Interview | Kennismaken met Ide Schelling, via BORA plots in de WorldTour IDL-producties
IDL-producties

Interview | Kennismaken met Ide Schelling, via BORA plots in de WorldTour

Interview | Kennismaken met Ide Schelling, via BORA plots in de WorldTour

Haags blufgozertje Ide Schelling rijdt sinds dit jaar met een lach op zijn gezicht voor BORA-hansgrohe. Wie nu denkt dat dit interview alleen over zijn bekende ploeggenoot Peter Sagan gaat, heeft het mis. Schelling (22) zelf is meer dan de moeite waard. In de Leiderstrui stelt hem voor aan het grote wielerpubliek en stelde vele vragen. 'Het wielerwereldje kan meer mensen gebruiken die open staan voor nieuwe dingen.'

De hamvraag tijdens het interview was toch wel: Wie is Ide Schelling? Opeens dartelt daar in het kenmerkende zwart-wit-lichtblauwe shirt een jonge Nederlandse renner door het peloton. Na Mike Teunissen, Niki Terpstra en Pascal Eenkhoorn de vierde Nederlander die over de finish van Omloop Het Nieuwsblad 2020 rolde, op een verdienstelijke 56e plaats. De 126e plaats een dag later in Kuurne-Brussel-Kuurne was iets minder. Wisselvalligheid hoort bij een jonge renner.

Schelling: 'Bakte er allemaal nog niet heel veel van'

Wie is deze Schelling? We laten het hem gewoon zelf vertellen: 'Een jonge vrolijke Hollander die houd van fietsen. Geboren en getogen in Den Haag. Ik voel me dan ook een echte Hagenees. Ik ben met deze sport begonnen door mijn pa, die af en toe een tochtje reed. Toen ik naar de basisschool ging, reed ik op een mini racefietsje rond. Daar is de liefde begonnen.'

Hij kwam in 2017 bij SEG Race Academy terecht. 'Bij de jeugd en nieuwelingen zagen ze wel dat ik er allemaal nog niet heel veel van bakte. Pas bij de categorie Junioren kwamen ze erachter dat ik enig talent had. Zonder erg hard te trainen, of met hartslag en wattages te werken, stond ik mijn mannetje in nationale en internationale wedstrijden. Zo won ik een aantal wedstrijden op hoog niveau en kwam ik bij SEG op de radar.'

SEG Racing Academy staat goed aangeschreven in de wielerwereld en levert bij tijd en wijle goede kleppers af. Denk aan Fabio Jakobsen en Cees Bol bijvoorbeeld. Waarin schuilt het geheim? Schelling begint het antwoord met een grapje: 'Geheimen worden uiteraard geheim gehouden. Nee, serieus: ik denk dat de goede en professionele omkadering meespeelt. Dat in combinatie met altijd een leuke groep jongens doet een hoop. De goede talentscout speelt ook zeker zijn rol. Met Jakobsen heb ik alleen maar goede ervaringen. Het was fijn om met én voor hem te rijden.'

Interview | Kennismaken met Ide Schelling, via BORA plots in de WorldTour

'Sagan is een relaxte gast, totaal niet uit de hoogte'

Toch is Schelling niet alleen een knecht, hij kan ook voor eigen kans keihard rijden. Na een goed resultaat in de Tour de l’Ísard (zesde plaats) begon BORA-hansgrohe hem te volgen. 'Na een constant seizoen kwam er een overwinning bij in Valle d’Aosta (achtste plaats, plus etappezege, red.). Dat was de bevestiging voor BORA-hansgrohe, dat wel eens met mij wilde praten. Vanaf daar is het balletje gaan rollen', stelt Schelling, voor wie de overstap dit jaar soepeltjes verliep. 'Het is een erg leuke ploeg en ik voel mij er sinds dag één thuis. De overstap naar een WorldTour-team was voor mij minder groot dan gedacht. Ik denk omdat ik bij SEG ook al professioneel leefde.'

Wie voor BORA rijdt, krijgt onherroepelijk vragen over de wereldster in het team: Peter Sagan. Schelling weet dat, maar is slim. Hij antwoordt niet op vragen over roekeloos gedrag van Sagan en of daadwerkelijk het heilige vuur bij veelwinnaar Sagan is gedoofd. Dat beweerden onlangs een stel wielerkenners.

Na enig aandringen wil hij wel vertellen hoe het is om samen met Sagan te rijden: 'Ik heb tot nu toe Peter alleen op trainingskamp meegemaakt en bij het kennismakingsweekend van BORA. Een erg relaxte gast, die totaal niet uit de hoogte doet tegenover zijn ploeggenoten. Ik denk dat ik een hoop van hem kan leren. Een nog betere daler worden bijvoorbeeld.' Veel wedstrijden samen zullen ze dit jaar niet rijden. 'Ons wedstrijdprogramma is redelijk verschillend.'

Interview | Kennismaken met Ide Schelling, via BORA plots in de WorldTour

Schelling hoeft nog geen grote rondes

Welk type renner is Schelling trouwens zelf? 'Een renner die veel kan, bij de belofte althans', antwoordt hij vlug. 'Ik ben redelijk licht en klimmen gaat mij goed af. Al kan ik toch ook goed mee in de vlakke voorjaarsklassiekers. Waar ik mij het meest thuis voel? Dat zijn dan toch de Ardennen.' Wat Schelling betreft mogen de grote rondes voor hem persoonlijk nog even in de wachtkamer. 'Ik weet van mijzelf dat ik niet enorm snel herstel. Dus denk ik dat ik eerst mag uittesten in kleinere rondes.'

Gezien zijn klimcapaciteiten; is de bolletjestrui, zoals Johnny Hoogerland dat vroeger deed, niet een doel? 'Ja', reageert Schelling stellig. 'Ik zie mezelf niet gelijk als groot- of veelwinnaar. Ik houd van het fietsen, maar wil niet als een monnik leven om de beste te worden. Ik vind koersen super mooi en trek graag ten aanval. Bolletjestruien zijn zeker iets waar ik mijzelf in zie rondrijden. Twee jaar geleden in de Tour de Lavenir droeg ik hem van etappe 1 tot 9.'

Die koers won Tadej Pogacar. Het WK won Remco Evenepoel. Het zijn leeftijdsgenoten die al iets verder zijn dan de Hagenees. 'Ik zie het voorbij komen en vind dat alleen maar super. Heb ik toch maar mooi mee gereden als belofte. Dat geeft ook het niveau van de beloften aan. Daar trek ik mijzelf dan weer aan op. Dan denk ik dat het misschien nog een soort van meevalt in de grotere klimwedstrijden', lacht Schelling.

'Koppie op het lichaam is het belangrijkste'

Hij weet dat het niet makkelijk is om profrenner te worden. ‘Maar dat weet denk ik bijna iedereen. Ik zie enorm veel jongens die bij de jeugd en junioren veel meer talent hadden dan ik. Door 101 redenen vallen ze uit of af. Uiteindelijk is het koppie dat op het lichaam zit het belangrijkst, zou ik zeggen. Altijd blijven lachen is toch wel mijn motto.’

'Ik ben erg openminded en probeer graag nieuwe dingen uit. Zo heb ik afgelopen jaren ook Fixed Gear-wedstrijden gereden met onder andere het Red Hook Criterium Milano', vervolgt hij enthousiast. Fixed-Gear-wedstrijden zijn steeds populairder wordende koersen op de weg. Met bikes zonder versnellingen en remmen. Rijden in een groot divers en internationaal deelnemersveld. Tegenwoordig heb je een A en B-groep. ‘Ik sta zelf altijd open voor nieuwe ervaringen. Af en toe denk ik dat het wielerwereldje meer mensen kan gebruiken die open staan voor nieuwe dingen.'

Door: Gerrit van Loon

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws