkshire, waar hij op drie seconden na het podium miste en vierde werd.

Een jaar later aasde hij op revanche Down Under, maar een hartprobleem zorgde er uiteindelijk voor dat hij niet van start kon gaan. Het zou jammerlijk genoeg niet de laatste keer zijn dat Bevin hiermee te maken kreeg, waardoor we hem in zijn laatste seizoenen ook minder aan het werk zagen dan we gewoon waren.

Lees verder onder de foto!

Ter wereld gekomen als onderdeel van drieling, maar het peloton vervroegd verlaten als eenling

Loopbaan Bevin gaat door fysieke problemen als nachtkaars uit

In 2021 en 2022 reed hij voor Israel, waar hij in onder meer de olympische tijdrit en enkele WorldTour-koersen nog flarden van zijn talent kon tonen. Zo won hij in 2022 de Ronde van Turkije op zijn gekende manier: aanhaken en het vervolgens afmaken in een sprint met een selecte groep, daar hij met zijn snelle benen altijd wel ver kon komen. Van de massasprints was hij overigens niet echt: té gevaarlijk.

Voor 2023 tekende Paddy een contract bij dsm-firmenich PostNL, waar ze hem wilden inzetten als puntenpakker op WorldTour-niveau. In de eerste koers, de Tour Down Under, ging het echter al mis: Bevin verstuikte zijn enkel bij een val en stond - nadat hij eind 2022 al te maken kreeg met corona - voor een revalidatie, waarin ook de hartproblemen weer op kwamen spelen.

Om die reden lag hij er tussen maart en augustus meerdere maanden uit en kon hij nooit meer een serieuze rol spelen gedurende het jaar, waarbij hij ook wat te maken kreeg met pelotonangst. In november kreeg hij het goede nieuws dat hij wel gewoon aan 2024 kon beginnen. Na de Australische seizoensopener begon het euvel in de daaropvolgende maanden ook weer op te spelen, waardoor de eerste rit van de Ronde van Catalonië op 18 maart (DNF) voor altijd zijn laatste wedstrijd zal zijn.

Bevin had nog een contract voor 2025, maar dit werd gezien de omstandigheden in onderling overleg verbroken. En zo kwam er een einde aan zijn reis van bijna vijftien jaar over alle continenten, nadat hij na zijn middelbare school 'gewoon' een jaartje wilde gaan fietsen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws