Afgelopen zomer stond Parijs in het teken van de Olympische Spelen en keken de wielerliefhebbers vooral uit naar de Olympische wegrit. Kun jij je de beelden nog herinneren van de aanval van Mathieu van der Poel op de Montmartre, waar duizenden fans langs de lijn stonden te kijken? De organisatie van de Tour de France in ieder geval wel. Ze overwogen om de kasseiklim in de slotetappe van de Tour de France op te nemen, en daar gaat het nu écht van komen. Dat heeft de organisatie inmiddels bevestigd, al kon het daardoor ook op gemengde reacties rekenen.
Waar vorig jaar, door de Olympische Spelen, de Tour de France eindigde met een klimtijdrit in Nice, keert de organisatie dit jaar weer vertrouwelijk terug naar Parijs. De renners zullen weer de traditionele rondes door Parijs rijden, maar voordat ze op de lokale rondes komen, trekken de renners ook over de scherprechter van de afgelopen zomerspelen. Dat meldt de Franse krant Le Parisien in januari al, en in de maanden erna namen die geruchten toe.
Lees verder onder de foto

ASO kende obstakels op de weg voor Montmartre in de Tour de France
Door de ASO, de organisator van de Tour de France, werd er in 2024 al een dossier ingediend bij het hoofdkantoor van de politie in Parijs, waarin het volgende werd vermeld: 'Het peloton wil de route van de Spelen drie keer rijden via de beroemde Rue Lepic en vervolgens rond de Butte Montmartre, na Parijs binnengekomen te zijn via de Quai d'Issy, zoals het al jaren doet, en nadat het de Seine bij de Concorde is overgestoken. Na de rondjes in het 18e arrondissement zou de afdaling richting de Champs-Élysées, waar nog steeds de finish zou worden gehouden, via de Rue Royale verlopen.'
De politie was in eerste instantie niet bijster positief. 'Er zijn talloze logistieke en veiligheidsbeperkingen die de terughoudendheid van de autoriteiten verklaren, zonder zelfs maar over de kosten te spreken.' En zelfs Remco Evenepoel, die op dit parcours olympisch kampioen werd in Parijs, zag het liever niet. 'Maak het niet te complex en houd gewoon vast aan die lokale ronde. Ik denk dat er in de eerste Tourweek al strijd genoeg zal zijn voor de positionering. Met Montmartre erbij zou dat betekenen dat we hetzelfde moeten doen op de laatste dag. We zullen tegen dan al moe genoeg zijn.'
Lees verder onder de foto

Ploegleider Steels en Museeuw steunen Evenepoel
Ook ploegleider Tom Steels van Soudal Quick-Step ziet het nut er niet van in om de kasseiklim toe te voegen en steunt zijn kopman. 'Ergens begrijp ik hem wel. Je hebt al drie weken hard gekoerst en nu voegen ze er ook in de slotrit nog een extra element aan toe. Dat ís extra stress, ook voor de klassementsrenners. Je zal maar eens pech hebben op Montmartre, net als de volgwagens ver zitten en er vooraan volop gekoerst wordt. Op de Champs-Elysées kon je dat altijd nog rechtzetten. Maar nu?'
En ook Johan Museeuw, die al eens wist te winnen op de Champs-Elysées, is geen fan van de verandering. 'Cavendish zal blij zijn dat ze het nu pas invoeren', zegt Museeuw bij Het Nieuwsblad. 'Die is net op tijd gestopt. Want voor zijn type sprinter is dit slecht nieuws. Ik vind dat jammer. Maar de trend is al langer bezig. Elke organisator wil zijn wedstrijd almaar lastiger maken. Een echte massasprint, met alle topsprinters, rechttoe rechtaan, zonder poespas, dat kan en mag precies niet meer. Terwijl ook zo’n massasprint heel mooi kan zijn. De Tour breekt met een traditie. Spijtig.'
Lees hieronder verder!

Ook Philipsen spreekt zich uit tegen verandering
Waar de champagnerit in de Tour een van de belangrijkste afspraken, of misschien wel dé belangrijkste afspraak, van het jaar is voor sprinters, kennen zij nu met de toevoeging van de Montmartre-klim natuurlijk een flink obstakel. 'Als sprinter vind ik het natuurlijk jammer dat deze etappekoers verandert, het was immers een prachtige traditie geworden', zegt Jasper Philipsen dan ook tegenover Cyclism'Actu. 'Persoonlijk zie ik geen duidelijke reden om het te veranderen, maar ik heb er vertrouwen in dat ASO geldige en weloverwogen motieven heeft.'
Toch ziet de Belg van Alpecin-Deceuninck zijn eigen kans niet meteen in rook opgaan. 'Met dit nieuwe parcours wordt de etappe aanzienlijk zwaarder voor de sprinters, simpelweg omdat er meer renners zijn die hem kunnen winnen, maar dat betekent niet dat een sprinter hem niet meer kan winnen. Een belangrijke factor voor deze slotetappe is het klassement en de tijdsverschillen tussen de koplopers in het algemeen klassement. Als alles dicht bij elkaar blijft, zal de spanning in het peloton duidelijk toenemen, vooral richting Montmartre.'
Lees verder onder de foto!

Zonneveld juist blij met toevoeging Montmartre
Wie wél positief is over de parcourswijziging, is Thijs Zonneveld, zo is te horen bij In de Waaier. 'In eerste instantie dacht ik dat ze de klim gewoon één keer deden toevoegen ver voor de finish, voor de mooie beelden. Maar nu ik me erin heb verdiept en als je de eerste geruchten hoort, word ik daar heel blij van. We gaan misschien wel verschillen krijgen tussen de klassementsmannen in de slotetappe van de Tour, dat kan magisch worden.'
De kasseiklim moet waarschijnlijk drie keer beklommen worden, met de laatste top op vier kilometer voor de finish — iets wat Mathieu van der Poel als muziek in de oren zal klinken. 'Deze finale schreeuwt eigenlijk één naam: Mathieu van der Poel. Als je ziet hoe hard hij de klim op reed tijdens de Olympische Spelen, dan past dit eigenlijk perfect. Het gaat een prachtig einde van de Tour de France worden.'
Lees hieronder verder!

Tour de France kondigt meer informatie aan op 21 mei
Ondanks alle twijfels en mogelijke problemen kwam de organisatie van de Tour de France op woensdag 14 mei met een duidelijk statement: 'Een echte favoriet, Montmartre en de Champs-Elysées: een uniek decor voor de Parijse finale van de Tour. We zien jullie op 21 mei voor de details!'
Bekijk na de Tweet het officiële parcours
Parcours bevestigd: eerst rondjes over Champs-Elysées en dan Montmartre
En op 21 mei heeft de Tour de France inderdaad haar parcours voor de laatste rit wereldkundig gemaakt. In onderstaande video tekent de ASO het parcours uit, waarop te zien is dat er - zoals de geruchten - eerst drie volledige rondes op de Champs-Elysées worden afgewerkt (vier passages over de finish), waarna driemaal de finaleronde wordt verreden.
Zie hieronder de route van de laatste rit
In die finaleronde wordt dus de Montmartre aangedaan, met telkens een passage op de Champs-Elysées. Ook de finish ligt op deze bekende straat, zoals we gewend zijn in Parijs. Na de laatste keer Montmartre is het nog maar een kleine vijf kilometer tot aan de meet.

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties