Van Aert rijdt in Herentals voor het eerst op fiets met SRAM: 'Kan gebeuren dat ik verkeerd schakel' Wielrennen
Wielrennen

Van Aert rijdt in Herentals voor het eerst op fiets met SRAM: 'Kan gebeuren dat ik verkeerd schakel'

Van Aert rijdt in Herentals voor het eerst op fiets met SRAM: 'Kan gebeuren dat ik verkeerd schakel'

Wout van Aert rijdt op dinsdagmiddag in Herentals zijn thuiscross en dat zal de Belg van Jumbo-Visma doen met een splinternieuwe Cervélo-crossfiets. De fiets is afgemonteerd met SRAM, nadat Jumbo-Visma jarenlang gebruik maakte van Shimano.

'Dat wordt wel even wennen', zo zegt Van Aert, die met SRAM anders zal moeten schakelen. Ook maakt Jumbo-Visma vanaf 1 januari 2023 in de wegkoersen gebruik van nieuwe schonen van Nimbl en nieuwe pedalen van Speedplay. 'Normaal rijd ik op automatismen. Het kan dus zeker gebeuren dat ik in Herentals eens verkeerd schakel. Maar ik zal dat nieuwe schakelsysteem wel snel gewoon worden', aldus de crosser tegenover Sporza.

Head of Performance Mathieu Heijboer legt uit dat het schakelen met SRAM 'meer draadloos' is en dat de nieuwe schoenen ('handgemaakt en de lichtste op de markt') en pedalen zorgen voor meer aerodynamica en minder gewicht. 'We hebben experts ingehuurd om de renners te helpen bij de overgang. Tijdens het laatste trainingskamp in december zijn we compleet overgegaan op de nieuwe onderdelen. We hebben ook al Parijs-Roubaix verkend met de nieuwe fietsen en we hebben gemerkt dat we veel winst halen op verschillende vlakken. De renners reageerden opgetogen over de nieuwe fietsen.'

De verschillen tussen Shimano en SRAM

Het grote verschil tussen SRAM en Shimano? Bij Shimano schakel je - zoals het gros van de amateurfietsers - door je remgreep naar binnen te duwen (zwaarder verzet) of op een greepje te tikken (lichter verzet). Bij elektronisch schakelen gaat dat met knopjes aan de remgrepen. SRAM maakt echter gebruik van een methode, waarbij je aan beide kansen slechts één hendel hebt. 'Eenmaal tikken verlegt de versnelling in één richting, harder duwen verlegt ze naar de andere richting', zo valt te lezen. Bij elektronisch schakelen is het nog ingewikkelder. 'De rechtse hendel verlegt dan de versnelling achteraan naar beneden, terwijl de linkse de versnelling terug omhoog legt. Duw je beiden tegelijk in, dan verleg je de voorderailleur.'

Lastig, maar volgens Heijboer dus wel de moeite. In gesprek met Het Nieuwsblad spreekt hij over een voordeel van één á twee procent. Zo kan Jumbo-Visma met SRAM een voorblad met 60 tandjes monteren en zorgen de nieuwe pedalen ervoor dat renners iets lager op de fiets zitten. De schoen met klikplaatje vormt zich meer om het pedaal, waardoor het zadel van renners een klein stukje omlaag kan. 'Een verschil van enkele millimeters, maar dat betekent dat de krachtoverbrenging efficiënter is. En daardoor kunnen we de zadels en het stuur van de renners ook net enkele millimeters lager zetten en dat scheelt dan weer wat winst op het vlak van aerodynamica.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws