De eerste Wereldbeker veldrit op het Italiaanse eiland Sardinië beloofde een historisch moment te worden, maar de weergoden gooiden roet in het eten. Door hevige rukwinden die de veiligheid van renners en toeschouwers in gevaar brachten, heeft de organisatie besloten om de hele cross af te blazen. Ook vanuit de renners komt vooral begrip voor de lastige situatie.
Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics, de organisator van de Wereldbeker, lichtte de beslissing toe bij Sporza. 'Rond elf uur hebben we samen met de autoriteiten en de UCI besloten om de cross af te gelasten. De wind, die sinds gisteravond over het eiland raast, maakt het onmogelijk om de veiligheid van renners en publiek te garanderen. In zo'n situatie is er maar één oplossing: de wedstrijden annuleren.'
Een emotioneel en financieel zware beslissing
Hoewel de beslissing niet moeilijk was vanwege de veiligheidsrisico’s, erkent Van Den Spiegel dat deze emotioneel zwaar viel, vooral voor de lokale organisatoren. 'Zij hebben ontzettend veel tijd en middelen geïnvesteerd om deze Wereldbeker naar Sardinië te halen. Dat het nu niet doorgaat, is voor hen erg pijnlijk.'
De annulering brengt ook financiële en logistieke gevolgen met zich mee. Volgens Van Den Spiegel zijn de exacte kosten nog niet volledig in kaart gebracht, maar zal de lokale organisatie de grootste klap krijgen. 'Er zijn altijd verzekeringen en verschillende partijen betrokken, maar het is duidelijk dat een afgelasting iedereen raakt.' Iedereen, want ook de ploegen hebben zich in de kosten gewerkt om naar Sardinië te komen met personeel en materiaal. Maar iets als prijzengeld verdienen ze niet.
Tekst gaat door onder de foto
Verplaatsing naar morgen was een logistiek onmogelijke klus
Een mogelijke verplaatsing van de wedstrijden naar zondag werd overwogen, maar bleek onhaalbaar. 'Logistiek was het ontzettend lastig om alles naar morgen te verschuiven. We hebben te maken met crewleden die vanavond al terugvliegen, tv-producties en strakke uitzendingsschema’s. Daarnaast wilden we voorkomen dat er nog meer chaos zou ontstaan.'
De krachtige wind, die soms snelheden van honderd kilometer per uur bereikte, had grote impact. Zo waren veel hekken omgewaaid, doeken kapot en tenten beschadigd. Ook de persruimte brandde in de nacht af, hoe dat precies kwam is nog niet duidelijk. Het evenement, dat bedoeld was om Sardinië op de kaart te zetten, eindigt zo in mineur. Maar benadrukt Van Den Spiegel: 'Het was de enige juiste beslissing.' Dat werd overigens ook duidelijk tijdens het interview, waar de man van Flanders Classics regelmatig zijn evenwicht verloor door de krachtige windstoten.
Tekst gaat door onder het X-bericht
'De wind is zo erg dat de renners van hun fiets waaien'
Ook vanuit de renners stromen de reacties binnen. Michael Vanthourenhout vertelde al voordat de afgelasting officieel was tegen HLN: 'Aan de kust is het echt onmogelijk om te crossen vandaag. Je moet goede beschutting zoeken om zelf niet weg te waaien. Als je ook kijkt naar de zee; het zijn golven van twee, drie meter hoog.' De Belgische veldrijder ziet ook de (financiële) problemen bij andere renners en de organisatie. 'Het is de eerste keer dat zij het organiseren. Moet de hel zijn om hier door te gaan.'
Sven Nys vindt het logisch dat de cross niet doorgaat. 'Het gaat gewoon niet. De wind is zo erg dat de renners van hun fiets waaien. Nergens is beschutting. Er kan wel weinig wegvliegen, maar de renners kunnen gewoon niet op hun fiets blijven zitten. Dan houdt het op. Afgelasting is de enige optie, voor de veiligheid van de renners. Ik zou niet willen dat hier straks zware ongelukken gebeuren', vertelt hij tegen HLN.
'Dit heeft een heel grote impact op de ploeg. Lucinda Brand kon haar wereldbekerklassement hier voor een groot deel al veiligstellen. Dat valt voor een stuk in het water. Het kan zomaar dat ze hierdoor de wereldbeker verliest. Er zijn al mensen die, van een week voor Dublin, drie weken onderweg zijn om hier te komen crossen. Dat is allemaal zonde. Maar de veiligheid gaat boven alles', besluit Nys.
Tekst gaat door onder de foto
Laurens Sweeck is het roerend met de beslissing eens. De kopman van Crelan-Corendon baalt wel van het slechte nieuws, aangezien hij pas maandag besloot om te starten op Sardinië. 'Dat is uiteindelijk de verkeerde beslissing gebleken', vertelt de zandspecialist tegen Het Nieuwsblad. 'Het is gewoon niet verantwoord om nu te crossen. We kunnen hier met moeite stil blijven staan, wat zou dat dan geven op een fiets?'
Ook Iserbyt ziet alleen een logische beslissing. 'Als je ziet dat de palen uit de grondwaaien en de hekken omwaaien, is het gezien de veiligheid logisch. Het is wel heel jammer. Vooral voor de lokale organisatoren. En ook voor Michael (Vanthourenhout, red.) en mijzelf is de Wereldbeker superbelangrijk. Niet alleen voor de punten, ook financieel. Ik denk dat elke renner toch zo’n 1.000 à 1.500 euro geïnvesteerd heeft om hier te zijn. Dat is moeilijk te recupereren. Maar het belangrijkste is dat er geen ongevallen zijn gebeurd', besluit de Iserbyt tegen HLN.
Ook Toon Aerts gaf zijn mening over de afgelasting tegen HLN. 'In Koksijde en in Merksplas hebben we dit al eens meegemaakt. Toen konden er bomen op ons vallen, maar vandaag was het onmogelijk om zelf recht te blijven. Het is natuurlijk spijtig, want we doen allemaal een investering om tot hier te komen en deze cross had schitterende beelden opgeleverd. Helaas zijn we voor niets naar hier gekomen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties