Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2024 | Visma | Lease a Bike krijgt boete voor ondersteunen Milan Wielrennen
Wielrennen

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2024 | Visma | Lease a Bike krijgt boete voor ondersteunen Milan

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2024 | Visma | Lease a Bike krijgt boete voor ondersteunen Milan

Weggooien van afval, verboden houdingen op de fiets, plakbidons, of een schouderduw in aanloop naar een massasprint; er kan tijdens een koers van alles gebeuren, zeker in de Giro d'Italia, die 21 etappes telt. In de Leiderstrui houdt in dit overzicht de verschillende overtredingen en bijbehorende straffen voor u bij!

Een renner kan om verschillende redenen een straf krijgen van de jury. Een vaak voorkomende reden is het weggooien van voedsel en bidons. Op het parcours zijn hiervoor speciale zones. Mocht een renner toch buiten deze zones zijn afval weggooien, dan kan hij (of de verantwoordelijke ploegleider) daar beboet voor worden.

Verder worden boetes vaak uitgedeeld voor een plakbidon. De coureur spaart daarbij de benen door zich bij het overhandigen van een bidon zich mee te laten voeren door de ploegleidersauto. Hedendaags moeten renners ook letten op de houding die ze op de fiets aannemen. Zo zijn de tijdrithouding (polsen over het midden van het stuur leggen) tijdens een etappe en de ‘super-tuck’ (in een afdaling op de bovenbuis zitten) sinds enkele jaren niet meer toegestaan vanuit de jury, waar de UCI verantwoordelijk voor is.

Boetes zijn niet het enige strafmiddel dat de jury kan toepassen. Zo kunnen ze ook tijdstraffen uitdelen of punten in mindering brengen betreffende nevenklassementen zoals het puntenklassement of de bergtrui. Verder zijn ook de UCI-ranking-punten van een renner niet veilig bij zware, of herhaalde overtredingen. Hoe ernstiger de overtreding, of hoe vaker een overtreding in een etappe, leidt dus ook tot een zwaardere straf. Het uiterste strafmiddel is wat dat betreft diskwalificatie, al gebeurt het maar zelden dat dit ook daadwerkelijk voorkomt.

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2024

Etappe 21

Eén renner werd in de slotrit van de Giro d'Italia op de bon geslingerd en dat was er niet zomaar een: Jonathan Milan keerde na zijn mechanische pech op acht kilometer van de aankomst terug naar het peloton achter zijn ploegauto en dat kwam hem op een straf te staan: de Italiaan kreeg 200 Zwitserse frank boete en moest ook vijftien punten inleveren voor het puntenklassement én de UCI-ranking. Zijn paarse trui kwam er niet door in gevaar.

Ook Addy Engels (Visma | Lease a Bike) sloot de Italiaanse ronde af met een prent, daar hij tot de wagens behoorde die Milan ondersteunde. De ploegleider moest 500 Zwitserse frank aftikken.

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2024 | Engels (Visma | Lease a Bike) bestraft voor helpen Milan

Etappe 20

In de Monte Grappa-rit waren er geen uitvallers en ook weinig uitgedeelde prenten. Roberto Reverberi (ploegleider Bardiani) ontving er eentje voor wat 'onreglementaire bevoorrading' wordt genoemd en mocht derhalve 500 Zwitserse Frank aftikken. De renner in kwestie, Alessandro Tonelli, mocht dan weer 200 frank betalen.

Dan was er verder enkel nog toptienklant Jan Hirt, die water weggooide buiten de daarvoor bestemde zone. De Tsjech ontving er een straf van 500 Zwitserse Frank voor, terwijl er ook 25 UCI-punten van zijn totaal werden afgetrokken.

Etappe 19

Tijdens de negentiende rit vielen er heel wat boetes te noteren. Zo werden Enzo Paleni (Groupama-FDJ) en Decathlon AG2R-ploegleider Frederic Guesdon met respectievelijk 200 en 500 Zwitserse frank beboet voor het aannemen of doorgeven van voedsel, waar dat niet mocht. Arkéa-ploegleider Mickael Leveau werd dan weer voor 500 Zwitserse frank op de bon gezwierd omdat hij met de ploegauto vooraan de Giro-karavaan postvatte.

Julian Alaphilippe moest hetzelfde bedrag ophoesten, omdat hij afval weggooide op een plaats, waar dat niet toegestaan was. Decathlon AG2R-ploegleider Stéphane Goubert kreeg duizend Zwitserse frank aan de broek, omdat hij niet de omleiding volgde bij de finish. BORA-ploegleider Enrico Gaspararotto moest 200 Zwitserse frank betalen omdat hij de instructies van de koerscommissarrissen niet goed opvolgde.

Hetzelfde deed niemand minder dan veldritlegende Paul Herygers, die actief is als cameraman in de Giro. Met cameraman Frank Van der Hulst werd nog een landgenoot van hem beboet met maar liefst 500 Zwitserse Frank en mag hij zaterdag niet rondrijden in de twintigste rit. Reden daarvoor is 'een inbreuk op de richtlijnen omtrent de bewegingen van voertuigen tijdens de koers'. Voor hetzelfde vergrijp kreeg ook de Italiaanse fotograaf Fabrizio Melardi een waarschuwing. Hij stond volgens de wedstrijdjury te slecht gepositioneerd op de weg.

Etappe 18

Het peloton heeft zich goed gedragen, maar met Jésus Hernandez (Polti-Kometa) en Roberto Damiani (Cofidis) werden er wel twee prentjes uitgeschreven voor ploegleiders. Hernandez hield zich niet aan de richtlijnen voor het besturen van zijn auto en moest 500 Zwitserse frank aftikken, Damiani kreeg 200 Zwitserse frank boete voor het niet volgen van instructies.

Etappe 17

In de zeventiende rit kon de jury amper één boete uitschrijven. Amanuel Ghebreigzabhier van Lidl-Trek had als vroege vluchter afval weggegooid op een plek waar dat niet toegestaan was en mocht 500 Zwitserse frank overschrijven naar de Giro-organisatie. Er werd tevens 25 UCI-punten van de Eritreeër afgetrokken.

Etappe 16

De zestiende rit stond vooral in het teken van de sneeuw en kou op hoogte in Livigno. Uiteindelijk werd het peloton per auto verplaatst naar het dal en kregen we 'slechts' 119 kilometer koers. In dat korte tijdsbestek slaagden drie heren erin om nog een boete op te halen. Julian Alaphilippe - die de hele dag in de vlucht zat - deed tijdens de koers z'n helm af en kreeg daar 200 Zwitserse frank boete voor opgelegd.

Maximilian Schachmann kreeg eten toegestopt op een moment dat dat niet (meer) mocht en dus kregen hij en ploegleider Enrico Gasparotto van BORA-hansgrohe een boete. Schachmann hield het bij 200 frank, Gasparotto kreeg 500 frank voor de kiezen. Tot slot hadden we Gregory Rast, ploegbaas bij Lidl-Trek. Hij kreeg 500 frank boete, omdat hij zich niet hield aan de regels aan de richtlijnen voor ploegauto's.

Etappe 15

Ook rit vijftien - de koninginnenrit over de Mortirolo - was er eentje die niet zonder boetes voorbijging. Andrea Piccolo (EF Education-EasyPost) mag 200 Zwitserse frank aftikken voor het aanpakken van eten op een daarvoor niet toegestane plaats. De EF-ploegleider van dienst, ex-prof Tejay van Garderen, krijgt daarvoor zelfs 500 Zwitserse frank boete.

Ploegleiders Enrico Gasparotto (BORA-hansgrohe), René Andrle (Israel-Premier Tech), Davide Bramati (Soudal Quick-Step) en Gorazd Stangelj (Bahrain Victorious) kregen ook eet-gerelateerde prenten uitgeschreven. Die managers kregen 200 Zwitserse frank boete voor het niet naleven van voedingsgerichte regels in koers.

Dat waren niet de enige boetes voor ploegleiders, daar er ook heel veel heren op de bon gingen voor verkeerde manoeuvres met de ploegleiderswagens. Het gaat dan om Zakkari Dempster (INEOS Grenadiers), Mickael Leveau (Arkéa-B&B Hotels), Gasparotto, Stephane Goubert (Decathlon AG2R La Mondiale) en Bramati. Elk van hen ontving een prent van 500 Zwitserse frank. Ook Pim Ligthart kreeg nog een boete, maar dat was dan weer 200 frank voor het niet naleven van door organisatoren opgelegde instructies c.q. aanwijzingen.

Sluiten we de bergrit welke bijna 6.000 hoogtemeters bevatte af met Giulio Pellizzari van Bardiani, die 500 Zwitserse frank boete én 25 UCI-punten in mindering ontving voor het weggooien van plastic buiten de daarvoor aangewezen zones.

Etappe 14

Ja, ja, daar is de tweede dan! Een nieuwe etappe zonder uitgedeelde prenten is een feit!

Etappe 13

In de dertiende rit werden er twee bonnetjes uitgeschreven. Juan Pedro López van Lidl-Trek kreeg 500 Zwitserse frank boete voor het weggooien van afval op een plek waar dat niet mocht. Ook moet hij om die reden 25 UCI-punten inleveren. INEOS-ploegleider kreeg voor hetzelfde vergrijp 500 Zwitserse frank boete, daar één van zijn coureurs niet geïdentificeerd kon worden.

Etappe 12

Ook rit twaalf was er eentje die niet zonder boetes voorbijging. Martin Marcellusi (Bardiani) mag 200 Zwitserse frank aftikken voor het aanpakken van eten op een daarvoor niet toegestane plaats. De Bardiani-ploegleider van dienst, Alessandro Donati, krijgt daarvoor zelfs 500 Zwitserse frank boete.

Ploegleiders Gianni Meersman en Addy Engels, respectievelijk bij Alpecin-Deceuninck en Visma | Lease a Bike, kregen ook eet-gerelateerde prenten uitgeschreven. Beide ex-profs ontvingen 200 Zwitserse frank boete voor het niet naleven van voedingsgerichte regels in koers.

Op donderdag 16 mei waren er ook een aantal coureurs die afval weggooiden op een plaats waar dat niet mocht. We hebben het dan over Michael Valgren (EF Education-EasyPost) en Benjamin Thomas (Cofidis). Beide heren mogen 500 Zwitserse frank boete betalen én er worden 25 UCI-punten afgetrokken van hun 'totaalscore'.

Sluiten we deze rit af met Enrico Gasparotto van BORA-hansgrohe. De tweevoudig winnaar van de Amstel Gold Race - maar heden ten dage dus ploegleider - krijgt een straf van 500 Zwitserse frank voor het weggooien van afval in een daarvoor niet toegestane zone. Eigenlijk precies wat Valgren en Thomas deden, al was de BORA-hansgrohe-renner in kwestie niet geïdentificeerd en kwam de boete derhalve Gasparotto toe.

Etappe 11

Ondanks het gebrek aan veel animositeit zijn toch enkele renners tegen de lamp gelopen tijdens de elfde rit. Tim Merlier werd net na de finish teruggezet naar plaats 89 voor een onhandige manoeuvre bij Juan Sebastian Molano, kreeg een boete van 500 Zwitserse frank en daarbovenop nog eens twaalf punten aftrek in het puntenklassement. Maar de Oost-Vlaming was niet de enige die zich niet van zijn beste kant liet zien in de sprint. Ook Laurence Pithie (Groupama-FDJ) werd bestraft met een boete van 500 Zwitserse frank en kreeg 25 UCI-punten in vermindering voor 'ongepast gedrag'.

Andrea Piccolo (EF Education-EasyPost) en Harrison Wood (Cofidis) kregen ook een boete van 200 Zwitserse frank voor 'onbehoorlijk of ongepast gedrag', terwijl Kaden Groves (Alpecin-Deceuninck) 500 franken mocht overschrijven op de rekening van de jury voor het lozen van afval op een plek waar dat niet mocht. Hij kreeg tevens 25 UCI-punten in vermindering.

Tot slot gedroegen enkele ploegleiders zich ook niet naar behoren. Zakkari Dempster (INEOS Grenadiers) kreeg een boete van 500 Zwitserse frank voor 'een overtreding van de regels met betrekking tot de bewegingen van de ploegauto's tijdens de koers'. Matteo Tosatto van Tudor kreeg ten slotte nog een boete van 200 Zwitserse frank, omdat hij een bepaald artikel omtrent de bevoorrading niet naleefde.

Etappe 10

Ook na de rustdag kon de UCI redelijk wat prentjes uitschrijven. Renners Esteban Chaves (EF, Matti Breschel), Luke Plapp (Jayco AlUla, David McPartland) en Fransisco Munoz (Polti-Kometa, Stefano Zanatta) kregen bevoorrading op een plek waar dat niet was toegestaan en moesten elk 200 Zwitserse frank aftikken, terwijl hun coaches voor 500 Zwitserse frank beboet werden.

Zanatta moest nog eens 500 Zwitserse frank betalen voor het overschrijven van de regels tijdens het bestuderen van zijn auto. Israel-Premier Tech-coach Rene Andrle kreeg ook 200 Zwitserse frank boete.

En dan was er nog Jan Tratnik, die lang solo aan de leiding reed. Hij gooide afval weg op een plek waar dat niet mocht en kreeg daarvoor 500 Zwitserse frank boete, alsook een straf van 25 UCI-punten.

Etappe 9

Ook tijdens etappe numero negen heeft de UCI weer wat kunnen bijverdienen. Luke Lamperti (Soudal Quick-Step) kreeg 500 Zwitserse frank boete voor 'onbehoorlijk gedrag'. Ook kreeg de Amerikaan 25 UCI-punten in mindering, terwijl Mikkel Honoré 200 Zwitserse frank boete kreeg voor zogezegd 'ongepast gedrag'.

Tevens werden vele ploegleiders op de bon geslingerd. Gianni Meersman van Alpecin-Deceuninck kreeg een boete van 500 Zwitserse frank voor een onreglementaire actie, zijnde het positioneren van zijn ploegleiderswagen in een voorste groep terwijl dat niet toegestaan was. Voor het niet naleven van de door organisatoren gegeven instructies ontvingen meerdere teamleiders een straf van 200 Zwitserse frank. Het gaat dan om Meersman, Zak Dempster (INEOS Grenadiers), Mickael Leveau (Arkéa-B&B Hotels) en Frederic Guesdon (Groupama-FDJ).

Etappe 8

De UCI heeft flink wat geld verdiend gedurende de achtste rit. Danny van Poppel kreeg 200 Zwitserse frank boete voor het overschrijven van de finish in een tegengestelde richting. Movistar zag renner Will Barta en ploegleider Max Sciandri een bon van respectievelijk 200 en 500 Zwitserse frank krijgen voor het geven van proviand op een plek waar dat niet meer was toegestaan.

Ploegleiders Fabio Baldato (UAE-Team Emirates) en René Andrle (Israel-Premier Tech) kregen ook nog boetes voor het niet aan de regels houden, terwijl Astana Qazaqstan Team-coureur Henok Mulubhran 500 Zwitserse frank af mocht tikken voor het weggooien van afval op een plek waar dat niet was toegestaan.

Etappe 7

Gedurende de veertig kilometer lange tijdrit zijn er drie ploegleiders op de bon geslingerd voor het niet aanhouden van de juiste afstand tot hun renners. Het betreft Enrico Gasparotto (BORA-hansgrohe), Steven De Neef (Intermarché-Wanty) en voor de tweede dag op rij Alexandr Shefer van Astana Qazaqstan Team. De boete bedraagt 200 Zwitserse frank per ploegleider.

Etappe 6

Ook op dag zes boetes voor Alpecin-Deceuninck, namelijk voor Nicola Conci (200 Zwitserse frank) en ploegleider Gianni Meersman (500 Zwitserse frank). De ploeg ontving ze voor 'onreglementaire voedingsmomenten'. Een soortgelijke boete kwam overigens ook Davide Bramati van Soudal Quick-Step toe, al was het voor die ploegleider 200 Zwitserse frank.

Voor Astana-ploegleider Alexandr Shefer was er ook een straf, ditmaal voor het niet naleven van door organisatoren opgelegde regels (200 Zwitserse frank). Diezelfde Shefer kon daarnaast ook nog rekenen op 500 extra Zwitserse franken aan boete, daar één van zijn coureurs - wie is onbekend - afval weggooide op een locatie die daarvoor niet toegestaan was.

Etappe 5

Allesbehalve voorbeeldig gedrag in rit numero vijf, welke in de richting van Lucca voerde. Clément Davy (Groupama-FDJ) en Enrico Zanoncello (Bardiani) hebben 200 Zwitserse frank boete, één minuut tijdstraf in het algemeen klassement én vijftien UCI-punten in mindering gekregen wegens het onreglementair volgen van een wagen (in de slipstream). Ook de ploegleiders van dienst bij die twee teams, respectievelijk Frederic Guesdon en Roberto Reverberi, hebben een boete ontvangen: beiden mogen 500 Zwitserse frank aftikken.

Dan hebben Ethan Vernon (Israel-Premier Tech) en Fabian Lienhard (Groupama-FDJ) een boete ontvangen voor het aanpakken van eten op een niet toegestane locatie: 200 Zwitserse frank en weer 500 Zwitserse frank voor de dienstdoende ploegleiders. Zijn we er dan? Zeker niet! Cyril Dessel, ploegleider bij Decathlon AG2R La Mondiale, mag 500 Zwitserse frank dokken voor niet toegestane bewegingen met de volgwagen.

Was dat hem dan? Nóg niet! De eerder genoemde Zanoncello heeft namelijk ook nog een andere boete gekregen, ditmaal wegens 'onbehoorlijk gedrag'. Hopla, nog eens 500 Zwitserse frank en nog maar eens 25 UCI-punten minder. Eindigen we ten slotte met Alpecin-Deceuninck-boys Quinten Hermans en Timo Kielich, die beiden een boete van 200 Zwitserse frank ontvingen voor 'onfatsoenlijk gedrag'. Het verschil tussen deze twee genoemde straffen is voorlopig onduidelijk.

Etappe 4

Ook in de vierde rit lieten sommige renners en ploegleider zich niet van hun beste kant zien. Stefano Oldani, Damien Touzé en Pelayo Sanchez kregen alle drie een boete van 200 Zwitserse frank 'voor ongepast gedrag'. Daarnaast kreeg Ryan Mullen een boete van 500 Zwitserse frank en een aftrek van 25 UCI-punten voor het weggooien van afval buiten de toegestane zone.

Ook ploegleiders Gianni Meersman (Alpecin-Deceuninck), Matt Winston (dsm-firmenich PostNL), en Roberto Reverberi (Bardiani-CSF) kregen die boete, omdat een van hun renners zich aan hetzelfde vergrijp schuldig hadden gemaakt. Movistar-ploegleider Maximilian Sciandri werd tevens beboet met 500 Zwitserse frank, omdat een van zijn teamleden afval buiten de toegestane zone weggooide. Tot slot werden er veertig fietsen gecontroleerd, maar werden er door de jury geen ongeregeldheden vastgesteld.

Etappe 3

De eerste renners hebben zich in rit drie niet aan de regels gehouden. Zowel Christophe Laporte als Bert Van Lerberghe bleek de stoep te hebben gebruikt en daar staat een stevige straf op: 1000 Zwitserse frank boete, een tijdstraf van twintig seconden, 25 punten in mindering op de UCI Ranking, twee punten straf voor het bergklassement en veertig punten in mindering in het puntenklassement van deze Giro.

Daarnaast zijn Intermarché-Wanty, Lidl-Trek en Soudal Quick-Step elk met 500 Zwitserse frank beboet voor het niet op de juiste plek weggooien van rommel door één van haar renners.

Etappe 2

Na een dag zonder overtredingen werden op dag twee de eerste boetes uitgedeeld. Ploegleider Matti Breschel (EF Education-EasyPost) ging voor 200 Zwitserse frank op de bon voor een overtreding bij het overhandigen van voeding aan een renner. De andere boete, van 500 Zwitserse frank wegens afval weggooien buiten de toegestane zone, ging ook naar een ploegleider: Alexandr Shefer van Astana Qazaqstan. Hoewel één van zijn renners de dader was, kon deze niet geïdentificeerd worden. Ten slotte werden er 39 fietsen gecontroleerd. Daarbij werden geen overtredingen gevonden.

Etappe 1

Het peloton heeft zich in de eerste rit van de Giro voorbeeldig gedragen. Er werden veertig fietsen gecontroleerd en die werden allemaal goed bevonden door de jury.

2 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws