Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers Wielrennen
Wielrennen

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers

Mathieu van der Poel in de Giro d'Italia, het was een daverend succes. De Nederlander was op dreef met zijn prestaties, hij lachte zich op en naast de fiets een ongeluk met z'n wielervrienden en fans langs de kant en ook de media doken volle bak op het fietsende wonder van Alpecin-Fenix. Na de Giro d'Italia kan er dan ook maar één onderwerp zijn in deze rubriek. We bekijken de cijfers achter drie weken Van der Poel in Italië.

De Giro van 2022 begon op vrijdag 6 mei in Hongarije en finishte op zondag 29 mei in Verona. In totaal telde de ronde 3.410,3 kilometer, voor Van der Poel goed voor een kleine 90 uur op de fiets. We koersten op Sicilië, er werden twee tijdritten afgewerkt en de derde week stond bol van de hoge en zware cols. De Giro was de Giro van Koen Bouwman, die twee ritten won en het bergklassement voor zich opeiste. Het was de Giro van Gijs Leemreize, die vijf keer mee zat in de vlucht en vijf keer top tien reed. Het was de Giro van Thymen Arensman, die andermaal bewees op z'n best te zijn in de derde week. En toch was de blik vooral gericht op Van der Poel...

Van der Poel pakt roze in epische sprint tegen Girmay

De openingsdag van de Giro bestaat vaak uit een tijdrit, maar niet op 6 mei in Hongarije. De organisatie schotelde een vlakke etappe voor, met een punchy aankomst. Het was één van de redenen voor Van der Poel om naar Italië te komen, want het roze lag bijna voor het oprapen, toch? De etappe verliep voor de Nederlander ook precies zoals hij het had gewild. Richting de slotklim werd rustig gekoerst; hij registreerde 207,67 kilometer aan gemiddeld 42,0 kilometer per uur en een gemiddeld gewogen vermogen van 249 watt. Met een gemiddelde hartslag van 112 slagen over de hele dag kun je niet anders concluderen dan dat het rustig aan ging.

Op de slotklim was dat zeker niet het geval. Van der Poel reed (logisch ook, met het Giro-peloton voor het eerst in Hongarije) de Strava-KOM uit de boeken. De zogenaamde Visegrádi Fellegvár climb (in Strava 3,29 kilometer aan 4,6 procent) werd in slechts 5 minuten en 45 seconden omhoog geknald. Van der Poel overlegde er 458 watt gemiddeld, met een max van 956. Daarin is de sprint nog niet meegenomen. Er werd 34,4 per uur gereden, en maximaal 43,3 kilometer per uur. Doe het eens na, stellen we voor.

Het meest opvallende was echter de sprint van Van der Poel in de laatste honderden meters. Een lange sprint, waarin hij twee keer moest versnellen om Biniam Girmay van Intermarché-Wanty-Gobert af te troeven. Een sprint met een maximaal vermogen van 1.121 watt voor Van der Poel, waarin hij (getuige de vermogensgrafiek) een tussenversnelling nodig had om te winnen. Hij ging volledig in het rood, met een hartslag van 201 slagen per minuut en een piek van 51,5 kilometer per uur. Het leverde wel roze op!

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers
De cijfers van de sprint heuvelop op dag 1.

Alleen Simon Yates houdt Van der Poel van dubbelslag

Een dag na de ritzege van Van der Poel stond een individuele tijdrit op de rol. 9,2 kilometer slechts, met een explosief klimmetje aan het einde. In de straten van Boedapest vond Van der Poel een parcours op z'n maat en op een geweldige roze fiets kwam hij héél dicht bij zijn tweede etappezege op een rij. Simon Yates kende een geweldige dag en bleef Van der Poel als enige voor, met vijf seconden voorgift. Specialisten zoals Tom Dumoulin en Matteo Sobrero kwamen te kort ten opzichte van de roze truidrager. Dat roze hing nu ook nog eens steviger om zijn schouders.

Kijken we naar de cijfers achter de tijdrit, dan zien we hoe ontzettend zwaar een tijdrit eigenlijk is bij de profs. Van der Poel reed zijn 9,2 kilometer in 11 minuten en 57 seconden, aan een gemiddeld gewogen vermogen van 466 watt (piek: 1.020 watt). Hij reed 46,2 kilometer per uur gemiddeld, met een piek van 66,4 per uur. Getuige een maximale hartslag van 188 was Van der Poel beter in staat zijn krachten te verdelen, al geeft een gemiddelde hartslag van 177 slagen per minuut aan hoe diep een prof ook moet gaan in zo'n race tegen de klok.

Hoe de vermogens zich verhouden tot watt per kilogram? Nou, als we aanhouden dat de 75 kilogram van Procyclingstats klopt, is 465 watt in een tijdrit gemiddeld 6,2 watt per kilogram. De slotklim op dag één aan 458 watt gemiddeld staat gelijk aan 6,1 watt per kilogram. Het verklaart ook meteen waarom zijn pieken in het openingsweekend 'slechts' de 1.100 en 1.000 watt aantikten. Van der Poel is - zo is eerder gebleken - in staat om vermogens tot boven de 1.500 watt te trappen, maar uiteraard is dat niet mogelijk na een pittige klim en een zware tijdrit.

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers
De tijdrit van Van der Poel.

Van der Poel verliest het roze op de Etna

Op dag drie van de Giro zagen we Van der Poel (tevergeefs) een sprint aantrekken voor ploegmaat Jakub Mareczko en werd meteen aangetoond dat zijn piekvermogens hoger liggen als de aanloop rustiger is. Hij tikte 1.298 watt aan in de sprintvoorbereiding, voordat hij erachter kwam dat Mareczko niet in zijn wiel zat. Opvallend ook aan de wandeletappe in rit 3: een gemiddelde hartslag voor Van der Poel van 102 slagen per minuut. Er zijn mensen met een kantoorbaan bij wie het gemiddelde op een dinsdagmiddag hoger zal liggen... 227 watt gemiddeld over de hele dag toont ook al aan hoe gezapig de rit die dag was.

Na het explosieve openingsweekend was het sowieso even wachten op oorlog. In de vierde etappe verloor Van der Poel zoals verwacht het roze op de Etna en deed hij verder rustig aan. Op dag vijf loste Alpecin-Fenix wel wat sprinters op het enige klimmetje van de dag, maar zat MVDP ingesloten in de massaspurt. Op dag zes volgde 'Maybe the easiest race I’ve ever done', zoals Van der Poel het zelf noemde. 209 watt gemiddeld, dat had zelfs een wielertoerist wel aangekund.

In de zevende etappe leek het weer ergens op, met Van der Poel voor het eerst deze Giro écht in het offensief. In een zware bergetappe sprong hij meermaals mee in de eerste 55 kilometer. Hij tikte een vermogen aan van 1.345 watt en in de grafieken zie je perfect hoe hollen en stilstaan eruit ziet, in de strijd om de vlucht. Van der Poel slaagde er uiteindelijk niet in om mee te zitten, in tegenstelling toen Koen Bouwman, Tom Dumoulin, Wout Poels en Bauke Mollema. Bouwman won de rit, Van der Poel herstelde de rest van de dag van zijn openingsuur. Alhoewel, herstellen... Hij overlegde 334 watt gemiddeld op dag 7 van de Giro.

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers
Proberen mee te zitten in de vlucht is niet simpel...

Girmay en Van der Poel maken er spektakel van

Na hun eerste ontmoeting op dag één van de Giro waren etappes 8 en 10 zonder twijfel de etappes van Biniam Girmay en Van der Poel. De twee vochten het uit in de heuvelritten, al hield Van der Poel er ongetwijfeld een nare smaak aan over. In de achtste rit zat iedereen zo bij hem op het wiel, dat hij lijdzaam toezag hoe een groepje met Thomas De Gendt wegreed. In etappe 10 zagen we de mooiste sprint van deze race, waarin Girmay over een nét iets langere adem beschikte. 'Ik word graag uitgedaagd', zei Van der Poel er na afloop over.

De cijfers dan! 'One of the most beautiful stages I’ve done', zo stelde Van der Poel op Strava, en niet zonder reden. De plaatselijke rondjes rond Napels waren technisch, explosief en zodoende vol vermaak. Van der Poel toonde er weergaloze benen, in al zijn grinta om nog een rit te winnen. 154,71 kilometer werd afgelegd aan 42,6 kilometer per uur, aan een gemiddelde van 340 watt. Piekvermogen van Van der Poel deze dag: 1.584 watt! Van der Poel reed meerdere KOM's uit de boeken die dag, waarvan de laatste misschien nog wel het meest beangstigend is. In de uiterst technische afdaling richting het centrum van Napels denderde hij aan maximaal 78,4 kilometer per uur naar beneden, in de hoop De Gendt en co nog terug te zien. Het lukte niet...

Mathieu had enkele dagen om z'n zinnen te verzetten, met aankomst op de Blockhaus en een tweede rustdag. De tweede week begon met die epische sprint tegen Girmay. Helaas geen vermogens van de finale, maar getuige een maximale hartslag van 205 (!) en een snelheid van 62,8 per uur maximaal, kunnen we wel inschatten dat ze allebei helemaal kapot gingen. Van der Poel ging in de afdaling ook nog eens in de aanval en zat getuige een hartslag van 176 slagen over 12 kilometer redelijk op het randje van in het rood.

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers
Girmay klopt Van der Poel!

Een dag niet aangevallen, is een dag niet geleefd

Na een rap ritje wind mee (46,6 per uur gemiddeld!) in etappe 11, zat Van der Poel op dag twaalf opnieuw mee. Het was de dag dat ploeggenoot Stefano Oldani won, mede omdat Van der Poel simpelweg aanwezig was aan het front. Met andermaal een gemiddeld vermogen van 329 watt over meer dan 200 kilometer wordt aangetoond hoe bizar hard het op z'n tijd ging in de Giro. Met piekvermogens van dik 1.400 watt toonde Van der Poel ook aan hoe fris hij nog was. Hij koos dan ook z'n dagen uit, met de sprintritten waar hij zich niet mee bemoeide. Gratis rustdagen (zoals etappe 13 aan gemiddeld 118 hartslagen per minuut), om de boel weer op te laden.

Aanvallen, dat deed Van der Poel buiten de sprintritten bijna iedere dag. Vijf keer zat hij mee in de kopgroep, maar als het aan hem had gelegen, had hij meer dan tien dagen mee gezeten. En onderschat dat niet, want hoe verder de Giro kwam, hoe harder de strijd om de vlucht werd. Eén of twee uur lang tussen de 300 en 400 watt trappen, en daarna moet de koers nog beginnen. Dat alles maakt het extra knap wat Van der Poel in de tweede helft van de Giro uit z'n dijen perste. Mee in rit 15, mee in rit 17 en mee in rit 20. Etappe 17 als de meest in het oog springende, in een loodzware bergetappe. Die laatste afdaling, samen met Gijs Leemreize... Maximaal 87,5 kilometer per uur gingen die twee Hollanders!

Het slotstuk was zoals die paste in de Giro van Van der Poel. In etappe 20 zagen we hem grappend en grollend op de Passo Fedaia, om op de slotdag in de tijdrit nog één keer vol te gaan. Derde, achter een ontketende Sobrero en sterke Arensman. Maar dat er amper sleet op zat na drie weken koers, blijkt wel uit de gegevens. 17,4 kilometer aan 44,7 kilometer per uur, en aan een gemiddelde van 449 watt! Dat is aan het einde van week drie nog altijd 6,0 watt per kilogram over 23 minuten, inclusief een stuk afdaling waar je minder vermogen trapt. De klim in de tijdrit werd aan 478 watt omhoog gereden, goed voor zo'n 6,3 watt per kilogram. Lekker gewerkt, Mathieu. Laat de Tour maar komen!

Gespot op Strava: De epische Giro d'Italia van Mathieu van der Poel in cijfers
De afsluitende tijdrit van Van der Poel.

Dossier: Van der Poel in de Giro d'Italia

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws