Prioriteit Kooij 'rijdt beter', maar vooral Uijtdebroeks solliciteert naar meer in rampweek Visma | Lease a Bike Wielrennen
Wielrennen

Prioriteit Kooij 'rijdt beter', maar vooral Uijtdebroeks solliciteert naar meer in rampweek Visma | Lease a Bike

Prioriteit Kooij 'rijdt beter', maar vooral Uijtdebroeks solliciteert naar meer in rampweek Visma | Lease a Bike

Het is in de eerste week van de Giro d'Italia nog geen pretje om onderdeel te zijn van Visma | Lease a Bike. De Nederlandse ploeg lag vrijwel dagelijks met één of meerdere renners op de grond en ook woensdag in de rit naar Lucca was het raak met Christophe Laporte en Attila Valter. Het deed de ambities van de tevens al gevallen sprintkopman Olav Kooij geen goed. Aan de andere kant kwam klassementsman Cian Uijtdebroeks zonder kleerscheuren door de eerste dagen heen. Richting een belangrijke gravel-etappe en de tijdrit op vrijdag tijd om een tussenbalans op te maken. In de Leiderstrui sprak daarvoor uitgebreid met ploegleider Marc Reef.

Kun je nog lachen na vijf dagen?

'Pfoe, het was wel weer een heftige dag op deze manier. Eerst verlies je min of meer Christophe voor vandaag, en we moeten zien wat de schade gaat zijn. Hij kon wel terug op de fiets naar het peloton rijden, dus dat is in ieder geval een goed teken. Maar we moeten nog wel even foto's maken.'

Waar zitten de klachten precies?

'Vooral op zijn borst. Er was een put van een paar centimeter diep waar hij doorheen knalde en het stuur schoot uit zijn handen. Hij had het gewicht, van wat ik begreep, net iets meer vooraan en hij klapte met zijn borst op het stuur. Hij kon wel terugkomen en daarna waren we best goed weer onderweg en zaten we waar we moesten zitten. Net op het moment dat we weer wat mee wilden doen in de achtervolging, ging Attila onderuit. Toen waren we daar vooral mee bezig en bovendien was het een sterke kopgroep.'

Jullie hadden alle reden om in de finale niets meer te doen, toch?

'Nou ja, we zijn hier in eerste instantie om met Olav te sprinten, maar de situatie was er niet naar om dat direct te doen. De verantwoordelijkheid lag iets meer bij de rest en het peloton keek ook naar wat Alpecin-Deceuninck deed, omdat zij in het eerste stuk van de etappe de kopgroep vrij snel terugreden en bergop hard doorfietsten. Er kwam uiteindelijk wel een samenwerking, maar te laat...'

We hebben nu drie dagen gesprint, waarvan vandaag (woensdag, red.) geen sprint was. Puur uitslag-gericht kunnen we er van alles over vinden, maar hoe zit Olav volgens jou in de wedstrijd?

'Ik denk dat iedereen gezien heeft dat hij hard viel in rit twee en dat heeft altijd invloed. Er is hard gekoerst de afgelopen dagen, maar we zien wel een strijdbare Olav en iemand die er zeker klaar voor is. Hij rijdt met de dag beter, dus dan is het zonde dat we hier niet onze kansen op een goede manier hebben kunnen verdedigen.'

Prioriteit Kooij 'rijdt beter', maar vooral Uijtdebroeks solliciteert naar meer in rampweek Visma | Lease a Bike
Olav Kooij liep op dag twee al wat fysieke schade op

Cian blijft wel opnieuw uit de problemen, terwijl er op een bepaald punt niet heel veel mannen waren om hem te omringen. Is dat misschien een kwaliteit van hem, of ook gewoon een beetje mazzel hebben?

'Klopt, maar we hebben altijd wel iemand die een oogje in het zeil houdt bij hem. En hij kan ook gewoon bij het team zitten, dat is wel iets wat we hem gedurende de dag zeggen. We houden hem daardoor uit de problemen. In de finale moet hij in eerste instantie het team volgen, waarbij we één iemand altijd achter hem hebben, mocht er iets misgaan of hij heeft een fiets nodig.'

Donderdag een gravelrit... Je kunt er nu nog niets over zeggen, maar Christophe en Attila waren daarvoor wel met markeerstift aangestreept?

'Ja, zeker! Wij als team, maar zij allebei ook. Nu moeten we vooral de schade opmeten, kijken hoe ze de nacht doorkomen en dan zien hoe we de etappe in gaan.'

Hebben jullie de etape verkend?

'Cian wel en we zijn er ook met Maarten Wynants geweest. We weten dus wat er gaat komen en hebben er beelden van. Het wordt tricky, vooral ook naar beneden.'

Het wordt wel een cruciaal dagje, toch?

'Nou, in die zin dat je uit de problemen moet blijven. Ik denk niet dat het lastig genoeg is om echt verschillen te maken, al hebben we deze Giro al meer verrassingen gezien. Het is vooral zaak om Cian uit de problemen te houden en dan zien hoe we de rit met de rest aanvliegen.'

Check onze verkenning van de laatste twee  gravelstroken in etappe 6 van de Giro!

Cian is één van de weinigen die nog niet gevallen is, maar laten we dat afkloppen... Addy Engels zei een aantal dagen geleden dat jullie in deze fase nog niets willen zeggen over ambities met hem. Komt er inmiddels al meer een gevoel in de ploeg, waarin jullie zijn ambities serieuzer nemen?

'We nemen Cian altijd al serieus, alleen is het wel zo dat we hier met een bepaald doel gestart zijn. We zijn nog maar vijf ritten onderweg, waarin we twee lastige etappes hebben gehad. Die bevatten nog geen lange beklimmingen, die komen pas echt in de laatste week. Deze ritten wilden we hem uit de problemen houden en daarin zijn we heel goed geslaagd. We hebben een goede Cian gezien, maar de koers duurt voort en één moment is genoeg. Dan heb je het meteen zitten, dus we zijn heel voorzichtig met hem op dat vlak. Hij heeft vanuit de start niet de druk gekregen om een klassement te móeten doen en dus blijven we het dag voor dag aankijken. Daarbij ondersteunen we hem en dan gaan we het zien.'

Maar nu bijna de hele ploeg tegen de grond is gegaan, zou je straks wel meer de kaart-Uijtdebroeks kunnen trekken?

'We zijn ook met hem bezig en hij is er ook constant doorheen gekomen. Dat doen we op een heel goede manier en dat blijven we doen!'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws