...
valentin madouas
Wielrennen

Madouas zou '100% een Tour zonder oortjes rijden' en legt uit waarom Van Aert hem in zijn ploeg zou willen hebben

valentin madouas

De Tour de France werd dit jaar voor Groupama-FDJ geen daverend succes. De Franse ploeg wist geen etappe te winnen en ook de beoogde top-10 in het eindklassement werd niet gehaald. Valentin Madouas sprak bij Zack En Roue Libre over een teleurstellende Ronde van Frankrijk, waarbij de Fransman van Groupama-FDJ interessante conclusies trok over de rol van oortjes in de koers én zijn band met Wout van Aert (Visma | Lease a Bike).

'Het is een deceptie', begint de 29-jarige renner uit Brest zijn relaas over de Tour van 2025. 'Mijn rol was deze Tour wel wat anders dan normaal. Nu was ik er echt als knecht voor mijn leiders, dus om Romain (Grégoire, red.) en Guillaume (Martin, red.) te helpen. Ons doel was echt om een etappe te winnen en een top-10 in het klassement te halen.'

De conclusie na 21 etappes was dat beide doelen niet gehaald waren. 'We waren er dichtbij, met een paar keer top-5 en Guillaume zat ook lang in de strijd om de top-10. Het is dus best een deceptie. Qua resultaten was het helemaal niet een van onze beste Tours, maar ik denk dat het wel redelijk was. We mikken in de Tour natuurlijk om onze beste prestaties neer te zetten en ik denk dat deze ervaring ons zal helpen in de toekomst.'

Lees verder onder de foto!

valentin madouas

'Was zeker niet saai, want het ging zo snel', aldus Madouas over de Tour van 2025

Geen overwinning dus en ook de strijd om de eindzege kwam al vroeg in een plooi te liggen. Was er dan sprake van een saaie Tour? 'Het was zeker niet saai voor ons, want het ging zo snel', lacht Madouas. 'Normaal gesproken heb je wat etappes waar je een beetje rustig aan kan doen. Die hebben we nu helemaal niet gehad. Met de eerste week vol punchy etappes, had je veel renners die in ongeveer dezelfde tijd stonden. Daardoor had je elke dag een echt gevecht om het klassement en ook om de dagzege.'

'Daarna kwamen we aan in de bergen en toen deelde Tadej Pogacar een flinke tik uit.' Dat had gevolgen voor de rest van het peloton, volgens de Fransman. 'De rest besefte dat het in de ontsnapping moest zitten om te winnen. Daardoor wilde iedereen in de vlucht zitten, waardoor het lang à bloc ging. Het was de hele tijd vol gas.'

En dat had dan ook consequenties. 'In de vroege vlucht zitten, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het doel is om vooraan te zitten en op die manier om de zege te kunnen strijden. Dat is dus vooraan zitten en zo min mogelijk energie verspild te hebben. We hadden met een aantal renners de taak om voor dat compromis te zorgen. Dat hebben we geprobeerd en dat is best goed gelukt. We hebben veel top-10's gereden, maar de overwinning mist wel natuurlijk.'

Lees verder onder de foto!

valentin madouas

Madouas spreekt zich uit over wel of geen oortjes: 'Uiteindelijk neem jij de beslissingen in de koers'

Het was een Tour die uiteindelijk wat nare valpartijen kende, wat de discussie rondom veiligheid opnieuw deed oplaaien. Daarbij zijn oortjes een veelbesproken onderwerp. 'Die zijn er meer voor de veiligheid', weet Madouas. 'Wij gebruiken hem dan ook voornamelijk om die reden, zodat je kan zeggen wanneer er bijvoorbeeld steentjes op de weg liggen. Dat is echt het belangrijkste aspect.'

'Natuurlijk heb je daarna ook het aspect van tijdsverschillen', noemt de Fransman een bijkomstigheid. 'Wie rijden er nog voor me? Op hoeveel seconden dan? Hoever zit het peloton? Dat soort dingen vind ik eigenlijk jammer in de Tour, want je weet al heel snel wie er mee in de vlucht zitten bijvoorbeeld. Je kan dan niet echt spelen met het achtervolgende peloton.'

'Uiteindelijk neem jij de beslissingen in de koers, maar de ploegleider helpt je met die beslissingen maken', aldus de Groupama-FDJ-renner, die ook zonder oortjes zou koersen. 'Ik zou 100% deelnemen in een Tour zonder oortjes. Uiteraard moet je wel een compromis vinden, want qua veiligheid zijn ze gewoon echt heel belangrijk. Elke dag 180 tot 200 kilometer koersen, wil zeggen dat we niet elke weg kennen. Je kan natuurlijk niet alle 21 etappes verkennen. Dus het is belangrijk dat iemand zegt waar er gevaar loert. Het aspect van veiligheid is belangrijk, maar het tactische aspect zouden we eruit moeten laten.'

Lees verder onder de foto!

romain gregoire valentin madouas

Madouas over band met Van Aert: 'Hij ziet de koers op dezelfde manier als ik'

Uiteindelijk bereikten 160 renners veilig de finish in Parijs, waarbij we op de slotdag Van Aert op grandioze wijze zagen winnen op de Champs-Élysées. Madouas had al eerder lovende woorden over voor de Belg van Visma | Lease a Bike, terwijl er andersom ook waardering bleek. Zo zou Van Aert gezegd hebben dat hij Madouas zou contracteren als hij ploegleider zou zijn.

'Dat heeft hij inderdaad gezegd', lacht de Fransman. 'Ik denk dat dat komt omdat we een beetje hetzelfde profiel hebben, alleen is hij beter in alles. Hij ziet de koers op dezelfde manier als ik. Ik ga mezelf ook niet altijd en overal willen positioneren. Dat risico ga ik niet nemen, want dat vind ik niet nuttig. Voor mijn eigen gezondheid en voor die van andere renners ga ik dat niet doen.'

'Hij heeft hetzelfde optiek', vervolgt Madouas. 'Ik ben iemand die zich echt in iets vastbijt. Ik ben in geen enkel domein de beste, maar ik ben wel iemand die betrouwbaar is. In welk koersscenario dan ook kan ik nuttig zijn. Hij moet iets gedacht hebben van: hij kan overal wel wat, dus als ik ploegleider zou zijn, kan hij me overal doorheen loodsen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws