Organisatie Bessèges reageert gepikeerd, De Jongh legt vinger op zere plek: 'Alleen aan dezelfde kant bij minuut stilte...' Wielrennen
Wielrennen

Organisatie Bessèges reageert gepikeerd, De Jongh legt vinger op zere plek: 'Alleen aan dezelfde kant bij minuut stilte...'

Organisatie Bessèges reageert gepikeerd, De Jongh legt vinger op zere plek: 'Alleen aan dezelfde kant bij minuut stilte...'

Voor de tweede dag op rij is een auto op het parcours gekomen van de Ster van Bessèges. Na het debacle van donderdag hadden de renners er genoeg van: zij knepen in de remmen en legden eigenhandig de koers stil. Het peloton zou wel weer verder rijden in de derde etappe, maar dan zonder een hele rits topploegen: zij trokken hun renners terug. De rit werd uiteindelijk gewonnen door Arnaud De Lie van Lotto.

Het gebeurde nog geen half uur na het startschot. Op een rotonde kwamen de renners wederom frontaal een auto tegen. Op dat moment stopten de renners en staakten ze de koers. De drie aangewezen vertegenwoordigers gingen in gesprek met de jury en organisatie. Na lang overleg kwam er een akkoord om verder te rijden. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij een aantal teams, want zij besloten hun renners terug te trekken.

INEOS Grenadiers, Soudal-Quick Step, EF Education-EasyPost en Lidl-Trek stuurden hun atleten meteen terug naar de bussen. Zij vonden het welletjes na het tweede gevaarlijke incident in twee dagen. 'Ons team is een van de ploegen die heeft besloten om niet verder te gaan, nadat er weer een auto op het parcours is gekomen', schreef SQS later op sociale media. 'We vinden dit onacceptabel en we hebben besloten om niet meer mee te doen, omdat we de veiligheid van onze renners prioriteit geven.'

Lees verder onder de Tweet!

Meer ploegen zeggen vaarwel, Unibet Tietema Rockets er ook uit

Later werd bekend dat ook Decathlon AG2R La Mondiale, Uno-X Mobility en Red Bull-BORA-hansgrohe waren afgestapt. Ook Unibet Tietema Rockets had er genoeg van. Eerst werd gemeld dat alleen Axel Huens, Adrien Maire en Lukas Kubis niet meer verder wilden, maar later werd duidelijk dat de Frans-Nederlandse formatie er helemaal uit stapte. Het terugtrekken van de topteams betekende dat de top drie van het klassement allemaal in de auto was gestapt.

'Er was een stemming en het overgrote deel van de renners wilde niet door', zo legde INEOS Grenadiers-ploegleider Zak Dempster uit bij journalist Daniel Benson. 'Er kwam net als gisteren een auto het parcours op, dus laten we dat niet met het weer of andere dingen verwarren. We wilden hier graag koersen, maar blijkbaar kan dat niet. Er zijn in het wielrennen geen garanties voor veiligheid en de organisatie stelt dat ze slechts tien motards hebben. Dat is niet perfect, maar nu riskeren we de veiligheid van de renners.'

Lees verder onder de foto!

Van Gils-ploegleider Haussler kraakte organisatie

Donderdag was het eerste incident: een auto reed toen in de finale van de tweede etappe het parcours op, en moest achteruit de weg af. De renners konden het voertuig gelukkig ontwijken, maar het accordeon-effect zorgde dat het peloton in elkaar schoof. Meerdere renners botsten daardoor op elkaar en een flinke valpartij was het gevolg. Maxim Van Gils raakte (Red Bull-BORA-hansgrohe) dusdanig geblesseerd dat hij moest opgeven.

Zijn ploegleider Heinrich Haussler was na etappe 2 al snoeihard voor de organisatie. 'Ik ben nieuw als ploegleider', vertelde hij, ook tegenover Benson. 'Maar de UCI moet zich afvragen: verdienen deze mannen om een race te organiseren? Ze moeten er echt naar kijken, en naar mijn mening is het antwoord: nee. Het is jammer als de race verdwijnt, maar moet er iets ergs gebeuren voordat er werkelijk iets gebeurt?'

Lees verder onder de video

Frankrijk al vaker in het nieuws vanwege veiligheid in het wielrennen

Het is overigens niet de eerste keer dat het in Frankrijk fout gaat met auto's op het parcours. In 2023 ging het twee keer fout: in Parijs-Nice konden renners het noodlot net ontwijken: in de binnenbocht van een afdaling dook plots een auto op. Wonder boven wonder wisten de renners om het gevaarte heen te sturen, en raakte er niemand gewond.

Ook in de Ronde van de Pyreneeën ging het bij de vrouwen helemaal fout in 2023. De wegen waren niet afgezet, en er stond geen bewaking. Gevolg was dat er meerdere auto's het parcours op reden. Na de tweede rit besloten de rensters niet meer door te rijden. De organisatie haalde vervolgens uit naar de dames, en noemde ze 'verwende meisjes': 'Ze denken dat ze Tour de France rijden en dat alle wegen moeten worden afgezet, dat alles op slot moet. In Frankrijk kan dat echter niet.'

Lees verder onder de video

Ster van Bessèges verder zonder UCI-punten, CPA wil organisatie helpen

Na een chaotische dag gooiden de UCI en rennersvakbond CPA er allebei een officieel statement uit. De wielerbond meldde dat er in de Ster van Bessèges in ieder geval geen UCI-punten meer te verdienen zijn voor de UCI Team Ranking. 'De UCI doet onderzoek naar de twee incidenten. Er worden maatregelen genomen om herhaling van zulke problemen te voorkomen, ook al zijn sommige teams al uit de race. De UCI zal de organisatie eventueel sancties opleggen en benadrukt dat de veiligheid van renners extreem serieus wordt genomen', zo klinkt het verder.

Rennersvakbond CPA is in de persoon van directeur Adam Hansen ook geschrokken, maar hij laat in een bericht via zijn sociale kanalen ook weten dat er een oplossing moet komen voor kleinere koersen op de kalender. 'De CPA en SafeR zullen pushen bij de grote wedstrijdorganisatoren dat ze hun kennis moeten delen met de kleinere organisaties. RCS, Unipublic, ASO en Flanders Classics maken deel uit van SafeR en samen moeten we de kleinere organisaties helpen om hun koersen op niveau te krijgen. Er zou geen verschil moeten zijn in organisatie, alleen in format en parcours.'

Ondertussen kwam er ook een reactie vanuit de organisatie, die gezien alle ontwikkelingen tamelijk opmerkelijk genoemd mocht worden. 'De organisatie wil de teams die deel hebben genomen aan de derde rit van de Ster van Bessèges hartelijk bedanken voor hun professionaliteit en respect voor de organisatoren die elk jaar opnieuw dit evenement organiseren.'

Afsluiten doen we voor nu met een bericht van Steven de Jongh, ploegleider van Lidl-Trek, op Instagram. 'Teams en renners staan alleen aan dezelfde kant als er één minuut stilte is bij de start omdat er iemand is overleden. Sad but true', schreef hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws