Jonathan Hivert: een man die misschien wel symbool staat voor de revival van Jumbo-Visma Wielrennen
Wielrennen

Jonathan Hivert: een man die misschien wel symbool staat voor de revival van Jumbo-Visma

Jonathan Hivert: een man die misschien wel symbool staat voor de revival van Jumbo-Visma

Elk wielerseizoen stoppen er weer een heel aantal renners. Groot of klein, bekend of onbekend, In de Leiderstrui probeert jaarlijks de meest bijzondere verhalen van de mannen die we komen jaar niet meer terug zien er uit te vissen in november. Nu is het de beurt aan Jonathan Hivert, een Fransman die enkele jaren in Nederlandse dienst reed.

Hivert is misschien niet direct een naam die bij het brede publiek een belletje doet rinkelen, maar met twee dienstverbanden bij Nederlandse formaties (Skil-Shimano in 2009, Belkin in 2014) heeft hij toch wel wat van doen gehad met de Nederlandse wielercultuur. Daarnaast mag de lepe Fransman met zeventien profzeges absoluut niet onderschat worden als het om zijn prestaties gaat.

Hivert springt als jonge Fransman diepte in bij Skil-Shimano

De loopbaan van de puncher begon eind 2005 bij Crédit Agricole, de ploeg van onder meer Thor Hushovd en Jaan Kirsipuu. Met een zesde plek in Luik-Bastenaken-Luik voor beloften dwong hij een plek als stagiair en uiteindelijk een profcontract af, maar zijn eerste jaar werd er één om snel te vergeten. Hivert liet vooral DNF noteren, maar liet in 2007 met ereplaatsen in de Ronde van Luxemburg en het Circuit Cycliste Sarthe zien dat er wel degelijk potentie was.

In 2008 boekte de 23-jarige Hivert zijn eerste profzege in het Circuit Lorraine, maar het feit dat Crédit Agricole dat jaar stopte met sponsoren van de ploeg bracht wat onzekerheid in zijn loopbaan. Samen met Thierry Hupond trok hij uiteindelijk naar het Nederlandse Skil-Shimano, dat in 2009 een gooi wilde doen naar deelname aan de Tour de France en daarbij wel enkele Fransen kon gebruiken.

Onder de hoede van Merijn Zeeman, toen ploegleider van Skil-Shimano, reed hij een uitstekend voorjaar. Achtste in La Marseillaise en vooral achtste in Parijs-Nice, tussen sterren als Alberto Contador, Fränk Schleck en Sylvain Chavanel. Mede door die prestaties mocht hij ook daadwerkelijk naar de Ronde van Frankrijk, waar de ploeg - naast de lijdensweg van Kenny van Hummel - vooral indruk maakte in de derde rit naar Le Grande-Motte. Een flinke waaierrit, waarbij er met Hivert, Hupond, Cyril Lemoine, Fumiyuki Beppu, Koen de Kort en Simon Geschke zes Skil-mannen present waren in de eerste waaier van 25.

Hivert bij de start van de Tour in 2009.
Hivert bij de start van de Tour in 2009.

Door zijn prestaties werd Hivert direct weer interessant voor de Franse ploegen, waarbij Saur-Sojasun het meest daadkrachtig bleek. Met een zege in de seizoensopening van 2010, La Marseillaise, betaalde hij dat vertrouwen direct terug. Een jaar later won hij een rit in de Ruta del Sol, La Klasika Primavera en Parijs-Troyes namens de ploeg, allemaal in de door hem geliefde voorjaarsperiode. Leuk feitje: Hivert behaalde al zijn zeventien profzeges in de eerste vijf maanden van het jaar.

Hivert als symbool voor opmars Nederlandse formatie Jumbo-Visma

2012 (eerste WorldTour zege met rit in de Ronde van Romandië) en 2013 (twee ritten in Ruta del Sol en eindklassement in Bésseges) bleken uiteindelijk zijn meest succesvolle jaren, maar voor 2014 koos hij begin oktober verrassend voor de Nederlandse Belkin-ploeg. Een team, geleid door Zeeman, dat na het weggaan van Rabobank zoekende was in het peloton.

Hivert aan de zijde van toekomstig ploegmaat Bauke Mollema.
Hivert aan de zijde van toekomstig ploegmaat Bauke Mollema.

'Hij wil graag anderen helpen, maar in bepaalde koersen zouden we hem ook als medekopman kunnen opstellen. In races met een finale tot vier à vijf kilometer bergop kan hij dodelijk zijn. Misschien kan hij zich in een paar van die wedstrijden zelfs richten op een klassement', vertelde Zeeman bij de aankondiging over Hivert, die op zijn beurt het volgende zei: 'Ik kan hier alleen maar beter worden. Ik ben 28, mijn beste jaren komen eraan. Ik wil graag leren van de grote renners en mezelf ontdekken in de grote wedstrijden.'

Een heel groot succes werd het dienstverband van één jaar niet, ondanks ereplaatsen in Noorwegen, Montréal en het Baskenland. Hivert gedijde toch vooral goed bij de Franse voorjaarskoersen, die Belkin nu eenmaal niet reed. 'Bij ons zal hij vinden wat hij ambieert: het winnen van koersen', klonk het bij zijn nieuwe ploeg Bretagne. 'Zijn komst ligt in lijn met onze ambitie om meer vooruitgang te boeken als het gaat om prestaties.'

In dat opzicht staat de transfer van een renner als Hivert, maar ook andere renners in die jaren, symbool voor de vooruitgang die Jumbo-Visma (en eerder ook LottoNL) sindsdien heeft geboekt. Van het oprapen van Franse renners om 'misschien te richten op een klassement' in 2014 wordt er nu gericht aangekocht, om bijvoorbeeld Christophe Laporte (de Fransman die nu voor Jumbo-Visma rijdt) als voorbeeld te nemen. Die wordt gekneed, geanalyseerd, in de ploeg gepast en binnen enkele maanden is hij een wereldtopper geworden bij de wereldploeg Jumbo-Visma. Een wereld van verschil met zijn Franse voorganger Hivert.

Hivert in het shirt van Belkin.
Hivert in het shirt van Belkin.

Hivert boekt na zijn dertigste mooiste zege in Parijs-Nice

Afijn, voor 2015 trok Hivert naar Bretagne en ook daar ging hij in de eerste maanden weer goed van start. Na een goed najaar (ja, heus) in 2016 trok hij hogerop naar DirectEnergie, wat een schot in de roos bleek. Hivert won in Castillië en Leon, maar zijn grootste zege kwam het jaar daarop. In de derde rit van Parijs-Nice rijdt hij vooruit met Rémy di Gregorio en Luis León Sánchez, die hij er allebei op weet te leggen. Daarmee rondde hij een perfect voorseizoen, met ook al twee zeges en het eindklassement in Haut Var, af.

Dat bleek, op een zege in de GP Miguel Indurain in 2019 na, zijn laatste grote wapenfeit. De voorseizoen-coureur reed nog twee jaar bij B&B Hotels, maar besloot dat het dit jaar op 37-jarige leeftijd mooi was geweest. 'Ik ben blij met wat ik heb bereikt en het is mooi dat ik deze reis op deze manier kan beëindigen.' Op 14 augustus reed hij zijn laatste koers, met een DNF in La Polynormande.

Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws