šŸŽ„ Etappe 3: SĆønderborg, het laatste puzzelstukje dat de Tour naar Denemarken bracht Wielrennen
Wielrennen

šŸŽ„ Etappe 3: SĆønderborg, het laatste puzzelstukje dat de Tour naar Denemarken bracht

šŸŽ„ Etappe 3: SĆønderborg, het laatste puzzelstukje dat de Tour naar Denemarken bracht

De derde en laatste rit in Denemarken voert het peloton van Vejle naar SĆønderborg. De etappe is vlak, en als er geen wind staat, staat het verhaal voor de bĆ¼hne al vast: massasprint. Achter de schermen is deze rit echter een onwijze puzzel geweest. Een logistiek schaakspel tussen de Tourdirectie en de mensen die de Tour naar Denemarken wilden halen, resulteerde in dit verhaal. In de Leiderstrui-redacteur GabriĆ«l Melching maakte er deze video over.

Van Denemarken naar Frankrijk is nogal een flinke reis. Waar de Giro dā€™Italia regelmatig verre plekken opzoekt voor de Grande Partenza en niet schuwt voor een extra rustdag, wilde de Tour de France daar aanvankelijk niet aan. De boodschap van Prudhomme aan de Denen die de Tourstart wilden organiseren was simpel: De Tour start altijd op een zaterdag en finisht op een zondag.

SĆønderborg biedt uitkomst voor ambitieus plan

De Denen die de Tourstart wilden organiseren, Joachim Andersen en Alex Pedersen, kwamen met een origineel plan, wat in de video helemaal wordt uitgelegd. De basis van dit plan is SĆønderborg, een middelgrote stad in het zuiden van het land dat niet in de buurt komt van de top tien grootste steden van het land. Die stad heeft namelijk een vluchthaven, en daarmee kon er bijna aan de eisen van Prudhomme voldaan worden.

Het Tourpeloton zal de laatste negen kilometer van de rit allemaal rijden in de stad zelf. De brug is geel geverfd en de wegen zijn mooi breed. Lang gaat het vals plat naar beneden, waardoor de snelheid erg hoog zal liggen. Met nog twee kilometer te gaan gaat de weg een heel klein beetje (echt een heel klein beetje) omhoog. Als je heel goed oplet kun je zien dat het vals plat omhoog gaat. Op een brede weg, met de laatste bocht op ongeveer een kilometer van de finish, wordt er vervolgens gesprint om de zege.

Onverwachte extra rustdag haalt stress weg

Na de finish rept het peloton zich naar de vluchthaven, om vanaf daar vervoerd te worden richting Frankrijk. In de originele plannen was alles zo uitgetekend dat er geen extra rustdag nodig was, maar Prudhomme gaf toe. Hij zag een Tourstart in Denemarken zitten, maar wilde het allemaal wel draaglijk houden voor de wielrenners en de mensen die achter de schermen de Tour de France mogelijk maken, zoals vrachtwagenchauffeurs.

De Tour start dit jaar op een vrijdag. Voor het eerst sinds 1989, toen het koersschema werd aangepast naar 21 etappes met twee rustdagen. Vanaf dat jaar start de Tour altijd op een zaterdag, zelfs toen de Tour in 1998 in Ierland startte, werd er geen extra rustdag opgenomen. De ASO spot met zijn eigen wetten, zoals eerder al op deze site in een column werd geschreven. Al ging dat niet over de Grand DĆ©part, maar over de manier waarop het restant van het parcours is ontworpen.

Verkenning Tour de France bij In de Leiderstrui

De video is onderdeel van een drieluik. In mei is In de Leiderstrui meegegaan op een persreis richting Denemarken, waarin een tiental journalisten de kans kreeg om het parcours aldaar te verkennen. Uit die reis is deze videoserie ontstaan. Op 20 juni kwam de video waarin de tijdrit werd verkend al online, en op 23 juni kwam ook de video online over de tweede etappe. Die video's kunt u hieronder terugkijken.


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws