De eerste Tourweek zit erop en dus kunnen er conclusies worden getrokken over wat er allemaal is gebeurd in de eerste tien dagen van de Tour de France. Het belangrijkste gespreksonderwerp in meerdere podcasts was uiteraard de strijd om het algemene klassement, met de tactische keuzes van Visma | Lease a Bike en UAE Emirates-XRG onder een vergrootglas.
In bijna alle etappes kwamen deze twee ploegen elkaar tegen. Was het niet in de strijd om de ritzege, dan wel om beide kopmannen (Tadej Pogacar bij UAE en Jonas Vingegaard bij Visma) vooraan te positioneren. De felle strijd tussen beide teams verloopt daarbij niet altijd even vriendelijk, is deze Tour al eens gebleken.
Ook de tiende etappe, daags voor de eerste rustdag, leverde voer op voor discussies. 'Ik denk dat UAE veel te hard pushte', zei Bruyneel in de podcast The Move, over het moment dat Ben Healy (EF Education-EasyPost) ten aanval trok en uiteindelijk de gele trui van Pogacar overnam. 'Ik had het laten gaan. Er was geen reden om te blijven pushen. Zelfs als Ben Healy geel had gepakt met een voorsprong van vijf of zelfs tien minuten, zou dat de volgende etappes makkelijker voor hen hebben gemaakt. In plaats daarvan reden ze agressief en verloren ze de trui met een kleine marge. Naar mijn mening hebben ze te hard achtervolgd en raakte Pogacar daardoor geïsoleerd.'
Bruyneel ging verder en suggereerde dat het opzettelijk opgeven van geel in het voordeel van UAE had kunnen werken: 'Als ze Healy tien minuten vooruit hadden laten gaan, zou dat ideaal zijn geweest. EF Education had de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de volgende etappes, inclusief die in Hautacam. Zelfs als Healy niet meteen al zijn voorsprong uit handen zou geven, zou EF het werk nog steeds moeten doen.'
Lees onder de foto verder
Hincapie ziet 'mentale overwinning' voor Visma | Lease a Bike
Voormalig-coureur George Hincapie sprak in de podcast over een 'psychologisch belangrijke dag voor Visma | Lease a Bike'. 'Mentaal was het een enorme overwinning voor hen. Sepp Kuss was briljant, Jorgenson was fenomenaal en ze pakten de etappewinst. Dat zal het moreel een boost geven.' Bruyneel was het eens met de gedachte dat Visma's vermogen om Pogacar te isoleren cruciaal zou kunnen blijken naarmate de koers vordert: 'Ze hebben laten zien dat ze hem van zijn team kunnen isoleren. Dat zullen ze binnenkort weer proberen.'
Maar niet iedereen in het panel was overtuigd. Bradley Wiggins uitte zijn frustratie over de tactiek bij de Nederlandse ploeg. 'Ze zijn het sterkste team in de koers en ze hebben sinds de eerste etappe in Lille duidelijk gemaakt dat ze hier zijn om agressief te koersen', zei Wiggins. 'Maar ik denk niet dat ze hun kracht verstandig gebruiken. Etappe 10 voelde voor mij ongeorganiseerd aan. Ja, ze wonnen de etappe, wat de druk wat verlicht, maar als ze de Tour niet winnen, hoeveel etappeoverwinningen zijn dan genoeg om het geen mislukking te noemen?'
Armstrong, uiteraard aanwezig in zijn eigen podcast, gelooft ondertussen dat de race gestaag afstevent op een vertrouwd duel. 'Het wordt een één-op-één-duel', zei hij. 'Kijk naar Pogacars acceleratie in de laatste kilometer: zittend, explosief, alsof hij van zender wisselde op Netflix. Er is maar één renner in het peloton die weet wat er nodig is om dat te volgen: Jonas. Hij is degene die ertoe doet. Hij is degene die zal bepalen of Visma de Tour wint of gewoon op het podium eindigt.'
Lees onder de foto verder
'Pogacar moet meer durven pokeren', vindt Bobbie Traksel
Bij Kop over Kop kan Eurosport-commentator Jan Hermsen nog geen harde conclusies maken over het verschil tussen Pogacar en Vingegaard na de eerste Tourweek. 'Je kan de balans niet opmaken na deze week, want je weet niet wat deze week heeft gedaan met Pogacar. Je ziet het pas in de derde week. De achterstand van Visma is natuurlijk wel meer dan ze daar hadden gehoopt. Maar ze staan er niet slecht voor.'
Daar is analist Bobbie Traksel het mee eens. 'De ploeg is goed, het is de meest uitgebalanceerde ploeg. Dat is een groot veerdeel ten opzichte van Pogacar. Maar die tijdrit is echt een soort van ramp geweest. Er worden al grappen gemaakt over Vingegaard die aan het achterwiel van Pogacar vastklampt, net als vorig jaar. Maar die moet nu het verschil gaan maken, terwijl het verschil eigenlijk in de tijdrit gemaakt had moeten worden, dus dat is echt een tegenvaller.'
Ook deze heren zagen in de tiende etappe opmerkelijk gedrag bij de UAE-ploeg. 'Pogacar moet meer durven pokeren. Toen Evenepoel ging, had ik als Pogacar hem laten rijden en kijken wat Visma | Lease a Bike zou gaan doen', zei Traksel. 'Dat is interessant, want als Pogacar zijnde sta je voor hem, maar vooral Vingegaard moet naar hem kijken. Daar had ik als Pogacar gaan kijken wat Visma | Lease a Bike van Remco Evenepoel vindt.'
Lees onder de foto verder
Belangrijke rol voor Jorgenson: 'Ze willen dat Pogacar blijft reageren'
Matteo Jorgenson wist namens Visma | Lease a Bike meerdere keren Pogacar uit zijn tent te lokken. Bruyneel ziet een belangrijke rol voor de Amerikaan weggelegd. 'De enige renner van Visma die Pogacar echt in de problemen kan brengen, is Jorgenson. Kuss en Yates kunnen dat niet. Het gevaar schuilt in Pogacar die geïsoleerd raakt en er iets misgaat – een lekke band, of dat hij bidons moet halen in het hooggebergte. Strategisch gezien is dat belangrijker dan kracht. Want qua pure kracht kan niemand hem evenaren.'
Ook in de podcast In de Waaier ziet Thijs Zonneveld hoe Jorgenson door de Nederlandse ploeg wordt ingezet. 'Het is duidelijk dat ze Jorgenson kort willen houden, zodat Pogacar op hem blijft reageren. Jorgenson is bergop echt minder. Als er echt hard wordt gekoerst, gaat hij op minuten gereden worden. Als Vingegaard mee gaat demarreren, rijden ze Jorgenson nu al op minuten. En ze willen dat Pogacar blijft reageren.'
'Ze gaan dit nog honderd keer proberen', verwacht Zonneveld, als hij verder gaat over de aanvallen van Jorgenson. 'UAE doet het toch niet handig. Als de wind anders staat, of Pogacar zit verkeerd, moet hij zelf gaan achtervolgen. Dat is wat ze bij Visma willen. Laat hem maar reageren. Het is ook ergens lokaas.'
Lees onder de foto verder
Jorgenson als 'lokaas' bij Visma | Lease a Bike: 'Ze zijn ook in de val Roglic gevallen'
Zonneveld ziet overeenkomsten met eerdere Tours, waar het duo Roglic/Vingegaard werd uitgespeeld tegen Pogacar. 'Ze zijn bij UAE ook al een keer in de val Roglic gevallen. Ik ben benieuwd of ze dezelfde fout gaan maken. Maar Jorgenson is niet zo goed als Roglic. Dus hij is echt lokaas.' Ex-renster Jip van den Bos voegt daaraan toe: 'Maar je kan hem geen minuten geven, want daar is hij dan weer te gevaarlijk voor. Ze moeten wel reageren.'
'En Visma weet dat UAE dat weet', vervolgt Zonneveld. 'Daarom blijven ze steeds achter die groepen demarreren. Ze proberen elke keer dat UAE te veel doet, en dat Pogacar te veel doet. Dat is het tactische spel wat gespeeld wordt en dat is leuk om te zien. Toch denk ik dat de fysieke overmacht van Pogacar zo groot is dat het niet gaat gebeuren, maar daardoor wordt het wel leuker.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties