Thomas en Evenepoel krijgen wat ze willen: klassementstijden worden in rit twee opgemaakt op 9 kilometer van de finish Wielrennen
Wielrennen

Thomas en Evenepoel krijgen wat ze willen: klassementstijden worden in rit twee opgemaakt op 9 kilometer van de finish

Thomas en Evenepoel krijgen wat ze willen: klassementstijden worden in rit twee opgemaakt op 9 kilometer van de finish

Onder anderen Geraint Thomas (INEOS Grenadiers) en Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) kunnen hun hart gerust ophalen. Beide heren pleitten na de door hevige neerslag gekarakteriseerde ploegentijdrit op dag één van de Vuelta a España voor een 'vroegere' opname van de klassementstijden op dag twee. De Vuelta-organisatie heeft 'geluisterd' naar die uitgesproken wens, daar de tijden voor het algemeen klassement bovenop op negen kilometer van de finish al worden opgenomen.

In de ochtend van zondag 27 augustus was het chaos wat de klok sloeg in Catalonië. Thomas had na afloop van de bizar verlopen ploegentijdrit van zich laten horen in zijn podcast 'Watts Occurring'. De Welshman sprak uit dat hij het een goed idee vond om de klassementstijden een aantal kilometer voor de finish van rit al op te maken. 'Vlak voordat we aan het lusje beginnen zou het allerbeste zijn. Hopelijk luistert de organisatie ernaar, want sommige afdalingen zijn anders levensgevaarlijk. Het zou in ieder geval de veiligste optie zijn', zo stelde de 37-jarige routinier.

In een persbericht maakte de Vuelta-organisatie vervolgens duidelijk dat de stand in het algemeen klassement bepaald zou worden aan de hand van de doorkomst op de Montjuïc, de scherprechter van de dag. Er was dus duidelijk geluisterd naar de wens van bijvoorbeeld Thomas, die in zijn betoog aangaf dat ook Evenepoel - die in hetzelfde hotel verbleef - volledig achter het idee stond. De organisatie vermeldde eveneens dat de oorspronkelijke bonificatieseconden op het onding genaamd Montjuïc wél zouden blijven. Dat gold ook voor de bonificatieseconden aan de finish.

Dat nieuwe voorstel van de Javier Guillen en de zijnen kon ook weer rekenen op de nodige kritiek van renners, daar het nog altijd gevaarlijk zou blijven. Met het blijven bestaan van de te sprokkelen bonificatieseconden kon immers nog altijd voluit gekoerst worden, temeer omdat er zowel op 3,6 kilometer van de meet als aan de meet iets te rapen viel. Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond (CPA), besloot zich te mengen in de debatten. De Australiër wist zijn stempel te drukken in de gevoerde gesprekken, zo bleek. Via Twitter maakte de Aussie bekend dat de klassementstijden niet op 3,6 kilometer, maar juist op 9 kilometer van de meet werden opgenomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws