Vegni over zwaarte Strade-parcours: 'Iedereen weet dat dit niet de reden is dat Van Aert en Van der Poel wegblijven' Wielrennen
Wielrennen

Vegni over zwaarte Strade-parcours: 'Iedereen weet dat dit niet de reden is dat Van Aert en Van der Poel wegblijven'

Vegni over zwaarte Strade-parcours: 'Iedereen weet dat dit niet de reden is dat Van Aert en Van der Poel wegblijven'

Het was zaterdag weer raak. In de Strade Bianche, die bekendstaat om de prachtige vergezichten en het spectaculaire koersverloop, kwam dit jaar door een andere reden niet heel goed in het daglicht te staan. De Italiaanse voorjaarskoers, voor velen ook wel het zesde monument, stond bol van valpartijen. Bij de vrouwen zagen we onder andere Kasia Niewiadoma hard vallen, en ook bij de mannen waren er tal van zware valpartijen. Organisator Mauro Vegni kreeg veel kritiek te verduren, maar de Italiaan bijt nu van zich af, zo is te lezen in Het Nieuwsblad.

'Ja, er is zaterdag meer gevallen dan andere jaren', begint de 66-jarige Italiaan. 'Dat is te wijten aan de staat van het grind. Het lag er deze keer zeer droog en stoffig bij, en dat maakte het inderdaad gevaarlijker. Maar de grindwegen, dat is waar het om draait in de Strade Bianche. Deze wedstrijd is niet te zwaar of te gevaarlijk. Tenminste, niet voor echte renners. Helaas zijn die er niet veel.'

'Het heeft ook met de mentaliteit van de renners te maken', geeft de RCS-baas aan, die in de afgelopen jaren het peloton heeft zien veranderen. 'Vroeger had het peloton een morele code. Dreigde er gevaar, dan verwittigden ze elkaar. Ik stel vast dat renners niet meer de moeite willen doen om elkaar te waarschuwen voor dreigend gevaar. Het is tegenwoordig zoals de Romeinen het destijds stelden: mors tua vita mea, jouw dood is mijn leven.'

Renners zijn volgens Vegni vaak zelf de reden van valpartijen

Maar komen de valpartijen alleen door het parcours? De Italiaan heeft daar een stellig antwoord op: 'Renners nemen meer en meer risico’s. Dat hoort bij het wielrennen. Maar je kunt ook te veel risico’s nemen. Ook het materiaal is veel beter geworden. De evolutie van de fietsen zorgt ervoor dat er sneller wordt gereden. Neem bijvoorbeeld de schijfremmen: hierdoor kunnen ze het zich veroorloven om later te remmen. Maar in een peloton leidt dat tot gevaarlijke situaties.'

Wielrennen draait nu eenmaal om snelheid, volgens Vegni, die daarmee de vergelijking met de Formule 1 maakt. 'We zijn een sport die draait om snelheid. Heeft de F1 de snelheid van de auto’s teruggeschroefd tot tweehonderd kilometer per uur, terwijl ze driehonderd kunnen rijden? Nee! Ze hebben wel maatregelen genomen waarmee ze de kans op dodelijke ongevallen tot een minimum hebben beperkt. Daar moet het wielrennen werk van maken.'

Lees hieronder verder!

Vegni over zwaarte Strade-parcours: 'Iedereen weet dat dit niet de reden is dat Van Aert en Van der Poel wegblijven'
Van Aert en Van der Poel samen in Strade Bianche

Vegni ziet minder toppers aan de start als geen groot probleem

Maar er was niet alleen kritiek op het parcours, ook het deelnemersveld viel volgens velen enorm tegen. 'Wie zegt dat Wout van Aert of Mathieu van der Poel volgend jaar niet opnieuw aan de start staan? Pogacar was er wel, meer had ik niet nodig. Van de New York Times tot de BBC, overal werd over de koers gesproken. En als Wout en Mathieu echt wegblijven omdat de koers langer of zwaarder is geworden, dan wil ik daarover nadenken. Maar iedereen weet dat dit de reden niet is.'

En de bijkomende lus, die voor een nog zwaarder parcours zorgde, waarom was dat? 'Iedereen vergeet dat de wegen niet alleen van de wielrenners zijn. Op het vorige parcours moest ik een belangrijke openbare weg twee uur afsluiten, waardoor het verkeer richting Rome stilstond. Door deze strook te introduceren, kon ik dat probleem omzeilen', besluit de Italiaan zijn verhaal.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws