Interview | Daan Hoole wil á la Stefan Küng schitteren bij Trek: 'Finales rijden en tijdritten winnen' Wielrennen
Wielrennen

Interview | Daan Hoole wil á la Stefan Küng schitteren bij Trek: 'Finales rijden en tijdritten winnen'

Interview | Daan Hoole wil á la Stefan Küng schitteren bij Trek: 'Finales rijden en tijdritten winnen'

In een gouden periode voor het Nederlandse wielrennen schieten de toptalenten als paddenstoelen uit de grond. Met de aanwezigheid van renners als Mathieu van der Poel en Dylan van Baarle ligt het niveau ontzettend hoog en dus krijgt misschien nog niet iedereen de aandacht die hij verdient. Dat is gelukkig allerminst het geval bij Trek-Segafredo, waar de 23-jarige Daan Hoole als een ontzettend belangrijke bouwsteen wordt gezien, ook in 2023. In de Leiderstrui sprak uitgebreid met de boomlange Zuidlander.

We zitten met Hoole tijdens het decemberkamp in Calpe. Het is de periode van meetings met doktoren, met mecaniekers en natuurlijk met de ploegleiders. Er wordt in december al hard getraind en dus gaan de dagen snel voorbij. 'Het is leuk om iedereen weer te zien na de vakantie en het weer in Spanje is natuurlijk beter dan in Nederland. De omstandigheden zijn perfect, de chefs zijn mee voor goed eten en we worden iedere dag gemasseerd.' Daar kwam dan een interview met In de Leiderstrui bij. Hoole ziet het als een mooi compliment, nadat hij vorig jaar nog geen verplichtingen had. 'Het is altijd leuk als je gezien en gewaardeerd wordt. Het is leuk om mee te maken.'

Daan Hoole wil meedoen om tijdritzeges in kleinere koersen

Het past ook bij de status van Hoole, die in 2021 als stagiair bij Trek-Segafredo terecht kwam en in 2022 zijn eerste profjaar in de WorldTour beleefde. In 2023 gaat hij een treetje omhoog, zo stelde ploegleider Steven de Jongh al. 'Ik denk dat ik weer een stap ga maken met een goede winter en dan hoop ik een iets betere rol te krijgen in de klassiekers. Iets verder komen in de finales van de grote wedstrijden en in de wat kleinere koersen misschien iets meer voor mijn eigen kans gaan, als ik daar goed genoeg voor ben. Daarnaast focussen we ons dit jaar nog meer op het tijdrijden en ga ik meer wedstrijden rijden waar tijdritten in zitten. Daar wil ik goed presteren en laten zien wat ik kan.'

In zijn tijd bij SEG Racing Academy was Hoole altijd al een goede tijdrijder en bij Trek was hij de afgelopen anderhalf jaar ook al op dreef. In de Ronde van de Algarve werd hij in 2022 achtste in een tijdrit en in de Baloise Belgium Tour werd hij zelfs derde. Hij werd derde bij het NK tijdrijden en hij vervulde een belangrijke rol in de ploegentijdrit van Trek in de Vuelta a España. Hoole kwam ook in actie bij de Mixed Relay op het WK, maar door materiaalpech van Bauke Mollema reed Nederland daar niet om de medailles. 'Ik denk dat ik in de kleinere wedstrijden echt mee kan doen voor de overwinning. In WorldTour-wedstrijden is dat misschien nog een stapje te hoog, maar we gaan het zien. Ik heb er veel vertrouwen in en de ploeg investeert veel in mij met het testen van materiaal. Daar kijk ik dus wel naar uit.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Daan Hoole tijdens het WK tijdrijden in Australië, afgelopen jaar.
Daan Hoole tijdens het WK tijdrijden in Australië, afgelopen jaar.

Finales rijden en winnen komt voor Hoole nog te vroeg in klassiekers

Krijgt Hoole in het tijdrijden alle vertrouwen, in de klassiekerploeg van Trek-Segafredo is Hoole nog niet de leider. Mads Pedersen en Jasper Stuyven worden ook in 2023 uitgespeeld als kopmannen en dat begrijpt Hoole volledig. 'Vorig jaar was natuurlijk de eerste keer, toen heb ik mee kunnen maken hoe het is om de klassiekers te rijden. Ik heb veel ervaring opgedaan en dit jaar hoop ik een stuk verder te kunnen komen en belangrijk te kunnen zijn voor Mads en Jasper. Met Mads hebben we wel een heel goede renner, waardoor het voor anderen in de ploeg lastiger wordt om in de vlucht mee te gaan. Met Mads kunnen we sprinten, of we trekken in ieder geval zijn kaart in de finale. Andere ploegen zullen ons dan minder makkelijk laten rijden, omdat ze weten dat wij een kopman hebben.'

Hoole wacht geduldig en rekent erop dat hij in de pikorde wel wat gaat stijgen. 'Als ik ieder jaar een stapje blijf zetten zoals vorig jaar, dan is het misschien wel mogelijk om finales te rijden en ooit eens te winnen. Maar dat vind ik nu nog niet realistisch en eigenlijk slaat het nergens op. Ik moet nog wel wat stapjes zetten. Ik was in 2022 één van de eerste renners die het werk moest doen in het positioneren en zo. Dan ga je nooit finale rijden, omdat je dan al zoveel energie hebt verspild. Ik moet in de rangorde van de ploeg stijgen en ik denk ook wel dat ik een iets andere rol zal krijgen. Uiteindelijk zal ik wel gewoon m'n werk moeten doen voor de kopmannen en dat is ook logisch. Misschien de laatste vijftig kilometer en niet de laatste honderd. Als ik dan in wedstrijden zoals Le Samyn, Bredene-Koksijde of Nokere Koerse laat zien dat ik finale kan rijden, gaat het allemaal op natuurlijke wijze.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Daan Hoole in de nieuwe kleding van Trek-Segafredo. 
Daan Hoole in de nieuwe kleding van Trek-Segafredo. 

Als manusje van alles wil Hoole belangrijk zijn

'Klimmen zal ik nooit met de besten kunnen', zegt Hoole dan plots in het interview. Logisch met zijn postuur, maar wat veel mensen niet weten, is dat Hoole in 2021 nog doodleuk negende werd in de Tour de l'Avenir. De Franse beloftenkoers geldt standaard als Ronde voor de Toekomst, de plek waar de klassementsrenners van morgen boven komen drijven. 'Ik heb mezelf daar toen ook wel verrast', lacht Hoole als hij ermee wordt geconfronteerd. 'Op zich kan ik wel klimmen en ligt de inspanning van het voor langere tijd een hoog vermogen rijden mij wel. Alleen ben ik nogal zwaar. Ik zat in de Tour de l'Avenir in mijn laatste beloftenjaar en was toen zo sterk dat ik ook met de betere klimmers naar boven kon. Als zij één of twee jaar verder zijn, zullen ze bergop beter zijn dan ik hoor. Het was wel één van mijn beste resultaten in mijn carrière. Het gebeurt niet vaak dat iemand van boven de tachtig kilo top tien rijdt in zo'n rittenkoers.'

In de WorldTour is dat wel anders en hoeven we er niet op te rekenen dat Hoole ooit een rittenkoers met bergetappes bij de beste tien finisht. 'Maar verder ben ik wel breed inzetbaar', zo omschrijft hij zijn rol bij Trek-Segafredo. 'Ik wil mezelf graag specialiseren in het tijdrijden en de klassiekers en dat ik in grote rondes vanuit de vlucht mee kan doen om ritzeges, of de kopmannen echt goed kan helpen. De komende jaren worden een ontdekkingstocht, ik weet niet waar mijn limieten liggen. Ik heb me goed aangepast aan het niveau en ik ben belangrijk geweest voor de ploeg. 2022 was heel mooi, maar het kan natuurlijk altijd nog beter. Vanuit SEG Racing hebben de afgelopen jaren heel veel jongens de stap naar de WorldTour goed gemaakt. Dan wordt het een beetje normaler dat je dat zelf ook kunt en doet.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Daan Hoole, 1,98 meter lang. 
Daan Hoole, 1,98 meter lang. 

Een carri`ere zoals Stefan Küng of Nils Politt

Het helpt om te dromen van een mooie toekomst, iets wat Hoole zeker niet vreemd is. Op de vraag met welke renner hij zichzelf graag vergelijkt, komt hij al snel uit bij de grote motoren van het peloton. 'Als ik ooit het niveau van bijvoorbeeld Stefan Küng of Nils Politt kan halen, dat zijn wel renners waar ik tegenop kijk. Dat niveau hoop ik ooit ook te halen, daar droom ik wel van.' Hij zegt het wel met een dosis voorzichtigheid, want Steven de Jongh zei niet voor niets dat men bij Trek misschien wel meer vertrouwen heeft in Hoole, dan Hoole in zichzelf. 'Ik heb wel veel vertrouwen in mezelf, maar mag er soms nog wel wat meer in geloven en mezelf laten horen. Ik ben niet een renner die even zegt dat het voor mij is.'

Dat moet anders, al zal Hoole altijd wat terughoudend zijn in z'n uitspraken en ambities. Hij is nuchter en geduldig, dus wordt hij er ook niet zenuwachtig van dat zijn huidige contract bij Trek na 2023 afloopt. 'Je hebt het hele jaar door wel wat gesprekken, ik ben heel tevreden bij de ploeg en ik denk dat zij ook tevreden met mij zijn. Dat komt wel goed, ik zie mezelf wel nog meerdere jaren voor dit team rijden. Het functioneringsgesprek was ruim voldoende, ja', zegt hij met een lach. Eerst maar eens presteren in 2023, dan komt de rest vanzelf. 'Ik ben tevreden als ik eind 2023 een wedstrijd gewonnen heb en een grotere stap heb gezet in de klassiekers. Ik droom verder van de Tour de France, maar welke drie van de grote rondes het wordt dit jaar, maakt mij niet zoveel uit.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws