...
1156565004 Wielrennen
Wielrennen

UCI slaat plank volledig mis met goedbedoeld persbericht over veiligheid, o.a. Zonneveld en Plugge reageren fel

1156565004

De UCI heeft donderdag geen goede beurt gemaakt, in een poging om het juist op een positieve manier te hebben over veiligheid richting de Tour de France. De wielerbond publiceerde enkele cijfers en maatregelen in een persbericht, maar sloeg daarin de plank flink mis. Prominenten uit de sport reageerden meteen fel.

Laten we eerst eens zien wat de UCI te vertellen had. Nadat er de afgelopen maanden veel over veiligheid werd gesproken, met het veiligheidsorgaan SafeR als belangrijke bron van kennis en advies. Zo wordt in de Tour de France in zeven gevallen een uitzondering gemaakt op de drie kilometerregel, waarin tijdsverschillen worden opgemeten voor het klassement. Op dag 1, 3, 4, 9, 15, 17 en 21 zal die grens op vijf kilometer worden gelegd.

Verder wordt er al een tijdje met de gele kaarten gewerkt, voor onder meer onveilig rijgedrag en onveilig gedrag tijdens de koers. Daardoor kreeg Alpecin-Deceuninck-man Oscar Riesebeek recent nog zeven dagen schorsing opgelegd door twee keer geel in één koers. De UCI deelde in 173 wedstrijddagen dit jaar 159 gele kaarten uit, waarvan 42 procent aan renners. Dat was echter niet de passage waar de wielerwereld op aansloeg.

Dat ging namelijk over de race-incidenten, 297 in totaal in de afgelopen zes maanden, waarvan 203 geïdentificeerd. 'De meest voorkomende oorzaak - of belangrijkste bijdragende factor - is een eigen fout van de renners (29%)', wordt er gezegd. De UCI doelt daarmee onder meer op gevaarlijke momenten door positionering (12%). In de 71 procent die overblijft, worden onder meer gladde en natte wegen, afdalingen, infrastructuur, bewijzering en meer genoemd.

Lees verder onder de foto

120743_207dce703f5abd83340406e8ca76c371
Thijs Zonneveld

Wielerwereld boos door interpretatie UCI

Wielerjournalist Thijs Zonneveld reageerde boos op de conclusie van de UCI. 'Je beschouwt veiligheid wederom als de verantwoordelijkheid van de renners. Hoe zit het met die 71 procent, hoe zit het met de rol en verantwoordelijkheid van de organisatoren en de overkoepelende federatie zelf?' Dat vraagt ook Visma | Lease a Bike-directeur Richard Plugge zich af. 'Verbeterd: De meest voorkomende oorzaak – of belangrijkste bijdragende factor – is de race-omgeving (71%), terwijl de eigen fouten van de renners verantwoordelijk zijn voor 29% van de incidenten.'

De UCI belooft beterschap, onder meer door extreme snelheden te beperken met een maximaal te gebruiken verzet en gebruik van GPS om renners te volgen. Maar de interpretatie van de gegeven cijfers zegt volgens de wielermensen veel. UCI-baas David Lappartient zei alleen: 'De veiligheid van de renners blijft een belangrijke prioriteit voor de UCI en alle belanghebbenden in de wielersport.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws