...
red-bull-bora-hansgrohe
Wielrennen

đŸŽ„ Red Bull-BORA-hansgrohe trekt met fietskracht een vliegtuig de lucht in en tonen direct het nieuwe tenue

red-bull-bora-hansgrohe

Met de komst van Red Bull als sponsor wist iedereen vorig jaar al waar men aan toe was. De renners van Red Bull-BORA-hansgrohe zouden absoluut gebruikt worden voor bizarre stunts, waarvoor het energiedrankje al jaren bekend om staat. Deze winter mochten de renners er aan geloven: een handjevol sterke mannen moesten een vliegtuig de lucht in slepen.

Natuurlijk is de Duitse formatie niet de enige waar men gekke capriolen uithaalt. Zo was Wout van Aert vorig jaar te zien op een waterfiets, en Tom Pidcock maakte een knotgek filmpje van zijn daalkunsten, waar hij snelheden van 95 kilometer per uur haalde. Alles voor sponsor Red Bull, dat de renners van hun ploeg liet zweten bij een nieuwe waaghals-stunt.

Het team zette negen renners in met een doel: Florian Lipowitz, Callum Thornley, Davide Donati, Nico Denz, Jordi Meeus, Laurence Pithie, Adrien Boichis en Nederlanders Tim van Dijke en Gijs Schoonvelde kregen op een vliegveld in Oostenrijk de opdracht om een zweefvliegtuig op sleeptouw te nemen. Head of Engineering Dan Bigham leidde het negental in de zoektocht naar iets knotsgeks.

In Oostenrijk was de startbaan echter niet lang genoeg. Bovendien bracht het systeem de nodige risico's met zich mee: als er iets kleins misging, kregen de renners flinke stokken in de spaken of blokkeerde de wielen. Hoewel bij poging twee het vliegtuig wel van de grond kwam, was het niet genoeg. Zo moest men terug naar de tekentafel, en een nieuw moment inplannen.

Lees verder onder de foto's!

Poging 2 op Mallorca wel succesvol

Dat moment kwam tijdens de teamdagen op Mallorca. Met een verbeterd - en veiliger - treksysteem waagden de renners een nieuwe poging, op een langere startbaan. De zenuwen waren duidelijk zichtbaar, maar stukje bij beetje kwam er meer snelheid in. Het vliegtuig kwam van de grond, maar dat was slechts fase één. Nu moesten de renners het tempo opschroeven, zodat de zwever zich kon loskoppelen.

De hartslagen gingen naar de 180, en de wattages richting de 800 watt, maar het onmogelijke gebeurde: het vliegtuig bereikte de 100 meter en kon zich zo loskoppelen van de slepers! Na een inspanning van 90 tellen had men 54 kilometer per uur bereikt, en gemiddeld 650 watt getrapt. Maar dan heb je ook wat: het is de eerste keer ooit dat een vliegtuig door fietsers de lucht in is getrokken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws