Het gaat de laatste maanden steeds vaker over het verdienmodel in de wielersport. Dat is niet zo gek, gezien de grote veranderingen. Ploegen moeten fuseren om op de been te blijven, of ze trekken de stekker uit het project. Ook organisaties pleiten voor een ingreep, puur om het hoofd boven water te houden. Wout van Aert ziet dat het huidige systeem niet langer genoeg is en sluit zich daarmee aan bij z'n ploeg Visma | Lease a Bike, waar natuurlijk al langer kritiek is op de gang van zaken.
De sport is steeds fragieler aan het worden, ziet de Belg van de Nederlandse ploeg. Als een sponsor zich terugtrekt, staat een ploeg direct op losse schroeven. 'Ik denk dat die fragiliteit er veel minder zou zijn als er naast sponsorinkomsten ook inkomsten van de sport zelf zouden komen', vertelt Van Aert in De Tijd. 'Van tv-rechten bijvoorbeeld, of andere organisaties.'
Daarmee doelt de klassiekerspecialist op een Amerikaans systeem, waar ploegen en atleten een grotere punt van de taart krijgen dankzij inkomsten buiten de sponsors om. 'Als ik zie hoe de NBA haar speelveld controleert, maar toch de ploegen laat meegenieten van wat er binnenkomt aan tv-gelden: daar kan de wielersport veel van leren.' Onlangs was Van Aert nog op bezoek bij NBA-legende Reggie Miller.
Een andere oplossing is het vragen van entreegeld voor de wedstrijden. Dat wordt gezien als een taboe, omdat wielrennen altijd een gratis kijksport is geweest. 'In het wielrennen zijn we misschien iets te veel gefocust op de charme en het volkse', denkt Van Aert hardop. 'Als je 5 euro inkomgeld vraagt, wil dat niet zeggen dat het niet meer volks is. Het veldrijden vraagt ook toegangsgeld, en iets volksers bestaat niet.'
Lees verder onder de foto!
Entreegeld, grotere sponsors? 'Hoe meer, hoe beter'
De renners en ploegen verdienen meer dan ze krijgen. 'Correct me if I’m wrong, maar een grote koers als de Ronde of de Tour staat of valt met ons, de renners en ploegen die komen meedoen. Maar wij krijgen als ploeg niet eens een vergoeding die volstaat om de kosten van die deelname te dekken. Dat lijkt me nochtans een minimum. De koek kan eerlijker verdeeld worden.'
Wat enigszins helpt, is dat grotere sponsors zich steeds vaker mengen in de sport. Red Bull en Lidl hebben miljoenen klaarliggen voor hun ploegen, en ook UAE Team Emirates - XRG en INEOS Grenadiers hebben een enorme zak geld achter zich. Het grote probleem wordt dan echter niet aangepakt, stelt Van Aert. Er moet meer gebeuren dan alleen grote bedragen vanuit grote sponsors.
'Hoe meer, hoe beter', roept hij over de grote sponsors. 'Natuurlijk zijn er sponsors die kunnen zeggen: hier is 100 miljoen, doe ermee wat je wil. Maar dan blijven we het op dezelfde manier aanpakken. En dan halen de ploegen die het moeilijk hebben er nog altijd geen voordeel uit en wordt de kloof alleen groter. Het gaat om het hele inkomstenmodel.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties