Elf ritten gehad, tien te gaan. Tot dusver is de Giro d'Italia een heerlijk spektakelstuk, met genoeg strijd tussen de favorieten. Ook woensdag was het weer raak, want de klassementsmannen konden het niet laten om hier en daar een prikje uit te delen. Ook Thijs Zonneveld genoot van de elfde etappe, al werd er ook flink wat irritatie opgewekt, zo vertelt hij in zijn podcast In de Waaier met Hidde van Warmerdam.
De koers leek al op 90 kilometer van de meet te ontploffen op de lastige Alpe San Pellegrino. UAE Team Emirates - XRG nam daar het heft in handen, maar Zonneveld begreep weinig van de tactieken van de ploeg. 'Wat deden ze nou eigenlijk? Ze deden van alles en niets. In het peloton reden denk ik nog zo'n 25 man, en de hele ploeg van UAE zat daar nog bij, inclusief Baroncini, Majka, Arrieta: al die gasten zaten er nog bij. Daar stonden nog twee Red Bull's tegenover: Pellizzari en Roglic zelf. Daarvan had je het idee: hier kan je wat uithalen. Maar dat deden ze niet.'
Het was niet kopman Juan Ayuso of roze truidrager Isaac Del Toro die demarreerde, maar Egan Bernal. Het voerde de druk op, ook bij Primoz Roglic. 'Toen ging Bernal versnellen, en reageerde Ayuso meteen, en Del Toro reageerde meteen op Ayuso. Er waren toch wel een paar renners in de problemen. Je ziet dat Roglic elke keer laat reageert, dat hij eigenlijk probeert zo zuinig mogelijk te rijden. Als hij heel goed is, zit hij bam, erop.'
Lees verder onder de foto!

Vraagtekens bij handelswijze Lidl-Trek: 'Wat heb je nou gedaan?'
De Sloveen was, net als in de eerste bergrit, eventjes niet bij de voorste posten. Zonneveld denkt dat de Girowinnaar van 2023 een spelletje aan het spelen is, maar dat het ook niet helemaal vanzelf gaat. 'Of hij is niet goed, en het moet uit zijn tenen komen. Of hij is best wel goed, en hij wil niet te veel energie verspillen. Ik denk dat hij beter is dan dat hij lijkt. Maar als hij goed is, zou hij wel meteen op het wiel zitten.'
Uiteindelijk kwam alles toch weer bij elkaar, en de vluchters leken om de zege te gaan strijden. Maar Lidl-Trek stak daar een stokje voor, en liet Mads Pedersen een gigantisch tempo maken. Plots zakte de voorsprong van 2.45 minuten naar slechts 50 seconden, in een kleine 20 kilometer. 'Ik vind het leuk hoor, wat Trek allemaal denkt te kunnen doen. Maar hier maak je op een gegeven moment wel vijanden mee', stelt de sportief manager van BEAT Cycling.
Die snapt niet waarom de Amerikaanse ploeg zo'n heisa maakte, om vervolgens de benen stil te houden op de klim. 'Hij kan zeggen: we reden voor Ciccone het gat dicht', doelt hij op Pedersen. 'Maar dan moet die wel reageren als Carapaz gaat. Deze zag je van 48 kilometer aankomen. Het was al twee kilometer volkomen duidelijk dat Carapaz z'n ploeg de opdracht had gegeven het tempo te verhogen. Als je dan niet mee bent, dan vraag ik me echt af: wat heb je nou gedaan?'
Lees verder onder de foto!

Onbegrip over vluchters: 'Die waren echt aan het kloten met elkaar'
Het was niet de Italiaanse klimmer, maar Richard Carapaz die dus een demarrage plaatste aan het begin van de klim. 'Het was een gepostduifde aanval. Die heeft helemaal vanuit Ecuador een postduif laten aanvliegen: ik ga daar aanvallen. En nog zat Ciccone niet mee. Ja, kom op.' Het achtervolgen was bij voorhand al onnodig, stelt Zonneveld. 'Je kan denken: we brengen de kopgroep terug voor een kansje dat Ciccone wint, maar je moet wel nadenken over 1. hoeveel energie kost het jezelf? En 2. je moet nog twee weken. Er zijn misschien wel betere kansen waar je je energie beter voor kan gebruiken, en waarvoor je minder badwill kweekt bij andere ploegen.'
Wat ook niet hielp, was dat de vluchters, met daarbij Wout Poels, sowieso niet echt met elkaar samenwerkten. 'Die gasten waren echt aan het kloten met elkaar', ziet de voormalig renner ook. 'Je hebt 5 gasten vooruit rijden die niet allemaal even graag op kop willen rijden. Bij Plapp was het het duidelijkst te zien. Die nam simpelweg gewoon niet over. En als hij overnam deed hij drie trappen op kop. Zo van: ik heb al een rit, doen jullie het maar. Dat was echt irritant voor de anderen. En ook al accepteer je dat hij dat niet doet, je rijdt dan toch niet volle bak meer mee.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties