Jonas Vingegaard kondigde al vrij vroeg na de Tour de France aan dat hij graag de Giro d'Italia zou willen rijden in 2026, en ook Remco Evenepoel ziet een start in de eerste grote ronde van het jaar. Dat zou best eens een goede zet kunnen zijn, stelt José De Cauwer. De Belgische wielercommentator buigt zich tevens over de zaak Cian Uijtdebroeks: heeft hij de juiste keuze gemaakt?
De Cauwer ziet alleen maar positieve punten voor Vingegaard om deel te nemen aan de Giro. 'Stel je voor, hij wint de Vuelta, Tour én de Giro... Dat zou geweldig zijn', vertelt hij in de podcast De Grote Plaat. 'Maar langs de andere kant van de medaille zul je misschien moeten zeggen: het is misschien wel verstandig om naar de Giro te gaan, want gaat hij de Tour ooit nog winnen? Dan moet je keuzes maken.'
Ook Evenepoel speelt met het idee om de Giro te rijden. Op die manier kunnen beide kopmannen weer iets afvinken. 'Renners hebben meer en meer een soort bucketlist, wat eigenlijk wel mooi is. Maar als de ene weet dat de andere daar is, dan denken ze misschien: oei, dan worden mijn kansen toch een beetje kleiner. In het verhaal van Remco: dan misschien toch vol op de Tour.'
Lees verder onder de foto!
De Tour te zwaar? Volgens De Cauwer absoluut
Er werd hier en daar al wat gefluisterd over flink wat tijdritten om de Belg naar Italië te lokken. Een niet al te lastig parcours zou hem goed liggen, want bergop lijkt hij steeds vaker te worden geklopt. Pogacar is twee maten te groot, en ook Vingegaard is op dit moment sterker. Maar De Cauwer ziet in de zware grote rondes een flink probleem.
'54.000 hoogtemeters in de Tour de France: dat is gewoon te veel', zucht hij. 'Men maakt de koersen alsmaar lastiger en lastiger.' Het zorgt ervoor dat alleen de lichtere types uitkijken naar de Tour. 'De top 10 van de Tour is 1 meter 80 en weegt 65 kilo... Ik zei tegen Visma: je weet wel dat een Nederlander nooit de Tour meer gaat winnen? De gemiddelde Nederlander is 1 meter 90.'
Volgens de voormalig ploegleider is het cruciaal om juist meer diversiteit in de grote rondes te krijgen. 'Ik denk dat er voor de UCI een taak ligt om de grote rondes een lastenboek mee te geven: het mag niet zus, het mag niet zo. Zo moeten meer en bredere renners aan de start komen die ambities kunnen hebben. Het is nu of een sprint, of een tijdrit, of een aankomst bergop.'
Lees verder onder de foto!
De Cauwer zet vraagtekens bij keuze Uijtdebroeks
Voor iemand als Cian Uijtdebroeks is zo'n loodzwaar parcours juist wel goed. Hoe meer hoogtemeter, hoe beter voor het Belgische vedergewicht. Hij liet Visma | Lease a Bike na twee jaar achter zich en besloot te tekenen bij Movistar. Het was de tweede keer dat de klimmer een contract vroegtijdig beëindigde om een nieuw avontuur aan te gaan.
De Cauwer durft niet te zeggen of het een goede keuze is. Er is namelijk niemand die beter is geworden bij Movistar, stelt hij. 'Ik heb ook weinig renners beter zien worden als ze weg gaan bij Quick-Step. Maar terug naar Uijtdebroeks: hij is nu vier jaar met zijn hoofd tegen de muur gelopen. Het werd misschien tijd om te beseffen: ik ben niet zo goed bezig. Het zal misschien wel het juiste moment kunnen zijn.'
Bij de Spaanse ploeg hoopt de Belg meer eigen kansen te krijgen, met name in de grote rondes. Maar dat vindt zijn landgenoot verkeerd. Hij hoopt juist dat hij eerst in de kleinere koersen de basis opbouwt, en wedstrijden gaat winnen. 'Begin met het begin. Het is de gretigheid van jongeren, die direct in de Ronde van Vlaanderen willen staan. Maar een koers winnen blijft de essentie van de hele zaak.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties