...
visma lease a bike Wielrennen
Wielrennen

Vanmarcke testte bandendruksysteem van Visma en ziet voordelen, maar benoemt ook nadelen: 'Als ik een concurrent was...'

visma lease a bike

Veel van de ogen zullen zondag gericht zijn op Visma | Lease a Bike. Niet alleen vanwege de prestaties van kopman Wout van Aert, maar ook het GRAVAA-systeem. Met dit snufje kan de Nederlandse ploeg de bandendruk tijdens de koers reguleren, ideaal voor de kasseien van Parijs-Roubaix. Sep Vanmarcke kon namens Het Nieuwsblad het systeem al uittesten, en zag er de voor- en nadelen van.

Vanmarcke is niet van gisteren. De 36-jarige Belg weet altijd welke vragen hij moet stellen. 'Wat als je lek rijdt en je van wiel moet wisselen?', is zijn eerste ingeving. De man van GRAVAA meldt direct dat het systeem automatisch verbinding maakt met het nieuwe wiel. Toch werkt het niet helemaal perfect: Vanmarcke's Garmin is plots verbonden met het bandendruksysteem van de reporter van Het Nieuwsblad. 'Zo kan je de concurrentie natuurlijk ook uitschakelen: hupla, nul bar! Platte band', lacht de voormalig renner.

Eenmaal werkend gekregen, draait hij de Carrefour de l'Arbre op. Een druk op de knop, en binnen no time is er twee bar uit de band gelopen. 'Indrukwekkend hoe snel we op de lagere bandendruk zitten', merkt de oud-klassiekerspecialist op. De bandendruk staat laag, maar iets te, stelt hij. 'Heel comfortabel op de kasseien, maar je vergroot wel de kans dat je een lekke band krijgt.'

Lees verder onder de foto!

wout van aert
Van Aert heeft bij de verkenning het systeem al uitgebreid uit kunnen testen.

'Van der Poel zal met platte banden moeten sprinten'

Vanmarcke Analyseert dat Visma | Lease a Bike en Van Aert vooral op de kasseien voordeel zullen hebben van het systeem. 'Dat je de bandendruk voor de kasseien met een simpele druk op de knop lager kan zetten en dat het zó snel gaat, levert ontegensprekelijk een voordeel op in koers. Andere renners zullen moeten zoeken naar een gulden middenweg tussen enigszins comfortabel over de kasseien rijden en anderzijds niet te veel nadeel ondervinden op het asfalt door hun lage bandendruk.'

Maar ook in de absolute finale, als de keitjes al achter de rug liggen, zal de Belgische kopman in Nederlandse dienst een voordeel hebben. 'Van Aert kan kiezen voor de ideale bandendruk op de kasseien en de ideale bandendruk op het asfalt. Beeld je maar eens in dat hij tegen Mathieu van der Poel moet sprinten op de piste: Van Aert zal dat met de ideale bandenspanning kunnen doen, terwijl Van der Poel met plattere banden zal moeten sprinten.'

Lees verder onder de foto!

mathieu van der poel
Van der Poel zal zonder bandendruksysteem fietsen.

'Het duurt behoorlijk lang tot die twee bar er zijn bijgekomen'

Het is echter niet allemaal positief. Want eenmaal van de keitjes af, moet de band weer opgepompt worden. Dat gaat kinetisch, dat wil zeggen: al rijdend wordt de band harder. En hoe harder de renner fietst, hoe sneller dat gebeurt. 'Het duurt toch behoorlijk lang tot die twee bar er zijn bijgekomen', merkt Vanmarcke op. Uiteindelijk duurt het een ruime minuut voordat de band op goede druk is. 'Als ik een concurrent was, zou ik Van Aert net na de kasseistrook aanvallen, want dan staan zijn banden nog platter dan de jouwe. Maar dat Van Aert dan heel even met wat minder druk in zijn banden rijdt, betekent niet dat hij die aanval niet zal kunnen volgen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws

Are you visiting from outside the Netherlands? Check out our international site: