...
stefan-kung
Wielrennen

Veel renners klagen op WK over gevolgen van hoogte, maar hoeveel scheelt het? Küng licht bizarre cijfers toe: 'Niet 1, 2 of 3%'

stefan-kung

We hoorden er op voorhand veel over, maar ook nu het WK wielrennen in Rwanda onderweg is, horen we veel renners over de gevolgen van de hoogte. Zo ook Stefan Küng, die afgelopen zondag tiende werd in de door Remco Evenepoel gewonnen WK-tijdrit. De Zwitser levert door de hoogte flink in en de nummers die hij daarbij noemt zijn alles behalve mals.

'Om eerlijk te zijn heb ik al een tijdje niet het beste gevoel', begint Küng bij Bistrot Vélo zijn verhaal. De voorbereiding op het WK was alles behalve top. 'Mijn zomer was best lastig en daarom heb ik nog altijd de indruk dat ik wat achterloop. Het is lastig om dat gat te dichten. Ik hoopte dat de Vuelta me goed zou gaan doen, maar wat ik zei: als je al wat minder bent, is het lastig.'

Van heel veel vertrouwen was er voor de tijdrit dan ook geen sprake. 'Ik was niet top. Ik heb het maximale eruit gehaald met een top-10.' Dat is wel eens anders geweest voor de tweevoudig Europees kampioen tijdrijden, die het echt aan de vorm wijt. 'Op een hele goede dag was een medaille mogelijk geweest.'

Zoals al veel renners het dus zeiden, is de hoogte in Rwanda voor veel behoorlijk zwaar te verduren. Zo ook voor Küng, die als Zwitser toch wat hoogte gewend zou moeten zijn. 'We voelen hier in het hotel ook wel de hoogte. We zitten op 1500 meter en ook al is dat niet zo hoog, je voelt het wel.'

Lees verder onder de foto!

stefan kung

Naast hoogte helpt ook de luchtkwaliteit in Rwanda niet mee volgens Küng

En dat maakt het leveren van een sportieve prestatie een heel stuk lastiger. 'Zeker als je een flinke inspanning moet leveren. De luchtkwaliteit is hier ook niet de beste. Als je een flinke inspanning levert dan voel je dat zeker in je ademhalingssysteem', weet Küng al na een paar dagen Rwanda.

Vraag is dan: hoeveel scheelt het echt door de hoogte? 'We hebben het niet over één, twee, drie procent, maar eerder over tien tot vijftien procent van wat ik normaal kan leveren in deze tijdspan', benoemt de Zwitserse hardrijder het toch wel bijzonder grote verschil.

Daardoor moest Küng het in de tijdrit over een andere boeg gooien. 'Mijn coach heeft me de pacing-strategie toegestuurd. Toen ik de eerste inspanningen hier had geleverd, zei ik dat we dat moesten gaan aanpassen. Ik zat zover van mijn watts, dat ik het op feeling moest doen. Je hebt dan echt het gevoel dat je niet vooruit komt', aldus de Zwitser over de tijdrit van zondag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws