De één vindt het vreselijk, de ander juicht het toe, maar dat de UCI Team Ranking in 2025 een cruciale rol speelt in het WorldTour-peloton moge duidelijk zijn. Ploegen vechten over de periode 2023-2025 voor een plek bij in ieder geval de eerste 20 en het liefst de eerste 18, om zo voor de licentie-periode 2026-2028 zeker te zijn van alle grote wedstrijden. XDS Astana heeft daarvoor zelfs een uitgekiend plan samengesteld, zo vertellen Wout Poels, Ide Schelling en Christian Scaroni aan In de Leiderstrui.
Nu de Ardense klassiekers op het punt van beginnen staan, volgen er weer enkele grote afspraken. Bij de ploegen die onderaan de UCI Team Ranking bungelen, zijn de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik echter niet de enige belangrijke wedstrijden. Rittenkoersen van 2.1 of 2.Pro-niveau en eendagskoersen zonder WorldTour-status worden volop gebruikt om UCI-punten te scoren, zo ook bij Astana.
De Kazachse formatie scoorde goed in voorheen nietszeggende races als de Tour of Hellas, Tour of Hainan en Tour des Alpes-Maritimes. Schelling stelt zelfs dat in dergelijke wedstrijden de betere renners werden en worden uitgespeeld. 'Het is een ingewikkeld verhaal, want Astana wil goede renners naar kleinere koersen sturen, om zo zoveel mogelijk punten te halen. Een strategisch spelletje, waarin het nu zelfs zo is dat niet iedereen de kleinere koersen kan rijden.'
Lees verder onder de foto

Scaroni paste zelfs zijn manier van trainen aan
Natuurlijk hoopt de ploeg van ploegbaas Alexandre Vinokourov op topresultaten in de grootste koersen. Maar het moet ook vooral scoren in al het andere. 'Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, toen ik net prof werd, wist ik niet eens dat er UCI-punten bestonden', lacht Schelling. 'Ik heb een programma uitgestippeld gekregen en daar maak je het beste van.'
Grote puntenpakker in de eerste drie maanden van dit seizoen was Christian Scaroni. De Italiaan geeft aan dat dat mede kwam door een nieuwe manier van trainen. 'Afgelopen winter hebben we de aanpak wat aangepast met m’n coach, met meer focus op de eendagskoersen, omdat Astana UCI-punten moet pakken voor de WorldTour-licentie.'
Poels haalt z'n schouders erover op. 'Ik ben niet heel anders gaan trainen, ik heb vooral gedaan wat ik vorig jaar deed.' Hetzelfde zegt Schelling. Volgens laatstgenoemde heerst er echter wel een nieuwe vibe. 'Er is best wat staf veranderd en hoewel er echt nog wel cruciale dingen hetzelfde zijn, zie je dat er in de kleine punten veel anders is. Het verloopt een stuk vlotter en alles is misschien net een stapje serieuzer.'
Lees verder onder de foto

'Lekker rammen', zegt Poels over puntenstrijd Astana
'Ik vind ik het moeilijk om m’n vinger erop te leggen waar het echt door komt dat we dit seizoen zo goed onderweg zijn. De groepsdynamiek is goed, dat helpt natuurlijk ook', aldus Schelling, die daarin bijval krijgt van Poels. 'Het zijn allemaal aardige jongens en de vele Italianen kunnen allemaal Engels gelukkig, want ik kom niet verder dan ‘ciao’ of ‘pizza’. Het gaat verder eigenlijk heel goed bij Astana, ik voelde me meteen heel welkom. Iedereen is super vriendelijk en ik voel me op mijn gemak. De sfeer is goed.'
Poels kwam afgelopen winter over van Bahrain Victorious, Schelling reed in 2024 ook al bij Astana. Hoeveel men ook hamert op de UCI-punten, volgens Poels ligt resultaat uiteindelijk bij de renner zelf. 'Ik heb een nieuwe trainer, dus de trainingsvormen zijn wat anders. Maar dat valt allemaal wel mee, het is gewoon een kwestie van een goed niveau halen en lekker rammen.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Place comments
0 Comments
You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.
Show all comments