...
tadej-pogacar
Wielrennen

Reden voor offday Pogacar? Als het niet de jetlag is, dan heeft hij volgens Belgische bondsarts een probleem in de wegrit

tadej-pogacar

Remco Evenepoel won zondag met overmacht het WK tijdrijden, landgenoot Ilan Van Wilder werd knap derde en UAE-renner Jay Vine nestelde zich tussen de Belgen op plek twee. Geen Tadej Pogacar dus, die zelfs werd ingehaald door Evenepoel en uiteindelijk vierde werd. Het is gissen naar de precieze oorzaak van de mindere dag, maar Belgische bondsarts Kris Van der Mieren heeft daar wellicht een verklaring voor. Die zou kansen bieden voor de wegrit van zondag.

'Ik wil niet specifiek over Ilan praten, maar je hebt nu eenmaal renners die hoogtestijging beter verteren dan anderen', begint Van der Mieren bij Sporza zijn verhaal. Kigali ligt op zo'n 1500 meter hoogte en dus is dat voor renners behoorlijk wennen. 'Sommige coureurs kunnen daar blijkbaar beter tegen en verliezen minder kracht. Ilan is een van de gelukkigen die daar aan beantwoorden.'

De Belgische bondsdokter legt uit hoe dat bij renners kan verschillen. 'Je hebt 3 motoren in je lichaam: die van de vetverbranding, de basismotor die alles ondersteunt en zuurstof nodig heeft. De tweede motor gebruikt suikers en werkt ook op basis van zuurstof. Dat is de aerobe suikerverbranding. De derde motor, tot slot, is de anaerobe suikerverbranding waar geen zuurstof voor nodig is.'

Lees verder onder de foto!

ilan-van-wilder

Bondsarts legt verschillende motoren uit van het lichaam

Op hoogte is er - zoals velen weten - minder zuurstof in de lucht en dus is het leveren van sportieve prestatie lastiger. 'Dat is bij iedereen zo, maar sommige sporters reageren daar beter op en dat heeft te maken met je lichamelijke eigenschappen waardoor je de toch aanwezige zuurstof beter kan benutten.'

Het draait dan dus vooral over de derde motor waar Van der Mieren het over had. 'Die springt namelijk bij als de eerste twee motoren, die werken op basis van zuurstof, het laten afweten. Bij een zware inspanning als gisteren (zondag, red.) in de tijdrit wordt een groot deel van je prestatie geleverd door die derde motor.'

'Dat kan alleen als je er aanleg voor hebt, als je ervoor getraind bent én zeker als je een uitgerust lichaam hebt', gaat de Belg verder. Wie namelijk geen uitgerust lichaam heeft, zal het een stuk zwaarder krijgen. 'Een vermoeid lichaam slaagt er namelijk heel slecht in om heel veel anaerobe prestaties te kunnen leveren.'

Lees verder onder de foto!

evenepoel-vine-van-wilder

Van der Mieren komt met mogelijke verklaring voor offday Pogacar: 'Ken zijn situatie niet'

Die vermoeidheid zou dan zomaar het argument kunnen zijn waarom Pogacar in de tijdrit toch behoorlijk tegenviel. 'Ik ken zijn situatie niet, maar misschien hangt die jetlag nog in zijn lichaam', oppert Van der Mieren. 'Dat kan wegtrekken in een week en dat kan in zijn voordeel spelen.'

Zekerheid heeft Van der Mieren niet, maar de bondsdokter weet dat er plots wel eens kansen zouden kunnen komen voor Evenepoel in de wegrit van zondag. 'Als die jetlag niet de oorzaak was van zijn mindere prestatie, dan denk ik dat hij het zondag moeilijk zal krijgen tegen een super Evenepoel.'

'Nogmaals: misschien scheelt er iets anders bij Pogacar, maar misschien ontbrak de frisheid', benadrukt Van der Mieren. 'In mijn perceptie is dat een zeer belangrijke factor en dat wordt zondag niet anders. Wie hier niet fris of in orde is, komt hier niet aan de bak. Die renner zal dan voelen hoe de strop om zijn nek heel snel aangespannen wordt.'

Lees verder onder de foto!

remco-evenepoel

'Wie niet fris is, heeft hier nul procent kans'

Rwanda is in dat opzicht onvergefelijk. 'Niet fris zijn wordt hier tiendubbel afgestraft. Wie niet fris is, heeft hier nul procent kans', weet Van der Mieren, die het verschil met bijvoorbeeld de hoogte in de Tour uitlegt. 'In de Tour rijd je ook bergritten met meer dan 5.000 hoogtemeters, maar dan zit je slechts een uur of twee op die hoogte. In Rwanda rijden ze de hele koers op 1.500 meter.'

'Ik heb al veel WK's meegemaakt met de nationale ploeg, maar bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd. Dat maakt dit WK en die tijdrit zo uniek. Je zag hoe een renner met een grote motor als Pogacar erdoor zakte. Stel dat je niet zo geacclimatiseerd bent, dan kan je makkelijk 5 tot 10 procent prestatieverlies lijden. En of de renners dat voelen', concludeert de bondsdokter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws