Had Kruijswijk de Tour de France kunnen winnen met nieuwe tijdritpak? IDL-producties
IDL-producties

Had Kruijswijk de Tour de France kunnen winnen met nieuwe tijdritpak?

Had Kruijswijk de Tour de France kunnen winnen met nieuwe tijdritpak?

Vol trots presenteerden Team Jumbo-Visma en AGU het nieuwe tijdritpak. Bijna vier procent minder luchtweerstand, wat aan de streep tot wel 1,3 procent snellere tijden kan leiden. Maar hoe veel had dat in 2019 kunnen schelen?

In alle drie de grote rondes had de ploeg namelijk een renner op het podium. Primoz Roglic won de Vuelta a Espana, maar moest in de Giro d'Italia genoegen nemen met de derde plek. Diezelfde derde plek was in de Tour de France voor Steven Kruijswijk. Maar hadden ze kunnen winnen als ze 1,3 procent sneller hadden gereden?

Roglic domineert de Giro-tijdritten

Allereerst de eerste grote ronde van het jaar. In Italië werden er drie tijdritten verreden, waarvan Primoz Roglic er twee won. De Sloveen zat in totaal ruim 87 minuten op zijn tijdritfiets, wat meer dan 5200 seconden is. Als hij 1,3 procent sneller was geweest, had dat uiteindelijk 68 seconden gescheeld. De eerste twee tijdritten won hij al, maar in dit scenario had hij helemaal gehakt gemaakt van de tegenstand.

In de eerste, korte, tijdrit zou hij al bijna een halve minuut pakken op nummer twee Simon Yates. In de tweede tijdrit zou Victor Campenaerts op 51 seconden eindigen, terwijl nummer drie Bauke Mollema 1:40 zou moeten toegeven. De derde tijdrit, waarin hij nu negende werd, zou hij in dat geval hebben afgesloten als vierde, op negen seconden van Chad Haga. Het netto resultaat? Nog steeds een derde plek in het eindklassement, maar in plaats van 2:30 achter Carapaz, zou hij op 1:22 staan. Het pak had hem dus niet de roze trui opgeleverd.

Had Kruijswijk de Tour kunnen winnen?

Dan, Steven Kruijswijk. Hij werd derde in de Tour de France, verslagen door enkel Egan Bernal en Geraint Thomas. Maar was dat ook gebeurd met het pak? In de Tour waren er maar twee tijdritten, waarvan een met de hele ploeg. In totaal bijna 65 minuten, een kleine 4000 seconden. 1,3 procent daarvan is vijftig seconden. Van die vijftig seconden komen er 22 uit de ploegentijdrit, die ze in 2019 al wonnen.

Heel de Jumbo-trein zou in het nieuwe pak rijden, dus in de ploegentijdrit zouden ze nog dikker winnen, met 42 seconden voor op Team INEOS. In de individuele tijdrit zou Kruijswijk 28 seconden sneller gaan, waardoor hij derde zou worden, op zeventien seconden van Julian Alaphilippe. In het eindklassement zou hij Bernal nog steeds voor zich moeten dulden, met maar 41 seconden voorsprong. Thomas zou hij wel voorbij gaan, met een tweede plek als resultaat.

Korrel zout is voorlopig hard nodig

Bij al deze berekeningen zijn we ervan uitgegaan dat elke Jumbo-Visma-renner de maximale tijdwinst gaat behalen met het pak. Dat is natuurlijk onzin, er zijn veel meer factoren die daar invloed op hebben. Misschien was Kruijwijk met de hogere snelheid wel uit de bocht gevlogen. De enige conclusie die we kunnen trekken, is dat 1,3 procent tijdwinst in de race tegen de klok een enorm verschil maakt in een grote ronde. (Foto: Sirotti, 2019)

Ward Hilhorst (ward@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws